17" för stor för maxad c-ponny?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare afsana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 683
Sv: 17" för stor för maxad c-ponny?

Det beror på hur pass lång ryggen är, men enligt mig, är man för stor om man måste ha en 17".

Det håller jag inte alls med om. Vi hade en maxad kraftig new forest c-ponny när jag var tonåring (var då ca 160 cm lång). Ponnyn hade en 17 tums sadel. Varken sadeln eller jag var för stora för honom.

Behöver det inte vara, det finns korta modeller även i 17".

Beror som sagt på både längden på hästens rygg och sadelmodellen. Jag har 17" till min islanshäst, och han är väl i storlek antingen maxad C eller liten D (har aldrig mätt honom).

Jag nämnde bara min åsikt. TS vill väl höra andras åsikter?
Annars hade h*n antagligen lagt ut bilder på ryggen.

en c-ponny kan ofta ha 17" sadel,dock inte en väldigt kort ryggad ponny=)

Om du hade läst mitt första inlägg, hade inte det svaret varit nödvändigt.

Beror ju på hur lång sadel är.

Har haft upp till 18" på min maxade c med kort rygg. Men då har det ju varit en KORT sadel.

Som jag skrev, beror det på hur pass lång ryggen är. Och jag står fortfarande för min åsikt.

Varför är man förstor om man behöver 17" i sadeln?
Är det 17.5" på d-ponny då eller?
Och max 18" på häst?

Bara på kul vill jag också lägga in en bild på mig och c-ponnyn när det begav sig. Skulle tro att jag var ca 15 år på bilden (många, många år sedan :crazy:...). Tycker själv att vi ser helt okej ut storleksmässigt men de gräsliga randiga, dock väldigt praktiska benvärmarna, kan ni ju låtsas att ni inte ser :p!

annaochfilip.jpg

fast man kan kanske inte jämför en fjording med en "vanlig" ponny, typ smäcker hopp ponny. då skulle du väl antaligen va for stor/tung. är ju skillnad om hästen är så grov. när man säger ponny så tänker iaf inte jag på islandshäst och fjording.

och jag antar att det var det jordgubb syftade på.

ts; beror på hur lång rygg den har och hur sadeln ser ut. har den korta rundbossor eller långa kilbossor som sticker ut bak sadeln?
jag tror det kan funka men det är på gränsen.

Connemara? De kan ju vara grova även äldre modell av New Forest och det är ju "riktiga" ponnyer.

Är det bättre att ryttaren sitter i en förliten sadel? Att säga att 17" är förstort för en c-ponny är ju helgalet. C-ponny som c-ponny. Dessutom har ju B väldigt kort rygg, 43cm.

Min gamle pålle på bilden ovan är just en äldre modell av new forest, och han var verkligen ganska grov.

kl

För att hoppa in i debatten...

19770530.jpg

17" på 144cm ponny, 130-135 i täcken
Sen är det upp till er att bedömma hästens ras och typ. Men ponny är han.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 636
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
285
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare har C-ponnyerna ridit Medelsvår A på SM i hoppning men inför 2025 sänks nivån ett snäpp. Även nya kvalregler införs.
Svar
0
· Visningar
56
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka