Brodd och skydd?

Thera

Trådstartare
Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen.
Hade ni broddat?
Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram eller behövs runt om?

IMG_5142.webp

Det är inte säkert att det behövs broddar, vad säger tränaren som håller i det?
Brukar han trampa på sig?
Boots bak brukar inte vara så populärt hos hästarna. Jag har boots fram på mina, men det för att försöka hålla kvar skorna. :angel:

Fråga tränaren om broddar, är underlaget bra, hinderna små o hästen hyfsat nyskodd behövs sällan broddar. Om broddar behövs skulle jag välja små isbroddar, aldrig gräsbrodd på så liten ponny.

Har ni boots när ni rider broddar vintertid? Isf skulle jag ha, men helst inte bak då det inte brukar vara så uppskattat.

Stort lycka till och ha roligt🤩Suger cup är verkligen toppen som introduktion.

Vad säger arrangören? På "min" bana brukar de gå ut med rekommendation (i vissa fall krav) om brodd behövs beroende på vilket skick banan är i. Har aldrig använt något annat än låga isbrodd på den nivån.
Vi har boots runt om men om hästen inte är bekväm med det hade jag varit nöjd med bara fram. Det känns ibland som att bootsen kan öka risken att de trampar sig om de inte är vana vid att ha dem.

Det är inte säkert att det behövs broddar, vad säger tränaren som håller i det?
Brukar han trampa på sig?
Boots bak brukar inte vara så populärt hos hästarna. Jag har boots fram på mina, men det för att försöka hålla kvar skorna. :angel:

Fråga tränaren om broddar, är underlaget bra, hinderna små o hästen hyfsat nyskodd behövs sällan broddar. Om broddar behövs skulle jag välja små isbroddar, aldrig gräsbrodd på så liten ponny.

Har ni boots när ni rider broddar vintertid? Isf skulle jag ha, men helst inte bak då det inte brukar vara så uppskattat.

Stort lycka till och ha roligt🤩Suger cup är verkligen toppen som introduktion.

Vad säger arrangören? På "min" bana brukar de gå ut med rekommendation (i vissa fall krav) om brodd behövs beroende på vilket skick banan är i. Har aldrig använt något annat än låga isbrodd på den nivån.
Vi har boots runt om men om hästen inte är bekväm med det hade jag varit nöjd med bara fram. Det känns ibland som att bootsen kan öka risken att de trampar sig om de inte är vana vid att ha dem.

Svarar alla, tack för svar! ☺️
Jag ska kolla med tränaren, men tanken är i så fall små isbrodd.

Hon brukar ”klonka” i sig själv på nåt vis vid avstamp, alltså man hör ljudet, men oklart hur hon gör! 😬
Men blir det brodd blir det nog boots fram i alla fall, men inte bak då.

Är det i Tågarp? Har både ridit med och utan men hör som de andra säger med din tränare.
Jag har boots fram men inte bak. Tycker det oftast stör dem.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 096
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
556
Senast: Shixle
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 454
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
761
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka