2,5årings första sadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HorseBusiness
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 496
H

HorseBusiness

Ska rida in min unghäst ordentligt nu under vintern är det tänkt. I och med att jag inte visste hur mycket han skulle växa och bredda sig under våren, sommaren och hösten, så har jag lagt sadelköpet åt sidan.

Han är skrittad och travad uppsuttet, men nu är det tänkt att vi ska få lite mer under vingarna och ta galoppen och uteridning till nästa steg. Och känner att jag verkligen behöver en sadel. ;) Han är riden i ridgjord hittills, vilket inte alls känns stabilt att fortsätta med.

Han är 174cm i mkh, ganska stor med andra ord, men har inte växt på höjden sedan i maj.. Han är jämn och fin i hull och är inte direkt benig eller tjock någonstans. Han är lite högre fram än bak och är lite lätt "överbyggd", dvs har svängd rygg när han står stilla. Vid arbete kommer ryggen upp och då blir han i princip helt rak i ryggen och med endast manken som "sticker upp".

Skulle tro att han har vid i bomvidd då han är ganska rund över ryggen (bra "bockmuskler" med andra ord, haha, *joke*).

Men frågan är nu, vilken sadel skulle passa något sånär bra under inridningsperioden och lite efter? Hoppsadel är ett måste, då jag själv har svårt för det där med dressyrsadlar och unghästar. :D

Försöker trixa in en bild på honom..

Sv: 2,5årings första sadel

Här kommer det lite bilder (om det fungerar)..

Denna bilden är tagen i slutet av juni i somras, första veckan på bete dygnet runt, därför ser han väldigt trött ut..

sam_0651mindre_173149308.jpg

Han har nog vuxxit en del ändå sedan maj, haha. Men det är inget som synts på mätstickan.. :o Ser väldigt liten ut vid bogen där, men inte i verkligheten..

sam_0667mindre_173149857.jpg

Eftersom jag antar att du vill ha en hyfsat billig sadel så tänker jag spontant på Griffin/Thorowgood... de är rätt raka och har en rätt mjuk bom eller hur man ska säga (om man håller sadeln mot magen och trycker på framvalvet så kan man se hur bommen sviktar) vilket jag tycker gör att det kan vara en intressant sadel för er kanske?

Värt att prova i alla fall.

Begagnad Stübben! De är bra sadlar, bra att rida unghästar i, passar förvånansvärt många olika hästar och det går att köpa en i helt ok skick för typ 2000.

Man klarar sig bra med en ok passande, lite billigare sadel och eventuell padd tills de har vuxit klar lite mer :) Bara den ligger i balans på hästen så man kan sitta ordentligt

Jag kan inte sitta bra i en syntetsadel. Känns inte säkert vid unghästridning då.. Men tack för tipset.

Ja, jag tänkte på stübben ett tag också, men gillar inte alls deras bossor. tror dem blir för "runda" på min hästs redan väldigt runda rygg..

Jag har tänkt på sadlar som Dominus (även om det är lite svängdare bom på dem).. Och även Santa Cruz Celine, den vet jag ligger okej, men har inte hittat någon som passar i strl ännu..Som funnisttill salu beg alltså. ^^

Känns som att de flesta bomvidder är ganska smala. Tror han behöver vid -> vid + i de nyare modellerna..

usch, det ser ut som din häst har likadan rygg som min och det har varit svårt att hitta sadel! min gick i början med wintec pro jumping. det är ju moccamaterial så de blir inte lika halkig som syntet plus att den har ganska stora knästöd som är flyttbara och så kan man ju ändra bomvidd också.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först... 2
Svar
21
· Visningar
2 599
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: aida
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 434

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Vad har ni för klösträd?
  • Leverera valp vid 12 veckor?

Hästrelaterat

Tillbaka