2-delade bett

ulle.j

Trådstartare
Nu när det finns alla möjliga och omöjliga bett,finns det några som rider på "vanliga" 2-delade bett? Jag gjorde det alltid förr,men nu det sista rider jag på 3-delat. Funderar dock på om jag skulle byta till 2-delat då hästen var riden på det förut. Vad säger ni,är det helt "ute" med 2-delat? :)

Sv: 2-delade bett

Min häst har bestämt att det är 2-delat bett som gäller i första hand. Ett gnaksa tjockt med muffringar.

Så jag har åter börjat rida på 2-delat sedan nåt år tillbaks. Har även testat 2-delat på fler hästar under detta år och alla har uppskattat ett 2-delat, det varierar dock på om de vill ha tjockt eller smalt lösa eller fasta ringar.

Jag rider min unghäst på ett vanligt 2-delat med rörliga ringar, dock varvat med ett 3-delat muffbett.

De 2-delade betten har fått oförtjänt dåligt rykte på senare år, tror jag. När det började pratas om vilka skador de kan orsaka så glömde många att det inte gäller alla hästar och inte så länge bettet är rätt inpassat. Men det gäller ju egentligen alla bett...:idea:

Halvblodet har gått en del med tredelat, men talade idag bestämt om att det ska vara tvådelat, tjockt och med fasta, D-formade ringar och inget annat.

Min häst går med tvådelat bett, har aldrig varit några problem och har aldrig haft några skador i munnen (kollad varje år av tandläkare).

Jag har oftast 2-delat eller 2-delat pessoa magic (alltså ett som upplevs som stelt vid förhållning).

Använder även 3-delat nån enstaka gång ibland.

Använder både två och tredelat.
Beroende på vad jag ska göra och på vilket humör hästen är.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
627
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 737
Senast: Edla
·
Utrustning Köpte häromdan nytt träns till min nya häst då han är lite större än vad förra pollen var. Kikade runt lite och nästan alla tränsen som... 2
Svar
31
· Visningar
2 267
Senast: Reshästen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka