2 frågor gosning med föl och ålder till att säras från mamman??

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Buckingham
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 198
B

Buckingham

Där jag står finns ett föl och deras ägare vill inte att man umgås/gosar med det i stallet även om alla har gjort det från början, innan dom satte upp en lapp på deras box. Hon är väldigt kelsjuk själv av sig . vad skulle ni ha gjort när ni ger dom mat eller tar in dom från hagen skulle ni bara gå där och låtsas om som ingenting eller skulle ni gosa lite i smyg??
Hur gammal ska ett föl vara ungefär när dom flyttar från mamman hon är nu lite mer än 7 månader och går endast med sin mamma i hagen. hon är i från mamman mellan 17:00 och 21:00 (står i en box snett över)...

Sv: 2 frågor gosning med föl och ålder till att säras från mamman??

Ägarna har säkert en andledning till varför de inte vill att någon ska gosa med deras föl så jag skulle göra som ägarna anser bäst.
Och sju månader är en ganska så normal ålder att skilja ifrån sto och föl, jag skulle tro att ägarna vet vad de håller på med, fråga dem så kanske du kan får lära dig mera om sto, föl och fölhantering.

Man gosar inte med andras hästar så är det bara!

Om man ska göra det så ska man fråga.

Jag skulle då inte vilja ha någon som går och gosar med min häst
utan min vetskap. det finns ingen snledning.
Inte ens om man tycker att hästen är söt.
Är den inte din så är den inte!

:cool:

Vid 6 månader är det väl bra att börja vänja dom vid att va ifrån varandra.
Så det är nog dax om den är 7 månade att den får klara sig lite själv.

:smirk:

Ni har nog rätt jag skulle nog inte vilja att någon går och gosar med min häst när han ska äta..
ok , jo dom kan rätt så mycket om föl har sätt deras trave med böker hemma :) Dom vet inte riktigt vad dom ska göra sen har inte bestämt sig om dom ska lämna fölet med andraunghöstar eller om dom ska låta det stå kvar i stallet. Vad skulle ni gjort (tänk på att ni har väldigt dålig ekonomi)

Jag skulle nog acceptera och inte gosat med fölet. Sen beror det ju på hur man menar med gosa? En klapp på halsen är det och gosa? När jag gosar med mina hästar blir det att jag kliar på favoritstället eller som med unghästen pussar lite på mulen och sådant. Pussa på mulen tillåter jag ingen annan att göra med unghästen eftersom han faktiskt KAN bitas om han är på det humöret! Sen kan det ju bli lite buffligt och sådant om någon till exempel tillåter en sak som inte ägarna vill tillåta fölet att göra.

Tycker att 7 månader är normalt att avvänja fölet från sin mamma. Jag hade försökt lämna bort fölis så den fick gå med andra unghästar, men fanns det ingen ekonomi till det skulle jag ha den hemma.

Man gosar inte med andras hästar så är det bara!

Om man ska göra det så ska man fråga.

Jag skulle då inte vilja ha någon som går och gosar med min häst
utan min vetskap. det finns ingen snledning.
Inte ens om man tycker att hästen är söt.
Är den inte din så är den inte!

:cool:

:bow: :bow: :bow: :bow:

Det klart bästa för fölet är ju om den får gå med jämnåriga lekamrater, oavsett ekonomin för ägaren. Men jag skulle tro att det ändå är det mest prisvärda alternativ. Det är dyrt att hålla en växande unghäst med rätt foder. Under det första 1,5 året går det åt en hel del kvalitetsfoder för att säkerställa unghästens behov under tillväxten.

Skulle oxå skicka iväg hästen så den fick gå i flock med andra unghästar.

Det är sant men blir inte fölen ganska kaxiga om dom går med andra föl, detta föl är supernsnäll och så...:confused:
men det avgör ändå dens ägare..

De ska gå i blandflockar om det är möjligt. Där jag håller till går avelshingsten och fostrar unghingstarna. Medans ungstona går med avelsston som håller ordning på dom.

Ush, jag blir nästan lite irriterad när jag läser det här!
Självklart ska man inte bryta hästägarens regler! Och absolut inte gosa med fölet i smyg om ägarna inte vill det.
Men du verkar ta till dig allas åsikter och det är ju bra!

Jag hade skickat iväg fölet så att det fått gå i flock.
Tror att det blir roligast och naturligast för fölet om det får leka och umgås med jämnåriga.

Det är sant men blir inte fölen ganska kaxiga om dom går med andra föl, detta föl är supernsnäll och så...:confused:
men det avgör ändå dens ägare..

Kaxiga och odrägliga blir föl om "alla" springer och gosar med dem. I unghästflocken uppfostrar de varann men det är bra om en vuxen häst håller pli på flocken som någon skrev.

Ofta leker två- och tre-åringar lite tuddt för ettåringarna så en sån blandflock väljer jag bort.

Har man flera ettåringar och stora hagar brukar det inte vara några problem. De brukar stå lugnt och titta på bråkstakarna.

stallet fölet+mamman står i nu kostar det 1500 i kallhyra sen tillkommer foder och strö. Tror det är svårt att hitta ett unghästlösdrift som är dyrare än att ha hästen kvar i stallet.

Där jag står finns ett föl och deras ägare vill inte att man umgås/gosar med det i stallet även om alla har gjort det från början, innan dom satte upp en lapp på deras box. Hon är väldigt kelsjuk själv av sig . vad skulle ni ha gjort när ni ger dom mat eller tar in dom från hagen skulle ni bara gå där och låtsas om som ingenting eller skulle ni gosa lite i smyg??
Hur gammal ska ett föl vara ungefär när dom flyttar från mamman hon är nu lite mer än 7 månader och går endast med sin mamma i hagen. hon är i från mamman mellan 17:00 och 21:00 (står i en box snett över)...

Blev lite nyfiken. Vad gör dom efter kl 21?

då går fölet in i mammans box. för då kommer han som har boxen fölet lånar in för natten

min "fölunge" är 8 månader gammal.
han fick börja stå i egen box på natte sen han var 5 månader.
När han var sex månader skilldes han helt från mamman
nu går han i stor grupp med hingstar i hans ålder.. (Åringar), dom kommer att gå ihop ända tills i höst.
Alla som jobbar i stallet tycker väldigt mycket om honom, han är den tamaste av alla och därför lättast att ha med att göra.
Jag bryr mej inte om nån gosar med honom,det kan kankse bero på att jag inte kan vara så mycket i stallet just nu, han har en annan tjej som grejar med honom.
Men jag kan förstå dom som vill ha sina hästar i fred.

Det är lite svårt i stallet som dom står i att skilja fölet på nätterna (fullt i alla boxar), så lösningen vart då att fölet fick stå själv mellen 17 till 21.

Tack för alla svaren.. Känner mig dum :o samtidigt och frågar om någon annans föl men ville bara veta hur man gör på ett ungefär och vad som man ska följa, vill skaffa föl när min ekonomi har blivit bättre (ha ett sto och ta föl själv).:bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är nybliven skötare på en häst som är ca 18 år. Är inte med hästen varje dag utan några ggr/vecka. Hon står hos ägaren, men...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Magnum
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har... 2
Svar
20
· Visningar
4 122
Senast: Heulwen
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 632
Senast: moonstruck
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 729
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023