2 hårdiskar ???

mag

Trådstartare
Min dator har två hårdiskar och så ska det tydligen vara en som heter "C" och en som heter "D". Varför ??? När jag formaterade om förra veckan så lyckades jag ta bort "D" och då blev ju "C" mycket större.
Men eftersom jag trodde man skulle ha två så formaterade jag en gång till och fick dit en hårddisk till. Visste dock inte hur stor den delen skulle vara så jag gjorde som jag trodde bara. Hur stor ska den delen vara då ??
Någon som fattar nått av mitt svammel;)

Sen har jag en gammal dator som bara står, tänkte ha den som en lagrings dator för film och bilder osv. Kan jag bara föra över det med en USB kabel ?? eller måste jag installera nått annat ??

Sv: 2 hårdiskar ???

Är du säker på att din dator har två separata HD:ar?

Det var inte så att den var partitionerad (alltså delad)?

Att man väljer att dela HD:n i två eller flera partitioner beror på flera orsaker men den (som jag anser vara) viktigaste är att då kan man formatera om C: och installera om OS:et utan att behöva rensa hela datorn.

Hos mig har jag OS:et och de flesta program på C: men allt som sparas hamnar på D:
Man går in på inställningar i de olika programen och väljer att de ska spara på D: istället :idea:

Man skiljer på fysiska diskar och logiska "volymer". En fysisk hårddisk kan delas upp i en eller flera logiska volymer (oftast kallade partitioner), och vice versa kan flera fysiska hårddiskar kombineras ihop till en enda logisk volym. Varje volym får en beteckning, som normalt börjar på "C".
Utifrån det du berättar, att storleken på "C" ökade när du tagit bort "D", så har du förmodligen bara en enda fysisk hårddisk som tidigare var uppdelad i två volymer ("C" och "D"). Det finns flera orsaker till att dela upp en fysisk disk i flera volymer, en vanlig orsak är att behålla en backup eller information för återställning på en egen volym - ofta betecknad "D". På det sättet kan man göra en formatering och ominstallation av "C" utan att radera informationen på "D". Det finns även andra orsaker, men de kan vi prata om en annan gång. :)
Du kan behålla din nyskapade "D" eller ta bort den och bara använda "C" - det är inte särskilt kritiskt.

Ja jag har en hårddisk som är delad i två partitoner. Men jag kan alltså lika gärna spara ner saker i "D" då. Annars verkar ju allt hamna i "C". Som det är nu så är ju snart "C" delen fylld och inget i "D". Tycker mest det verkar dumt att ha det så eller???

Har du en "delad" hårddisk så ska så lite som möjligt ligga på C-disken där själva operativsystemet ligger, annars blir datorn långsam.

Oj oj då...Här ligger det mesta på "C" tror det är 80 gb där och 20 på "D" (kan det stämma??) Usch vad hjag är dålig på sånt här....

Har du en "delad" hårddisk så ska så lite som möjligt ligga på C-disken där själva operativsystemet ligger, annars blir datorn långsam.
I beg to differ... i min erfarenhet spelar det ingen större roll, så länge som man är på samma fysiska disk. Diversefiler som egna dokument m.m. tar lika lång tid att hitta och läsa, och uppehåller diskhuvudena lika mycket från systemfiler, oavsett om den delen av diskytan råkar heta C eller D. Och en fragmenterad fil är lika tidskrävande var den än ligger på disken. Har man däremot två fysiska diskar håller jag absolut med dig. :)

Ja jag har en hårddisk som är delad i två partitoner. Men jag kan alltså lika gärna spara ner saker i "D" då. Annars verkar ju allt hamna i "C". Som det är nu så är ju snart "C" delen fylld och inget i "D". Tycker mest det verkar dumt att ha det så eller???
För din egen ordnings skull, och för att slippa stöka runt med fler filer än nödvändigt om/när du behöver formatera och ominstallera Windows, så kan du absolut prioritera att spara dokument (bilder, musik etc) på "D" istället för "C".

Tänk alltid lär man sig nått nytt. Ska genast försöka lära om och spara på "D" Istället...Tack för hjälp alla ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit... 2
Svar
22
· Visningar
4 456
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 042
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 875
Senast: Efwa
·
Gnägg Jag har hängt lite mer på Buke nu senaste veckorna då jag har en hel del fritid här i Australien men de senaste 3 åren har varit lite... 2
Svar
29
· Visningar
4 358
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka