Valp med diarré?

Lisen82

Trådstartare
Vår valp som är strax över 4 månader har haft kraftig diarré i 2 dagar. Bara spruta, bajsar typ 5-7 ggr om dagen. Han mår bra och äter med god aptit och leker lika mycket som innan, inte alls påverkad och verkar inte ha ont.

Har självklart varit i kontakt med både veterinär och vårdguide som ber oss avvakta och prova med skonkost, ris och pasta som stabiliserar magen som vi började med igår kväll. Dock ingen skillnad.

Han har inte kräkt heller.

Han äter verkligen ALLT bajs han hittar ute, både ankbajs, kattskit osv. Han är fullt upp nu med att byta tänder också.

Vår valp som är strax över 4 månader har haft kraftig diarré i 2 dagar. Bara spruta, bajsar typ 5-7 ggr om dagen. Han mår bra och äter med god aptit och leker lika mycket som innan, inte alls påverkad och verkar inte ha ont.

Har självklart varit i kontakt med både veterinär och vårdguide som ber oss avvakta och prova med skonkost, ris och pasta som stabiliserar magen som vi började med igår kväll. Dock ingen skillnad.

Han äter verkligen ALLT bajs han hittar ute, både ankbajs, kattskit osv. Han är fullt upp nu med att byta tänder också.
Det kommer att ge med sig, fortsätt med det råd ni fått och ge honom inget annat under tiden och ta det lugnt några dagar. Om diarrén fortsätter trots detta efter en vecka eller om hunden blir allmänpåverkad kontakta veterinär på nytt.

Vill verkligen rekommendera Canikur Pro, en pasta som innehåller både probiotika i form av snälla bakterier och ämnen som verkar stoppande på diarré. Gällande skonkost så rekommenderar jag de färdigfoder som säljs som skonkost (heter ofta något med "gastrointestinal", finns i t.ex. Hill's och Royal Canins sortiment) snarare än ris och liknande. Dela upp maten på många små mål under dagen och tillsätt Canikur t.ex. morgon och kväll. Var noga med att hunden dricker - ge gärna vätskeersättning. Och var uppmärksam på tecken på uttorkning - vår hund har lekt och varit glad även ganska rejält uttorkad just i samband med magsjuka (vilket 2ggr resulterat i inläggning på klinik över natten). Krya på lilla hunden! :heart

Så man ska ta bort hans egna foder helt å bara ge skonkost? Kanske missuppfattade vad veterinären sa, då jag trodde man skulle ge ris utöver sitt egna foder samtidigt som man ger prokolin.

Så man ska ta bort hans egna foder helt å bara ge skonkost? Kanske missuppfattade vad veterinären sa, då jag trodde man skulle ge ris utöver sitt egna foder samtidigt som man ger prokolin.
Bara skonkost. Jag brukar koka ris, kyckling och morot i samma gryta. Hackar kycklingen, mixar moroten och blandar ihop (annars pillar hunden bort riset). I början kan man ge någon matsked eller två i timmen (beroende på storlek på hund) för att successivt dryga ut och ge mer sällan. Efter ett par-tre dagar kanske man ger tre gånger om dagen. Då brukar diarrén ha lagt sig. När magen är stabiliserad så kan man smyga in den vanliga maten igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
820
Senast: WildWilma
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 484
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 396
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 634
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka