2 sorters hö.. Hjälp!

Gabriol

Trådstartare
Har nu fått reda på att ägaren till det stallet där jag har min häst installad ska ge hästarna 2 sorters hö.
Dom ska få en sort inne (= morgon och kväll) och en annan sorts ute i hagen.

Hur ska man då göra med analysen?
Kan man blanda höet och skicka in?

Den höet som dom ska få i hagen är Gräsfrö hö.
Erfarenheter?

Tycker att det ser mindre smakligt ut i af..

Tacksam för svar / Zofia
 
okej. Tack för svaret! :bow:

Men gräsfröhö?
Är det nåt speciellt hö eller?
Någon som fodrar med sånt?
 
Hur mycket kommer de få av varje sorts hö?

Om de bara kommer få ett par kg var i hagen så är det ingen bra ide att göra en samlingsanalys. De bör äta hälften av varje typ av hö för att ett medelvärde mellan de olika höpartierna ska bli värdefullt.

mvh Jessica
 
Vi fodrar med gräsfröhalm som tillskott på betet. Då äter de det med god aptit, men på vintern när de får ensilage äter de inte av det. (de har fri tillgång).
Fröhalm, (timotej i vårt fall) är det som blir kvar när man tröskat fröna. Alltså ganska sent skördat, början på augusti ungefär, men ofta med protein runt 30 g.
 
ok.

Jaa, dom är 5 stora hästar i hagen.
Så det blir ju ganska mycket hö man lägger ut..

Men jag kan ju ta lite mindre av gräsfröet då, så blir det väl ganska bra med analysen.

Tack för svaren :bow:
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 744
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 043
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp