Bukefalos 28 år!

2 vuxna katter och en ny liten!

Mitten

Trådstartare
Vi har 2 katter i vår lilla familj, som vi haft i 10 år. Idag fick vi ännu ett tillskott, en 12 veckors kattunge. Nu önskar jag lite tips och råd om hur vi slår ihop dem enklast, vad vi ska tänka på de första dagarna. De äldre katterna är 2 kastrerade honor, den lilla är också hona. Den lilla har hittills tomtat runt i huset, alla tre har fräst lite men hållit sig på sin kant. Hjälp :)
 
Sv: 2 vuxna katter och en ny liten!

Du skulle varit lite tidigare med att fråga om råd för först ska du egentligen, för att få ihop katterna på bästa sätt, ha den lilla i ett eget rum, låta den stryka sig på filtar eller liknande som du sedan går runt och drar på vissa ställen i huset så dina gamla katter successivt lär sig känna igen doften och få ihop den med sin egna och så viseversa så den nya katten lär sig de nya dofterna. Därefter släppa ut katten när du märker att de gamla katterna börjar acceptera den nya doften, vilket kan ta några dagar. På så vis får även den nya tid att bekanta sig med ett rum och sen öppnar du för ett till och ett till...
 
Sv: 2 vuxna katter och en ny liten!

Det skulle jag nog, men hade bara 2 timmars varsel :). Vi har ett väldigt öppet hus, det är bara våtrum och dotterns rum som har dörr. Lillan har fått bo i dotterns rum över natten och så, och vi har redan spritt lite filtar. Dock är storkatterna måttligt intresserade av att undersöka filtarna...
 
Sv: 2 vuxna katter och en ny liten!

Eller så gör man som vi gjorde (eller kanske inte :D )

Hämtar katten veckan innan semester och så stänger man in stor katt och bäbiskatt med en kattlåda i en 32-fots motorbåt i fyra veckor.

Det var en spännande semester, med skrikande kattbäbis på nätterna när vi försökte sära dom och storkatt som vägrade gå på lådan

I år tänkte vi två katter och en unghund i en 32-fots motorbåt O_o
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 579
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 005
Övr. Katt Vi får hem en ny liten kattunge (hane) nästa vecka. Vi har en vuxen kastrerad hona sedan tidigare och undrar lite hur vi ska gå...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Ainon
·
Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp