Koppjärn, hur vet man vilket man ska ha?

Fibusen

Trådstartare
Kollat på en sadel nu som verkar lovande, men är utbytbara koppjärn, och jag hittar väldigt dålig info om dels både sadel och koppjärn. Jag har fått svar om en som sålde andra koppjärn att jag ska ha ”xchange 2” koppjärn, men det finns ju massa olika? Xchange 2, x-chance 2, x-change 2 pds x-change dressyr osv. Och ingenstans nämns det att det passar sadelmodellen jag kikat på.

VAD är skillnaden mellan alla dessa järn?
(Är en knights dressyr jag ev letar till)

Till wintec och tekna är det ju lätt att hitta rätt, men nu är jag helt lost!

Ok, det verkar vara en äldre modell och jag hittar inte när jag söker på koppjärn till den. Problemet med Knights/Lippo/PDS/Pessoa är att de som du märker har flera olika koppjärnsystem. En Lippo Marcello tar tex X-change system 1, medan Fazzino har system 2, en Lippo Azzario har i sin tur en egen och Knights har minst tre olika beroende på modell 😅 Det man kan göra är att ta ut koppjärnet ur sadeln och försöka matcha utseendet och färgen på vidden till rätt system.

Edit: Jag hade nog för övrigt varit lite försiktig med att köpa en äldre modell av en sadel med utbytbara koppjärn. Du kan få ett helvete att försöka hitta koppjärn till den ifall du behöver byta och det inte redan ingår en hel drös med vidder tillsammans med sadeln.

Ok, det verkar vara en äldre modell och jag hittar inte när jag söker på koppjärn till den. Problemet med Knights/Lippo/PDS/Pessoa är att de som du märker har flera olika koppjärnsystem. En Lippo Marcello tar tex X-change system 1, medan Fazzino har system 2, en Lippo Azzario har i sin tur en egen och Knights har minst tre olika beroende på modell 😅 Det man kan göra är att ta ut koppjärnet ur sadeln och försöka matcha utseendet och färgen på vidden till rätt system.

Edit: Jag hade nog för övrigt varit lite försiktig med att köpa en äldre modell av en sadel med utbytbara koppjärn. Du kan få ett helvete att försöka hitta koppjärn till den ifall du behöver byta och det inte redan ingår en hel drös med vidder tillsammans med sadeln.

Ja det verkar inte vara det lättaste… Hade dock så gärna velat testa denna då den är kort, svängd och det går att ändra bomvidden (om man hittar koppjärn dvs!) då hästen antagligen kommer ändras mycket i kroppen nu när vi ska igång fullt ut.

Ja det verkar inte vara det lättaste… Hade dock så gärna velat testa denna då den är kort, svängd och det går att ändra bomvidden (om man hittar koppjärn dvs!) då hästen antagligen kommer ändras mycket i kroppen nu när vi ska igång fullt ut.
Om du vill ha en dressyrsadel med de spec:arna hade jag kikat på Lippo Azzario Supreme. Modernare modell där det är ganska lätt att hitta koppjärn till samt är ganska öppen i fronten och generösa, mindre A-formade koppjärn ifall hästen också är bred i mankbasen. Sadelmagasinet har några stycken inne såg jag som man kan testa och även hyra 😊

Liknande trådar

Utrustning Jag vill ha ett smalare järn till min hoppsadel och när jag letar på olika webbshops så står det att det finns x change 1 och x change...
Svar
1
· Visningar
3 058
Senast: super
·
Utrustning Hej alla sadelkunniga! Hoppas ni kan ge mig några synpunkter på mitt näst intill helt oplanlagda sadelköp. Jag är ingen ryttare...
Svar
8
· Visningar
4 462
Senast: oki
·
Utrustning Det är så att jag har letat dressyrsadel till min varmblodstjej ända sen jag fick henne, dvs över 1 år. Jag har äntligen (för ett halvår... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 850
Utrustning Det är jag fullt medveten om;) Letar efter sadel för invänjning (och såsmåningom inridning till hösten), och har haft ett par hemma...
Svar
16
· Visningar
2 901
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma