2009 = tanttravarnas år!

Emmahpemma

Trådstartare
ja, för att inte stjäla humlans tråd helt o hållet... .

2009 ska bli året då alla gamla hästtanter sopar banan med konkurenterna :D

Min dam har sista året på banan nästa år, och fortfarande så är hon skitglad när hon kommer till banan. ser ut som en rund miljon i värmning och första varvet i loppet. sen skiter hon i det. och kommer in med nästan vilopuls... :grin:
får hon bara gå i ledningen så är hon nöjd o glad, men :devil: om nån springer om henne. då skiter hon i det och lägger av...
så nu ska vi träna uttah-e i vinter, o köra minst 3varv på banan varje snabbjobb... så hon tappar räkningen :P

Passar det inte när man kör henne hemma så vänder hon och springer hem. Rider man så slår hon efter skänklarna... fux? nä, en vanlig brun TANT... :angel:

Sv: 2009 = tanttravarnas år!

Den skriver jag under på ;) Min har oxå sitt sista år 2009, vi tränar för comeback på Åland & B-lopp :D

Ja nästa år är min ostartade 01:a fröhoppningsvis både kvalad o startad :banana::banana:

Tadaaaa...Rock Rose herself.....Nu sätts pressen på oss, det är bra det

23747745.jpg

Hur lägger ni upp träningen för era tanter?

Blessing körs av mej eller rids av medryttaren. Kör än så länge på ett rullande schema som ser ut som följer.
  • vila
  • dressyrridning/tömkörning
  • konditionskörning/ridning (läänge i friskt travtempo)
  • skrittas
  • vila
  • dressyrridning/tömkörning
  • intervaller
  • skrittas
o så börjar det om från början igen..

intervallerna kör jag på en sträcka som är 1000m, börjar på plan mark första två hundra meterna och sen blir det en hyffsad backe. Just nu kör jag två intervaller.. ska utökas till fler, samt att vissa intervalljobb ska bytas mot banjobb så småningom.
Hon kändes lite less i våras, så hon har fått ta det hyffsat lugnt i sommar o nu satsar vi på att variera träningen mycket.
Medryttaren rider på andra vägar än vad jag kör på.. när jag kör får hästen välja tempo ganska fritt.. osv osv

Min ÄLSKAR att vara travhäst och det är inte hennes fel att det blivit som det blivit, utan det har varit minst sagt underligasaker hon varit med om , sist var det en böld som värkte/växte ur bröstbenet på henne..såg ut som det var en stör därinne....men hon travar på ändå och sista jobbet var hon skitfin...som jag sa i den andra tråden...TÄNK om hon ändå var talanglös.....hon har en sån otrolig talang och formligen flyyyger fram, trots alla stopp på vägen...hon bara älskar att springa så däärför har jag lovat henne att fortsätta träna på så hon nångång får bli den travarehästen som hon så länge drömt om :love:

Jag har ingen tant bara en farbror, som får tävla i 55 dgr till. Han är grinig redan nu när vi håller på o kör lillarna, hur ska det inte bli sen när han inte ska tränas längre.

Har också en tant, nästan i alla fall !
Född 2001, startat 6 gånger, senast 2005...
Hon har haft föl i vår och är under uppträning nu, men till våren, OJOJ, då får ni se upp! :angel::D

ska du få hene i tävöingskondis ska du nog träna lite mer. :) och nu nr snön kommer har du ju perfekt tillfälle att vinterträna ordentligt! nån mil varannan dag minst i friskt tempo. :)

Ungefär såhär går KorsförlamningsTanten-

Måndag; Rider Galoppjobb o styrketräning i kalhyggena
Tisdag; Långsamkörning med 1 snabb intervall ca; 800m kuperat puls 170-210
Onsdag; Vila
Torsdag; Rider Galoppjobb o styrketräning i kalhyggena
Fredag; Vila eller Långsamkörning med 1 snabb intervall ca; 800m kuperat puls 170-210
Lördag; Vila eller Långsamkörning med 1 snabb intervall ca; 800m kuperat puls 170-210
Söndag; Vila

Svarta Tanten då...

Tränas efter mitt huvud... :o Men hittills funkar det ju... :p

1 - 2 intervalljobb, 6 x 700 m i veckan på 200-puls, då jag kör 4 eller 5 dagar mellan jobben beroende på banans öppethållande så här års.

De jobbar ungefär varannan dag allihop med vissa anpassningar för tisdags- och torsdagsjobben.

Mellan jobben skrittas hon i backe, rids basic dressyrpass och skrittas rakt fram plus att hon får minst en massage i veckan nu medan hon är sned.

Alltihop med en långsiktig plan på att räta upp henne så pass att hon förhooppningsvis kan utnyttja sin kropp ännu bättre... :idea:

3 dagar innan start kör jag ett intervalljobb 4x700 m.

Dette är min tant. Hon är inte blitt kört på 1 år och trivs inte å gå utan å "jobbe". Min man körte henne tidligere men efter en ulykke ville inte min man köre lengre. Jag har aldri kört innan men nu vil jag läre. I morgon skal jag sette på henne en vogn å skritte henne.
Kanskje vi kommar oss til banen en dag? Hon är født i 2002.
DSC_0170-1.jpg

jodå, det upplägget ska hon bara gå med månaden ut, sen kommer jag öka på träningen. Vågar ärligt talat inte träna hårdare med tanke på hur TJOCK hästen är nu :o

Eller hur...

I bland är det rätt och i bland är det fel.

Se på mig som "övertalades" att ta en tant och kört in 78 000 på 5 starter... :banana::banana::banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka