Bukefalos 28 år!

2011 års små Isis fölisar

Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*

Insåg att jag har en nybliven åring som inte blivit presenterad här! :)

Héðinn!
e: Ísar frá Keldudal
u: Assa frá Árbakka

I somras:
hedinn2.jpg


I helgen:
hedinn.jpg


Helt klart en femgångare, har dragit iväg i pass i hagen men visar även tölt, trav och galopp! Otroligt stabil i psyket, inte mycket hanterad men ledtränad och lyfter hovar utan problem, står själv kvar i boxen när jag rider mamman.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

KL. Hade inte hittat denna tråden tidigare.
229337_108960022525019_100002330643644_96240_7124989_n.jpg
307319_162364660517888_100002330643644_326336_1652893257_n.jpg


Daggarperla från Grönfallet. Född maj -11, e. Harékur från Östergård, u. Isold fra Moeidarhvolli. Mamman är en import som tyvärr utvecklat lindrigt eksem.

Behöver gå ut med kameran. Men Dagmar är inte fin just nu: hon har så extremt mycket päls.
Jag vet inte hur stora de brukar vara, har aldrig haft något islandsföl tidigare, men Dagmar är nästan lika stor som det ett år äldre fjordstoet.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Har inte varit inne här på evigheter :)

El Divo (Díva) har hunnit bli 7,5 Månader :love:

402515_2516954763686_1247746935_31969016_1030769344_n.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Hon är ju så fiiiin! :love:


*kl*

Fáfnir tycker det är så skoj att få gå med Odinn 3-4 timmar om dagen, nu när han börjats vänjas av! :D

Ja, kylan gör dem skogstokiga! :D

DSC_0748.jpg


DSC_0689.jpg


DSC_0685.jpg


DSC_0684.jpg


DSC_0646.jpg


DSC_0672.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*
Hur höga är era 2011:or?
Jag mätte de tre vi har kvar och de var mellan 125-130. Jag tycker att det låter och känns vääldigt stort. Men man blir lite hemmablind. Alla tre är födda i juni.

Övrigt så ska en av dem, lilla Vera, in på operation på söndag då hon har ett "tandämne" i örat som ska opereras bort. Stackaren har haft det jobbigt då det har varat och örat inte kan vändas framåt helt. Så det ska bli skönt att hon äntligen är gammal nog för att klara av att sövas. Har dock aldrig hört talas om det här tidigare, någon som varit med om det?
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Men vad konstigt, har aldrig hört talas om något sådant! Håller tummarna för att op går bra!

Får ta och mäta min på söndag när jag kommer till stallet. Nu är han född i juli och med en liten mor, själv känns han dock väldigt stor jämfört med tidigare avkomman från samma mamma.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Det låter inte roligt, vad sjutton är det egentligen? Aldrig hört talas om heller :o Hoppas operationen går bra!

125-130 är nog rätt stort :) Min -11 som är född i juli är väl sisådär 110 just nu, uppskattningsvis och jag skulle tro att han blir runt 135 i mankhöjd som vuxen. Fast det är ju mer spekulationer från min sida ;)
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

c:a 117 cm blev det när jag mycket oprofessionellt mätte honom ståendes i boxen. Han är född 2 juli, så lite senare än dina då.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Kl

ralinatolt.jpg


Idag hämtade jag hem fölet jag köpt. En ny liten -11 som kommer hänga i tråden här :) Hon heter Rá och är ee: Orri. På mammas sida finns Gustur frá Holi och Hugi frá Hafsteinstödum. Helt ok stam alltså!

Hon har den mesta päls jag nånsin sett!
rahuvud.jpg


ratransp.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

helle gossingen sicken raring! :love:
Vilken fantastisk päls hon har, helt otroligt!
Men nått av de sötaste, lätt Bukes sötaste! :love:
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

HERREGUD vad söt! Roligt att hon heter Rá, då vi har fött upp en hingst som har samma namn. Är det ett sto/hingst-namn, någon som vet?

Lille Valtýr blev kastrerad igår och han fick ordentligt med sedering och var rätt ynklig efteråt. Men skönt att det kunde göras så tidigt. Dock krävdes det en del "pet" för att få tag på båda kulorna så vi har fått spruta honom igår, idag och så ska han få sista dosen imorgon med antibiotika.
IMG_10361-600x450.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Rá är ett sto, det betyder Hind, vad jag hört. En Hind är i allra högsta grad feminint. Men det kanske har en annan betydelse oxå?

Rá är väldigt osmidigt att säga och ropa, det är för kort helt enkelt. Just nu går hon under namnet bebis. Mathias vill döpa om henne till Idunn, han ville döpa Meyja till det i somras oxå. Men Idunn har för mig alltid varit en brun häst. Så jag är ju inte helt oäven till förslaget. Men jag gillar inte folk som byter namn på hästar, o jag vill inte byta namn så. Så Mathias får väl ta eget föl i framtiden o döpa det själv ;)

rabommar.jpg

Här blev hon rädd för bommarna...
racavalett.jpg

Men hon var framme o nosade på dom sen precis som hon gör här med cavalettin.
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

men ja dör vad söt hon är :D O vad päls, jösses!!
Kommer hon från Katrin?
 
Senast ändrad:
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Men herregud vad söt! :love: Är det säkert att det inte är en björn du köpt? :D
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

*kl*

Om en vecka flyttar min lille hemifrån men såhär såg han ut idag:

bild-1.jpg


bild-2.jpg
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Sicken ståtlig kille!

Från och med idag är jag inte längre "med" i den här tråden för idag flyttade Ganti, men givetvis kommer jag fortsätta följa tråden, det går ju inte att låta bli med tanke på alla underbara småttingar :D
 
Sv: 2011 års små Isis fölisar

Jag minns inte riktigt hur det kom sig att vi döpte honom till Ra, har dock för mig att det hade något med solguden att göra? Men, jag är inte alls säker.

@yew98fq Är han såld? Vad söt han är med det svarta runt ögonen!

Idag åkte lilla Vera in på klinik för operationen imorgon, hon såg sig storögt omkring på Ultuna. Vilken spännande plats! Tur att mamma Perla var med och tog det hela med ro. Men jag undrar hur de kommer må att stå inne med all den päls de har. Svetten rann om Perla efter timmen i transporten.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 682
Hundavel & Ras Min kompis hund gick bort i vintras och hon funderar lite på en ny hund nästa år. Tidigare hund var en Basenji och det var helt rätt...
2
Svar
23
· Visningar
2 368
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
5 048
Senast: Ninnurur
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 723
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp