Korsa travare

Jag har som stallägare haft inte mindre än 4 kallblodsunghästar/kallblodskorsningsunghästar hemma (inhyrda eller egna) och dom har alla haft rejäla hanteringsproblem pga att dom växte upp i ej optimala förutsättningar med personer som inte kunde erbjuda den flockuppfostran, mänskliga mentala stabiliteten och människouppfostran dom behöver för att må bra och bli behagliga. Två av dom var buskavlade. Det krävs enormt arbete för att få dom att gå bra ihop med människor och redo att jobba så att dom kan må bra igen.
+1 på den. Har även en bekant som har ett föl som redan nu visar på tråkiga tendenser i hanteringen. Inköpt som föl som framtidig trevlig tant häst, men går med en gammal valack och inget annat sällskap. Den hästen kommer inte bli kul som vuxen tror jag. Jag hoppas jag har fel, men den är redan extremt brötig och ouppfostrat. Jag försökte tala om vikten att ha unghästar i flock och liknande, men det vill folk inte höra.
 
Hur skulle jag veta nånting om livmodern när jag precis köpt henne😅

Hon blir 11 i år, så om 4 är är hon definitivt inte för gammal.

Jag tycker du ska läsa på om detta med att ta föl. Finns bra litteratur!

Du kan inte säga att hon inte är för gammal att betäcka som 15-åring - allt beror på livsmoderns status. Så det är det första du borde undersöka.

/Lizzie
 
Mitt gamla sto fick sitt första föl som 16-åring, tog sig på första inseminationen.

Att man ska undersöka sitt lite äldre sto håller jag med om, och att man ska vara beredd på att det inte tar sig på första brunsten. Men att säga att det är för gammalt med en 15-årig förstfölerska tycker jag är överdrivet. Är stoet friskt i övrigt och veterinären ger klartecken tycker jag att man ska testa, ifall man verkligen vill.

Mitt sto var 17 när hon blev dräktig och fick sitt första föl som 18åring. :) Håller med dig. Är man väldigt mån om att det ska bli föl så borde man ta tidigare, men är man okej med att det kanske inte blir något eller inte tar sig på första brunsten så är det ju inte farligt att testa om stoet får OK stämpel av veterinär.
 
Jag betäckte mitt varmblodssto med en connemara hingst, föddes -07.
Blev ca 150 cm hög och man kunde göra allt med henne, körning, WE, hoppning, dressyr och gick fram överallt i skogen. Både själv och med andra hästar.
Men, man behövde hela tiden tänka på att rida henne rätt. Behövde vara väl musklad för att kunna bära sig i galoppen, blev annars lite slängig och lätt korsgalopp.
Sålde henne för ca 4 år sedan.
Tyckte själv inte att jag kunde begära så mycket för henne eftersom hon var travarkorsning. Men både min tränare och vänner sa att jag skulle sätta ut henne för mer än jag själv tänkt.(50000)
Blev överöst av mejl och telefonsamtal.
På 2 dagar hade jag fått 36 svar och fick göra lista på vilka som skulle komma och provrida.
Valde ut 3 som provred och 1 av dem köpte henne.
Aldrig sålt en häst så lätt tidigare. 😉
Självklart fick jag inte tillbaka det jag lagt ut på henne om man ska räkna alla kostnader eftersom jag hade henne i 12 år.
Men tillverkningskostnaden, grundvaccinering och registrering fick jag tillbaka.
Hade ingen bättre bild på henne på telefonen. 😉

Sen om man gör rätt eller fel i att ta fram ett föl på sitt sto åt sig själv, vet man ju aldrig förrän efteråt.
Allt kan gå fel under dräktighet, förlossning eller under uppväxten.
Medfödda defekter som kanske gör att de inte kommer funka till det man tänkt eller helt enkelt att man inte passar med varandra.
Eller så kanske det blir jättelyckat, och man får sin allra bästa vän.😃
Oavsett vad du bestämmer dig för att göra önskar jag dig lycka till och hoppas att du får en lika trevlig häst som jag fick!😃
Screenshot_20230404_110514_Facebook.jpg
 
Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt sto:)

Det är så att jag har ett litet varmblodssto, Amerikanskt varmblod kring 145 cm i manken. Jag köpte henne i december, så vi lär fortfarande känna varandra och eventuella föl ligger några år fram i tiden, inte nu. Eftersom hon inte är riden mycket alls fokuserar jag på att utbilda henne i lugn takt, bygga muskler i första hand och självförtroende i ridningen. När vi kommit en bit på vägen och hon är starkare och mer ridbar får jag ta en funderare kring om det är en bra idé att betäcka henne eller inte. Har inte bråttom.

Men jag kan ändå inte låta bli att fantisera lite kring vad för hingst jag skulle välja😁

Mitt sto är alltså:
- Kring 145 cm i manken, hennes föräldrar och förfäder var dock alla lite större, 155-160.
- Lagom nätt, inte så bred över ryggen men känns större att sitta på än att stå bredvid redan då man står stilla (alltså inte gångarnas förtjänst. En bekant som håller på mycket med körning tyckte också hon var riktigt fin modell för ridning.
- Kort rygg, storlek 125 i täcken...😅
- Färgen är mörkbrun, inga tecken
- Otroligt snäll och mild mot människor, följsam och trevlig. Väldigt trafiksäker och inte direkt lättskrämd, kan snegla lite på saker längs vägen men sticker aldrig iväg, tar max ett steg åt sidan.
- Har haft ett föl innan hon såldes från travet
- Hon har blivit riden i galopp utan större bekymmer, kräver bara mer muskler och balans, för tillfället jobbar vi bara skritt och lite trav. Är alltså inte den typen av travare som vägrar galoppera.
Hennes svaga sida (som jag upplevt hittills) är att hon åtminstone för tillfället är lite lättstressad, men har som sagt inte haft henne så länge (nytt ställe för henne) och stressen kommer av separationsångest, som vi jobbar med. Så länge hon ser sin kompis är hon lugn och avslappnad och gör stora framsteg i ridningen. Är det så att hon inte slutar stressa upp sig sådär så kommer jag självklart inte ta föl på henne.

Jag vill inte betäcka med travarhingst, då jag vill ha en grövre häst mer passande för ridning. Själv föredrar jag grövre hästar, och skulle då vilja korsa med nån lite stabilare ras. Avkomman behöver inte bli över ponnymått, men gärna grövre än stoet. Tar gärna lite mer tagel och ovanliga färger är aldrig fel🙈

Önskar en avkomma som är:
- Kring 145cm i manken
- Lite grövre, mer bastant speciellt i benen och bredare över ryggen
- Gärna lite mer tagel och helst inte brun eller svart...;) (även om de såklart är jättefina också men rätt vanliga färger)
- Ridbar allroundhäst, har inget som helst intresse av tävling, endast hobbyridning och uteritter, mest dressyr men kul att kunna skutta lite sockerbitar också.
- Bra lynne, självsäker men inte FÖR självsäker (har förstås också med träning och uppväxt att göra)
- Arbetsvillig

Gillar bland annat Fjordingar, Islänningar, Haflinger och Irish Cob (mindre variant).
Fjordkorsningar känns som de kan se rätt underliga ut, så vet inte om det är rätt ras att korsa med. De har ju ett så unikt utseende😅
Islandshäst skulle kunna ge en mer stresstålig häst, men gångarterna skulle kanske bli rätt kaos med travare+islänning. Känns inte heller helt "tillåtet" att korsa islandshästar med flit, de är ju ändå en av världens renaste hästraser🙈 De hingstar som finns i närområdet för betäckning är ett par Arabhingstar och en Welsh Cob, samt en grövre musblack Fjording. Arab är inte rätt för det här stoet, Welsh kunde kanske vara ett alternativ och Fjording kunde funka bara inte fjordingdragen skiner igenom för mycket🤔

Så jag leker lite med tanken på Haflinger eller Irish Cob. Båda är ju ändå arbetsraser, stabilare och starkare även om de inte alltid är jättestora. Estniska ponnyer är ju också ofta grova, men de jag sett har sällan varit direkt vackra. Finnhästar finns ju också, men de flesta är avlade för trav och känns som det kan ge en lite väl het och stark häst. Och Gotlandsruss ja! Men det skulle nog bli en lite för liten avkomma för min del.

Man vet såklart aldrig vad man får av korsningar, men vill som sagt inte ta fram en till travare.

Så min fråga är, har nån erfarenhet av korsningar Amerikanskt Varmblod+Haflinger eller Amerikanskt Varmblod+Irich Cob? Eller har nån andra förslag på mer bastanta småhästraser?

Bild på mitt sto🌸
Jag har betäckt mitt varmblod med en Rocky Mountain Horse, en jättefin hingst med ett otroligt bra psyke. Hon blir tre år i juni o kommer hem och ska gå på bete med mamman och hennes halvsyster i sommar.
 
Mitt sto var 17 när hon blev dräktig och fick sitt första föl som 18åring. :) Håller med dig. Är man väldigt mån om att det ska bli föl så borde man ta tidigare, men är man okej med att det kanske inte blir något eller inte tar sig på första brunsten så är det ju inte farligt att testa om stoet får OK stämpel av veterinär.
Det är tyvärr alltid en risk att avla oavsett ålder men vad jag har fått lära mig av min veterinär så är det större risk för ett äldre maidensto än ett ungt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 844
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp