Korsa travare

Gör det inte.

Har du inte ekonomin för att köpa den häst du vill ha med transportkostnad söderifrån, så har du inte heller ekonomin för att föda upp ett föl till trevlig ridhäst. Det kostar. Inte bara i veterinärkostnader, men även i utbildning av antingen dig själv så att du kan utbilda hästen, eller att du skickar iväg den på utbildning.

Man måste inte betäcka bara för att man har ett sto.

Dessutom tycker jag att föl och unghästar ska få lov att växa upp med jämnåriga kompisar på stora kuperade ytor - har du det? Har du råd att hyra in din unghäst på ett sånt ställe, om det ens finns i din närhet?

Köp en färdig häst när du är redo för en till häst.

Och om du nu ändå gör det, snälla, korsa inte med kallblod om du inte har erfarenhet av kallblodsunghästar. Hellre någon form av varmblodshingst som är välkänd för trevligt temperament.
Nu är det här inte aktuellt nunu, utan om några år som jag skrev. Jag har inte sagt att jag inte skulle ha råd att importera, påpekade bara att det inte i mitt fall skulle vara billigare.

Jag har redan 2 hästar. Vem vet vad jag har i framtiden när(om) det är dags. Har jag nånsin skrivit att jag inte är kapabel till att utbilda en unghäst? Faktum är att jag redan har gjort det. Kallblod och varmblod, problemhästar. Jag gillar inte ”färdiga” hästar då alla jag träffat haft en eller annan brist i utbildningen som ställt till problem, speciellt i hanteringen. Därför vill jag träna en häst ända från start.

Det jag frågade efter var om nån har erfarenhet av de korsningar jag nämnde eller andra förslag. Inte massa påhopp om att jag inte skulle klara att ta hand om hästen på rätt sätt.
 
Dottern utbildar en new forest - varmblodskorsning som är helt fantastisk i psyke, definitivt inte sämre gångarter än sina tävlingsmotståndare från Irland och kommer säkert att betinga ett lika högt värde också. Sikta på en avkomma i ponny storlek, en vettig ponny finns det alltid köpare till. Varmblod/russ är rätt beprövat, funnits en del tävlingsponnyer på högre nivå genom åren, connemara eller Welsh cob annars?
 
Jag har haft en vbl/nordsvensk korsning. Stoet vbl på ca 160 och hingsten nsv på ca 150. Hon blev 155, kompakt, stark kropp med tydlig vbl-prägel.

Kan tipsa om Fellponny också om du vill ha fler alternativ. Har en bekant som har tre stycken och det är väldigt trevliga hästar.
 
Jag har en korsning Varmblodstravare/Nordsvensk bruks och det blev en riktig bra häst.
Hon är en väldigt trevlig allroundhäst. Stabil och energisk. Trygg med tryck utan stressen som vbl mamman hade närmare till.
Hon är något högre än båda sina föräldrar.
DSC_7423.JPG
 
När man vill betäcka sitt sto ska man tänka att man ska bli glad över om avkomman blir likadan som mamman. Stoet ska alltså inte vara alltför långt ifrån drömhästen, får då blir man sannolikt besviken. Sen kan man gärna försöka förbättra saker som benställning, halsansättning, mankhöjd t ex.

När man vill korsa travare med ridhäst för att få en ridhäst måste man alltid vara beredd på att en sådan korsning kan bli väldigt ojämn. Har sett flera som gärna breddar sig i bak och börjar paddla i trav, minns en särskilt där pappan var PRE. Har man mycket specifika önskemål om avkomman är det alltid bäst att köpa en sådan häst som man vill ha.

Om man vill göra en korsning som du funderar över är det bäst att använda en hingst som har flera vuxna avkommor som du kan titta på. Många gånger kan man se gemensamma drag eller egenskaper, så att man kan få en vink om vad hingsten sannolikt nedärver.

Du ska också tänka att en sådan korsning ofta har ett mycket lågt marknadsvärde, du kommer aldrig att få tillbaka pengarna du satsat om du behöver sälja. Att köpa hästen du vill ha är det allra billigaste sättet att komma över den.
Tack för ett bra svar.

Jag gillar mitt sto, hon har många bra egenskaper, så är inte så att jag vill förändra hela henne. Det jag vill åt är att få en lite tyngre grövre häst, mer stabil liksom och inte trippandet som varmblodstravare ofta har (vilket ju till stor del försvinner med träning).

Jag tror hårt på att det mentala går att träna och lära både sig och hästen hantera om det är så. Värre är det med storleken på hästen.
 
Dottern utbildar en new forest - varmblodskorsning som är helt fantastisk i psyke, definitivt inte sämre gångarter än sina tävlingsmotståndare från Irland och kommer säkert att betinga ett lika högt värde också. Sikta på en avkomma i ponny storlek, en vettig ponny finns det alltid köpare till. Varmblod/russ är rätt beprövat, funnits en del tävlingsponnyer på högre nivå genom åren, connemara eller Welsh cob annars?
Tack! Låter ju som en New forest blanding kunde vara ett alternativ då! Hur grov/stor är hästen?

Det är lite det jag tänker. En stor ponny/liten häst är rätt eftertraktat och för hobbyridning spelar ju centimetrarna verkligen ingen roll. Går alltid att hitta ryttare till en vettig häst! Och alla hästar passar till något, blir det ingen ridhäst så blir det inte det och då får man hitta nåt annat som passar den helt enkelt.
 
Jag har haft en vbl/nordsvensk korsning. Stoet vbl på ca 160 och hingsten nsv på ca 150. Hon blev 155, kompakt, stark kropp med tydlig vbl-prägel.

Kan tipsa om Fellponny också om du vill ha fler alternativ. Har en bekant som har tre stycken och det är väldigt trevliga hästar.
Tack! Fellponny hade jag inte tänkt på innan, får läsa mer om dem!😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack för ett bra svar.

Jag gillar mitt sto, hon har många bra egenskaper, så är inte så att jag vill förändra hela henne. Det jag vill åt är att få en lite tyngre grövre häst, mer stabil liksom och inte trippandet som varmblodstravare ofta har (vilket ju till stor del försvinner med träning).

Jag tror hårt på att det mentala går att träna och lära både sig och hästen hantera om det är så. Värre är det med storleken på hästen.

Du vill förändra avkomman fysiskt till stoet.

Det är det du inte kan styra över när du korsar. Fölet kan se ut som ett nätt varmblod i kroppen och ha ett stort, tungt huvud till det. Eller så tvärtom. Eller en tredje variant.

Om du vill ta föl på just det här stoet, så tror jag du får släppa på en del önskemål om hur fölet ska bli. Man kan ha tur, eller det blir ok, eller så blir det raka motsatsen. Du behöver ta med i kalkylen om fölet inte riktigt blir som du har tänkt dig. Hur gör du om du står där med ett föl som ser ut precis som sin mamma?
 
Nu är det här inte aktuellt nunu, utan om några år som jag skrev. Jag har inte sagt att jag inte skulle ha råd att importera, påpekade bara att det inte i mitt fall skulle vara billigare.
Är du säker? Min senaste uppfödning hade kostat mig över 100 000 som treåring (oinriden) i rena ”driftskostnader”. Och då var hon tillverkad genom naturlig betäckning, vilket brukar vara betydligt billigare än insemination. Det är inte billigt att föda upp föl, så om det är ett ekonomiskt val lär det vara billigare att importera.
 
Jag har en och har haft en travarkorsning.

Min första hade newforestpappa och var snäll, men smart som bara den.
Ingen enkel häst även om han var snäll och okomplicerad om man var van och var konsekvent i sin hantering. Mycket häst helt enkelt, mycket skalle.
Ok exteriört(jämn och balanserad), liten stor häst som man kunde göra allt med. Gick msvbdressyr så gångarterna också helt ok. Läraktig, rolig för den som gillade utmaningar och inte rädd att rannsaka sej själv..

Nuvarande har welshcobpappa. Maken till reaktiv explosiv och vaken häst får man leta efter.
Nu upplever jag welsharna åt det vakna ganska känsliga hållet överlag, men den här har extra allt.
Lägg till taskiga gångarter och reaktiviteten gör henne åt hållet svår på många sätt.
Rolig om man är beredd på jobbet som krävs.
Inte alls rolig om man vill ha nåt okomplicerat och laid back,
Snäll vänlig och social, men nära till flykt och är den som har koll på omgivningen konstant. Väldigt mycket häst, kräver väldigt mycket förståelse och inte en häst man sätter in i ett fack eller fyrkant.
Häftig, men mycket häst.

Tänker att travare är avlade för sporten och de är smarta och tävlingsinriktade.
Vill man dämpa det en aning hade jag hellre använt en 'naturnära' ras att betäcka med. Något stabilt där gångarterna är säkra och stabila och jämna.
Islandshäst kan ju tex ställa till det när fler variabler på gångarter adderats,

Med i tanken att man kan få kopia på stoet eller det sämsta av båda världar.
 
Tack för ett bra svar.

Jag gillar mitt sto, hon har många bra egenskaper, så är inte så att jag vill förändra hela henne. Det jag vill åt är att få en lite tyngre grövre häst, mer stabil liksom och inte trippandet som varmblodstravare ofta har (vilket ju till stor del försvinner med träning).

Jag tror hårt på att det mentala går att träna och lära både sig och hästen hantera om det är så. Värre är det med storleken på hästen.
Alla hästar föds med olika personlighetsdrag, precis som vi människor. Fick fyra avkommor efter mitt gamla sto och det har gått att se olika av hennes drag i avkommorna. Man kan forma till viss genom att förstärka eller inte förstärka olika drag.

Man får också vara beredd på att man faktiskt inte fungerar ihop med avkomman, därför måste man tänka att avkomman ska ha ett andrahandsvärde. Välj inte hingst bara för att han har en rolig färg t ex, men givetvis kan man välja den med intressantast färg om man väljer mellan flera. Själv väljer jag bort skimmel på grund av skimmelsjukan.
Jag har också erfarenheten att hästen jag födde upp som min framtida ridhäst inte alls ville vara med mig. Hon älskade alla människor utom mig. Hon kom springande till folk i hagen, när jag kom hände det att hon vände och sprang åt andra hållet. Jag hade kvar henne tills hon var fem och ett halvt, sen sålde jag henne så hon slapp mig :)

Nu har jag kvar lillasyster som velat vara med mig ända sedan hon föddes. Hon kostade över 30 000 redan innan hon föddes, så att ta föl på sitt sto är inte det billigaste sättet att skaffa sig en ny häst.
 
Är du säker? Min senaste uppfödning hade kostat mig över 100 000 som treåring (oinriden) i rena ”driftskostnader”. Och då var hon tillverkad genom naturlig betäckning, vilket brukar vara betydligt billigare än insemination. Det är inte billigt att föda upp föl, så om det är ett ekonomiskt val lär det vara billigare att importera.
Plus på den dessvärre 😆

Min blev ju en korsning halvblod/Haflinger och inte alls något jag kan sälja på länge. Kostnaden? om jag sparat pengarna hon kostade att tillverka samt att hålla stoet under 11 månader så hade jag kunnat köpa ett halvblodsföl jag velat ha 😎
 
Du vill förändra avkomman fysiskt till stoet.

Det är det du inte kan styra över när du korsar. Fölet kan se ut som ett nätt varmblod i kroppen och ha ett stort, tungt huvud till det. Eller så tvärtom. Eller en tredje variant.

Om du vill ta föl på just det här stoet, så tror jag du får släppa på en del önskemål om hur fölet ska bli. Man kan ha tur, eller det blir ok, eller så blir det raka motsatsen. Du behöver ta med i kalkylen om fölet inte riktigt blir som du har tänkt dig. Hur gör du om du står där med ett föl som ser ut precis som sin mamma?
Allt det där är jag medveten om!? Det var ju bland det första jag skrev i originalinlägget. Kan alla bara sluta komma med anledningar till att jag inte skulle klara av att föda upp ett föl, ni vet ingenting om mig eller mina förutsättningar och erfarenheter. Ni vet inte vad jag har för mål framöver eller vad jag vill göra med mina hästar.

Det jag bad om var erfarenheter kring korsningar med de raser jag nämnde eller förslag på andra raser med liknande egenskaper.
 
Är du säker? Min senaste uppfödning hade kostat mig över 100 000 som treåring (oinriden) i rena ”driftskostnader”. Och då var hon tillverkad genom naturlig betäckning, vilket brukar vara betydligt billigare än insemination. Det är inte billigt att föda upp föl, så om det är ett ekonomiskt val lär det vara billigare att importera.
Alla hästar kostar att ha, ett importerat föl kostar ju också att underhålla tills den är redo att ridas in. Det är inte vad frågan handlar om.
 
Allt det där är jag medveten om!? Det var ju bland det första jag skrev i originalinlägget. Kan alla bara sluta komma med anledningar till att jag inte skulle klara av att föda upp ett föl, ni vet ingenting om mig eller mina förutsättningar och erfarenheter. Ni vet inte vad jag har för mål framöver eller vad jag vill göra med mina hästar.

Det jag bad om var erfarenheter kring korsningar med de raser jag nämnde eller förslag på andra raser med liknande egenskaper.

Kanske för att erfarna uppfödare och unghästtränare inte skulle ha tagit ridföl på travarsto, utan det är typisk buskavel...
 
Allt det där är jag medveten om!? Det var ju bland det första jag skrev i originalinlägget. Kan alla bara sluta komma med anledningar till att jag inte skulle klara av att föda upp ett föl, ni vet ingenting om mig eller mina förutsättningar och erfarenheter. Ni vet inte vad jag har för mål framöver eller vad jag vill göra med mina hästar.

Det jag bad om var erfarenheter kring korsningar med de raser jag nämnde eller förslag på andra raser med liknande egenskaper.
Jag skriver inte ett endaste ord om din eventuella erfarenhet av föl. Var får du det ifrån?

Jag skriver mer om ärftlighetslära från typ högstadiet. Din häst råkar ha en livmoder, men det går ändå inte att "tillverka" ett föl som uppfyller en viss mkh, färg, grovlek, behåring, psyke osv. Det blir bara fel att ge förslag på raser utifrån det du beskriver att du vill ha, eftersom det är generna som bestämmer.
 
Min första häst var en korsning travare/welsh sek b, en skimmel på drygt 150 cm. Hård mentalt men väldigt ridbar och fin att sitta på. Breddade bak i traven, men såldes som skranglig unghäst så vet inte om det blev bättre med styrka. Däremot inte särskilt grov, men en welsh cob skulle jag inte laborera med, heller inte irish cob. Det är raser som ofta är reaktiva, har hög integritet och inte nödvändigtvis någon "will to please". Då hade jag hellre valt haflingern, den är mer homogen även om min egen erfarenhet av dem inte är att de är så värst ridbara.

Jag tog fram ett korsningsföl själv för ett par år sedan nu, jag valde en arab för att få störst chans för att få en nättare avkomma. Den är ju en beprövad förädlare och resultatet blev, i mitt fall, bra. Tanken var aldrig att tjäna pengar men fölet såldes vid 6 mån med vinst. Om man inte bryr sig om den saken så går ju allt att sälja till rätt pris om ens situation förändras. Det är ju en risk att ta föl för stoets del, och jag tyckte den biten var rätt tärande, så jag rekommenderar att fundera över om du har en tillräckligt stor chans att få det du vill för att det ska vara värt det. I övrigt tycker jag inte travarkorsningar är värdelösa, tvärtom är det ett alternativ som duger gott åt många av oss! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Vad ska man tänka på? Nej, jag ska inte köpa något föl nu, jag bara funderar på vad min nästa häst kan tänkas bli. Det kan dröja ett...
2
Svar
35
· Visningar
4 844
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp