2020 - En tävlingssäsong, är i år inställd

Som hoppekipage passar vi på att träna lite mer terräng nu är tävlingssäsongen är inställd!:D Malwa fullkomligt älskar det!! Jag red några 90/100 starter för ca 10 år sedan, och Malwa har bara gått en träning 2017, en 2019 och nu för ett par helger sen. Men jag tror allt det får bli nån ft tävling till hösten, det är ju så fantastiskt roligt :love:

Visa bifogad fil 49312
Jag gillar din hästs galopp! :up:
 
Vi har terrängtränat igen, den här gången tillsammans med min tränare vars häst kan vara rätt tittig. Så min fik agera draghjälp vilket fungerade väl. Fick också träna lite mer nedhopp i vatten och smalhinder. Han hoppar väldigt mycket bättre på längdhinder och i större galopp än när det behöver samlas ihop från stor galopp för att kunna hoppa linjer. Han blir rätt sur när det ska bromsas så får träna vidare på att få honom att förstå att det finns ett syfte med att växla ned (typ att inte slå ihjäl sig 🙄).

Har inte lagt in bild här på år så testar att slänga in en från förra träningen, hade ingen fotograf med idag.
DSCN0489_Moment.jpg
 
1 maj var vi iväg på terrängträning igen! Lite repetition från första träningen och lite nya hinder. Och denna gången kom vi ner i vattnet utan fadäser :angel: Pärlan var överlag mer självsäker, hoppar upp rätt fint men glömmer bakbenen lite ibland.

 
Senast ändrad:
Pay and cross i Gärds i helgen. Jag gillar’t! Man slipper bada skitten häst och skrubba alla grejer, kliva upp innan man gått och lagt sig!
Nu: sovmorgon! Åka dit, gå banan, rida fram, rida banan, åka hem och man är hemma innan det är mörkt! Äntligen nåt positivt med coronaviruset!
Foto: Alma Nilsson
413DCB73-02DE-4C0F-8980-7A69E434D0D8.jpeg
 
Pay and cross i Gärds i helgen. Jag gillar’t! Man slipper bada skitten häst och skrubba alla grejer, kliva upp innan man gått och lagt sig!
Nu: sovmorgon! Åka dit, gå banan, rida fram, rida banan, åka hem och man är hemma innan det är mörkt! Äntligen nåt positivt med coronaviruset!
Foto: Alma Nilsson
Visa bifogad fil 50994
Härlig bild men VAD gör dina skänklar? :o
 
O så en liten film från dagens träning för Linda Algotsson 🙂 Det gick helt okej. Hästen är i vanlig ordning fantastiskt ambitiös och bara alldeles...alldeles underbar ❤️ Vi hade dock lite problem med nedhoppen, vilket bla syns tydligt i slutet av filmen 🙄 (Sunken road (dvs en grav som man hoppar ner i o sen upp ur) var om möjligt svårare idag än banken, som är tvärtom - dvs först upp och sen ner...) Men oh så kul det var! 😀

 
@domesticus Jättefin häst men den är ju lite lustig när så små nerhopp ställer till såna stora problem? Sen måste jag säga att jag beundrar hur du lyckas kompensera så bra för sadeln som placerar dig helt fel. Dina skänklar åker fram och rumpan bak, din kropp hittar ingen balans i sadeln men du löser det galant. Tänk vad bra det skulle gå om du hade en sadel som passade din kropp.
 
Ja...jag vet inte vad som var grejen med nedhoppen i helgen. Jag misstänker dock att det knasade till sig lite, då vi körde nedhopp i vattnet först, vilket han aldrig har gjort förr. Sedan var det som att det låste sig helt att ta sig nerför överhuvudtaget.

Och ja, jag ser ju att det inte ser helt optimalt ut, även om det faktiskt känns helt ok. Tyvärr har jag nog dock svårt att köpa ny sadel nu, då jag har gemensam ekonomi med sambon och min hobby utan tvekan har fått betydligt större pengapott på sistone :angel: Misstänker nämligen att en ny kommer att gå på betydligt mer än vad jag kan få för min nuvarande... Men, jag bör kanske börja kolla möjligheterna iaf :)
 
@domesticus Jättefin häst men den är ju lite lustig när så små nerhopp ställer till såna stora problem? Sen måste jag säga att jag beundrar hur du lyckas kompensera så bra för sadeln som placerar dig helt fel. Dina skänklar åker fram och rumpan bak, din kropp hittar ingen balans i sadeln men du löser det galant. Tänk vad bra det skulle gå om du hade en sadel som passade din kropp.

Och, jag har nog mest tänkt att jag helt har tappat sitsen i hoppsadeln, efter att ha ridit dressyr i 10 år innan jag återupptog hoppningen för ett drygt halvår sedan (tanken var att jag skulle ha kommit igång med det ännu tidigare, men vi har haft två år med diverse skador :crazy:) Dvs, att det är för att jag är allmänt ringrostig som jag hamnar sådär :D
 
Och, jag har nog mest tänkt att jag helt har tappat sitsen i hoppsadeln, efter att ha ridit dressyr i 10 år innan jag återupptog hoppningen för ett drygt halvår sedan (tanken var att jag skulle ha kommit igång med det ännu tidigare, men vi har haft två år med diverse skador :crazy:) Dvs, att det är för att jag är allmänt ringrostig som jag hamnar sådär :D
Ja den tanken kan du släppa direkt för du har ju en mycket bra sits med tanke på hur du kompenserar för sadelns brister! :D. Och sen behöver man ju inte köpa en ny sadel, du kan ju hitta en lika bra begagnad men som passar just din kropp bättre, förutsatt att den passar hästen också såklart. Börja med att be att få prova dina kompisars sadlar på din häst, då märker du snart i vilken sadel dina ben hamnar på rätt plats.
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
21 22 23
Svar
446
· Visningar
11 065
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
396
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras I en annan tråd länkade @hundtant till en artikel gällande en ny studie om hundrasers livslängd i UK - tack för det förresten! Här finns...
Svar
11
· Visningar
961
Senast: co-SMAD4
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp