25 centimeters publikkaos i Falsterbo

Till helgen startar Falsterbo Horse Show Sport Edition. Men just nu råder fullt kaos eftersom Länsstyrelsen inte går med på de uppmätta avstånden på läktarna.
– Vi ligger 25 centimeter för nära mellan knä och rygg, säger Jana Wannius.
 
Menar du att det konstant ska stå en inspektör som ser till att verksamheten upprätthåller reglerna vid varje verksamhet eller hur anser du att det ska lösas med 100% efterlevnad? Och om man misslyckas på någon plats så är det inkonsekvent och Falsterbotävlingarna bör få undantag från reglerna för andra bryter mot dem.

I de flesta affärer jag går in i så är det inte trångt men klart det finns undantag men jag väljer i allmänhet tidpunkter det är oproblematiskt. Det samma gäller kollektivtrafiken, de gånger jag åker har jag försökt välja lågtrafik.
Ja, jag tycket man prioriterar fel. Met fokus borde läggas på köpcentra, affärer under ’peak hour’ ån på event som Falsterbo.
 
@Ridinglady
Jag antar du påpekade detta för din lokala Ica också och inte bara gnällde på buke om det? 🙃
Funderade på det faktiskt, men det var så mycket folk vid kundtjänst att jag bara utförde mitt ärende så fort och med då stor distans som jag kunde för att inte öka trängseln. Med det sagt så försöker jag ta ansvar efter bästa förmåga, men mer för att just ta ansvar än för att jag är speciellt rädd. Sen är det väl eg Länsstyrelsen eller möjligen kommunen jag ska kontakta om jag anser att de bör inspektera mer,
 
Jag jan konstatera att arrangörerna i Falsterbo och alla som var där tog ett enormt ansvar. Myndigheterna hade också prioriterat att utöva tillsyn på plats under helgen ….
Jag kan dock inte säga samma sak om min lokala ICA-butik som jag besökte på vägen hem. Knöfullt med folk, ingen personal som styr upp och inga uppenbarligen inga myndigheter som utövar tillsyn.
Vad vill jag? Jag vill precis som alla andra ta ansvar och få slut på pandemin, men om det ska lyckas så tror jag faktiskt att man måste se en konsekvent hantering av de ställen där folk samlas. Det tycker jag inte sker. Jag har i sak inget emot det sättet man hanterar event som Falsterbo, men jag tycker det är demoraliserande att ICA, bussar, flyg mm har så annorlunda förutsättningar och jag tycket att myndigheterna prioriterar sin tillsyn fel.
Det hade varit mer adekvat att åka till ICA än till Falsterbo …
Det har skett tillsyner på många olika tider, i olika verksamheter och regelbundet. Men det visste du väl redan?
 
Ja, jag tycket man prioriterar fel. Met fokus borde läggas på köpcentra, affärer under ’peak hour’ ån på event som Falsterbo.
Varför inte både och? Jag är övertygad om att det sker inspektioner lite varstans i landet. Argumentet att det inte var en inspektion i den affären där du handlade och att det inte görs några inspektioner i affärer alls håller inte. Det ena utesluter inte det andra.

Det är dock en skillnad, mat och events, måste vi ha men inte titta på ridsport eller fotboll.
 
Funderade på det faktiskt, men det var så mycket folk vid kundtjänst att jag bara utförde mitt ärende så fort och med då stor distans som jag kunde för att inte öka trängseln. Med det sagt så försöker jag ta ansvar efter bästa förmåga, men mer för att just ta ansvar än för att jag är speciellt rädd. Sen är det väl eg Länsstyrelsen eller möjligen kommunen jag ska kontakta om jag anser att de bör inspektera mer,
Så du följde inte rekommendationerna själv, hade du följt dem hade det varit en aning mindre trängsel. Flertalet andra tänkte förmodligen som du, de skulle bara... och gjorde så gott de kunde.
 
Varför inte både och? Jag är övertygad om att det sker inspektioner lite varstans i landet. Argumentet att det inte var en inspektion i den affären där du handlade och att det inte görs några inspektioner i affärer alls håller inte. Det ena utesluter inte det andra.

Det är dock en skillnad, mat och events, måste vi ha men inte titta på ridsport eller fotboll.
Bara i mitt "lilla" län har 750 inspektioner gjorts av en av två kontrollmyndigheter! (Har ingen koll på den andra). Så nog görs det inspektioner! (Inte riktat till dig, spann bara vidare)
 
Bara i mitt "lilla" län har 750 inspektioner gjorts av en av två kontrollmyndigheter! (Har ingen koll på den andra). Så nog görs det inspektioner! (Inte riktat till dig, spann bara vidare)

Fast om man inte kan se till att alla sköter sig alltid så är det tydligen ett argument för att Falsterbotävlingarna inte behöver göra det heller och att det ens är fel att inspektera ;)
 
Det har skett tillsyner på många olika tider, i olika verksamheter och regelbundet. Men det visste du väl redan?
När det gäller skolor så har inspektörerna från Arbetsmiljöverket inte åkt ut när skyddsombuden larmat om trängsel utan nöjt sig med att få en beskrivning via mail eller telefon …
 
När det gäller skolor så har inspektörerna från Arbetsmiljöverket inte åkt ut när skyddsombuden larmat om trängsel utan nöjt sig med att få en beskrivning via mail eller telefon …
Sen kan det ju vara så att det är dumt att komma när det är mest trängsel. Varför ska inspektören utsätta sig för smittorisk? Då är det bättre att komma när det är något lugnare så att verkdamhetsutövaren har tid att diskutera åtgärder.
 
Du byter köpcentra osv mot skolor nu? Men ok, det görs inspektioner oavsett. Och facken är involverade i skolor också.
Tänkte väl det, sen kan de säkert inte åka ut med det samma alltid och vill säkert ha så bra underlag som möjligt därav att de vill ha uppgifter.
 

Bifogade filer

  • 5554596F-7958-4A81-A4E7-86AC89E6D0E5.png
    5554596F-7958-4A81-A4E7-86AC89E6D0E5.png
    248,1 KB · Visningar: 12
Sydsvenskan 2 jan 2021
Arbetsmiljöverket genomförde inspektioner både på plats och digitalt, beroende på en massa aspekter. Jag kan inte riktigt se varför det skulle vara konstigt? Arbetsgivaren/verksamheter ska beskriva hur deras förebyggande arbete utförs.
Smittskyddsläkaren och regionen tar fram tips på åtgärder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bara dagar innan öppning när Falsterbo Horse Show ska slå upp portarna för hundratals besökare har arrangörerna fått tänka om helt...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir internationella tävlingar i Falsterbo i sommar, den 10-18 juli. I år blir det fullt fokus på sporten under namnet Falsterbo...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show som skulle fira sitt 100:års jublieum till sommaren tvingas ställa in evenemanget. Skall vi köra Falsterbo Horse...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag var deadline för att anmäla intresse för VM 2022, och Falsterbo har skickat in en intresseanmälan. – Vi lämnade in ansökan igår...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp