25 centimeters publikkaos i Falsterbo

Till helgen startar Falsterbo Horse Show Sport Edition. Men just nu råder fullt kaos eftersom Länsstyrelsen inte går med på de uppmätta avstånden på läktarna.
– Vi ligger 25 centimeter för nära mellan knä och rygg, säger Jana Wannius.
 
Det är inte accepterat från lagstiftarnas sida att trycka ihop folk i bussar, uppmaningen är fortfarande att inte trängas och att inte åka om man inte måste.

Menar du att för att vi i Sverige prioriterat undervisning av barn trots att det kan bidra i viss mån till smittspridningen så ska man acceptera att verksamheter där det finns en gällande lagsstiftning bryter mot denna för att alla inte lyckas hålla avstånd i alla sammanhang ? Menar du att det ska vara okej att slå någon på käften också? Det är ju de som skjuter folk och då kan väl inte ett par blåtiror spela någon roll?

Det blir lite tokigt när man hävdar att det är okej att bryta en lag för att alla inte följer alla lagar och rekommendationer, eller hur? Två fel gör inte att att felen tar ut varandra. I artikeln framgår mellan raderna att det är en meter mellan raderna men att man verkar ha glömt att människor faktiskt tar plats och att man inte tagit hänsyn till att avståndet gäller mellan människorna inte raderna. 25% diff är rätt mycket.
Jag är kritisk
mot att reglerna inte förefaller vara konsekventa. Nöje eller ej …Flygbolagen kan fylla planen och trycka in folk bokstavligen som sardiner i en plåtburk och tydligen tåg och bussar likaså flera flygbolag har nu slopat krav på munskydd medan på Falsterbo så diskuterar man avstånd mellan rygg och knän utomhus …
Personligen kommer jag inte vara rädd för eller ha dåligt samvete för att roa mig på Falsterbo men skulle inte flyga eller åka kollektivt förutom helt nödvändiga jobbresor.
 
Jag är kritisk
mot att reglerna inte förefaller vara konsekventa. Nöje eller ej …Flygbolagen kan fylla planen och trycka in folk bokstavligen som sardiner i en plåtburk och tydligen tåg och bussar likaså flera flygbolag har nu slopat krav på munskydd medan på Falsterbo så diskuterar man avstånd mellan rygg och knän utomhus …
Personligen kommer jag inte vara rädd för eller ha dåligt samvete för att roa mig på Falsterbo men skulle inte flyga eller åka kollektivt förutom helt nödvändiga jobbresor.
Menar du att det ska vara krav på munskydd på Falsterbo också det är obligatoriskt när du flyger med SAS?

Och du det finns inget regelverk specifikt för Falsterbo, det är samma som gäller för alla liknande tävlingar. Och är du medveten om att smittspridningen skenar i flera länder? Många som suttit på läktarna på fotbolls EM har fått deltavarianten ( oklart var).
 
Menar du att det ska vara krav på munskydd på Falsterbo också det är obligatoriskt när du flyger med SAS?

Och du det finns inget regelverk specifikt för Falsterbo, det är samma som gäller för alla liknande tävlingar. Och är du medveten om att smittspridningen skenar i flera länder? Många som suttit på läktarna på fotbolls EM har fått deltavarianten ( oklart var).
Läs vad jag skriver : Jag reagerar på att tillämpningen i
mina ögon är inkonsekvent. Samma principer för avstånd bör rimligen gälla på SAS som på Falsterbo.
 
Här är det som diskuteras! Måste vara en av de minst riskfyllda platser jag varit på under hela pandemin - och jag har varit så försiktig jag bara kan!
 

Bifogade filer

  • 629D6F59-D7C6-405C-AD61-4FD9E49EA3C1.jpeg
    629D6F59-D7C6-405C-AD61-4FD9E49EA3C1.jpeg
    383,3 KB · Visningar: 158
Läs vad jag skriver : Jag reagerar på att tillämpningen i
mina ögon är inkonsekvent. Samma principer för avstånd bör rimligen gälla på SAS som på Falsterbo.
Det är olika lagstiftning som är tillämplig. Tyvärr eller ska vi säg lyckligtvis så är inte vår lagstiftning anpassad efter att vara rättvis när det gäller pandemier. Det blir tokigt om vi ska anpassa allt efter högsta möjliga gemensamma nämnare ( vilket innebär ingen reglering alls skulle jag tro)

Lev med att allt inte är rättvist och konsekvent, för att ens komma i närheten krävs grundlagsändringar ( två beslut med val emellan). Sen är det omöjligt att få det helt rättvist någon kommer alltid att klaga.

Och hur var det nu, ska vi ha munskyddskrav för att göra det rättvist?
 
Jag ska dit imorgon och måste säga att risken att bli smittad på en gles utomhusläktare i Falsterbo i dagsläget känns betydligt mindre än många andra situationer jag varit i under pandemin och som uppenbarligen ansetts helt ok - fast jag inte förstår att de kunde anses vara det - ersättningsbuss fullpackad med folk då tåg ställts in ( jag vägrade stiga på), helt fullsatt SAS-plan från Arlanda före Påsk ( var tvungen att ta mig hem från jobb), mitt emot person på SJ tåg ( en vagn saknades - max 25 cm mellan knäna där men det kändes ändå ok) ….Jag kan räkna upp mer och jag reser inte mycket ….
Så ur detta perspektiv tycker jag faktiskt det känns lite tramsigt ….
Med tanke på att alla grundskolor har varit öppna under pandemin och att där inte har gått att hålla avstånd så tycker jag att hästtjejer och pojkar gott kan få komma till Falsterbo dessutom!
Tycker du fullpackade ersättningsbussar är okej ur smittskyddssynpunkt? I så fall är du den första jag stött på som gör det. På presskonferenserna under ett och ett halvt års tid har fhm uppmanat folk att hålla avstånd. Anser du att du lyckas på fullpackade bussar?
 
Man kan ju faktiskt välja själv. Antingen är man en del av problemet eller så väljer man aktivt att vara en del av lösningen..

Ungefär så här. Vi har under hela pandemin ätit ute, men aldrig i trängsel. Vi har ätit på restauranger med max två-tre sällskap. Vi har ätit utomhus. Vi har ätit i tält. Vi vill ha kvar restauranger även efter pandemin. MEN jag åker inte kollektivt eftersom jag inte behöver - andra behöver platsen. Jag reser inte till Stockholm - för jag måste in. Jag har när det varit som värst löst matinköp genom att betala för tjänsten i skåp - för jag har råd och behöver inte belasta butiken för de som inte har möjlighet att handla i skåpet.

Alla kan inte gör allt, men alla kan göra något. Och att köra YOLO och låtsas som en har rätt att göra saker för "någon/regieringen/WHO/whoever" är orättvis känns ungefär lika moget som en treåring som vill ha godis i butiken.
 
Här är det som diskuteras! Måste vara en av de minst riskfyllda platser jag varit på under hela pandemin - och jag har varit så försiktig jag bara kan!

Och där sitter jag mitt i din bild 😅

Jag tycker det är skönt att varannan rad är tom nu, om inte annat så är det lättare att ta sig in och ut utan trängsel.
 
Tycker du fullpackade ersättningsbussar är okej ur smittskyddssynpunkt? I så fall är du den första jag stött på som gör det. På presskonferenserna under ett och ett halvt års tid har fhm uppmanat folk att hålla avstånd. Anser du att du lyckas på fullpackade bussar?
Självfallet inte. Av just den anledningen, dvs att fullpackade bussar, tåg och flygplan tämligen ofta har accepterats under pandemin trots att risken för smittspridningen torde vara vida högre än på läktarna i Falsterbo, tycker jag att de krav som nu ställs i Falsterbo blir märkliga.
500 personer utspridda i Falsterbo hade så vitt jag kunde se inga som helst problem att hålla goda avstånd oavsett placering på läktarna. I en fullsatt buss/plan/tåg har du ingen chans däremot.
 
Självfallet inte. Av just den anledningen, dvs att fullpackade bussar, tåg och flygplan tämligen ofta har accepterats under pandemin trots att risken för smittspridningen torde vara vida högre än på läktarna i Falsterbo, tycker jag att de krav som nu ställs i Falsterbo blir märkliga.
500 personer utspridda i Falsterbo hade så vitt jag kunde se inga som helst problem att hålla goda avstånd oavsett placering på läktarna. I en fullsatt buss/plan/tåg har du ingen chans däremot.
Du tycker inte det är okej med fullsatta bussar, fhm tycker heller inte det är okej och uppmanar folk att inte åka buss etc. Fjärrtåg ( SJ/ snälltåget etc är halvbokade). Ett sätt att få ner trycket på kommunikationer är att begränsa antalet deltagare på exempelvis tävlingar och du "tjatar" om att det är accepterat med trängsel på bussar.

Vill du att vi ska ändra grundlagen så att vi kan inskränka svenskarnas frihet mer. Det är det som krävs för att få den rättvisa du efterlyser.?
 
Du tycker inte det är okej med fullsatta bussar, fhm tycker heller inte det är okej och uppmanar folk att inte åka buss etc. Fjärrtåg ( SJ/ snälltåget etc är halvbokade). Ett sätt att få ner trycket på kommunikationer är att begränsa antalet deltagare på exempelvis tävlingar och du "tjatar" om att det är accepterat med trängsel på bussar.

Vill du att vi ska ändra grundlagen så att vi kan inskränka svenskarnas frihet mer. Det är det som krävs för att få den rättvisa du efterlyser.?
Förlåt @Ridinglady att jag svarar på något som är riktat till dig.

Snacka om att vrida saker till absurdum. Ingenstans har väl ändå @Ridinglady skrivit att det är okej med trängsel på bussarna eller att man ska göra mer inskränkningar.
Jag tolkar snarare @Ridinglady så att hon påpekar att man ibland verkar sila mygg och svälja kameler.

Det vill säga att man dag efter dag tillåter att folk står packade som sillar på bussar, spårvagnar och tåg (ja det finns faktiskt lokaltåg där man inte har platsbiljetter) men sedan krånglar över ett enda arrangemang som är utomhus på 500 personer (i en fullknökad spårvagn får det plats över 100 personer). Vare sig det ena är nödvändigt eller inte så blir det en viss skevhet i det hela. Ur smittsynpunkt så är Falsterbo bra mycket säkrare än kollektivtrafiken.

Det är så jag har tolkat @Ridinglady.
 
Förlåt @Ridinglady att jag svarar på något som är riktat till dig.

Snacka om att vrida saker till absurdum. Ingenstans har väl ändå @Ridinglady skrivit att det är okej med trängsel på bussarna eller att man ska göra mer inskränkningar.
Jag tolkar snarare @Ridinglady så att hon påpekar att man ibland verkar sila mygg och svälja kameler.

Det vill säga att man dag efter dag tillåter att folk står packade som sillar på bussar, spårvagnar och tåg (ja det finns faktiskt lokaltåg där man inte har platsbiljetter) men sedan krånglar över ett enda arrangemang som är utomhus på 500 personer (i en fullknökad spårvagn får det plats över 100 personer). Vare sig det ena är nödvändigt eller inte så blir det en viss skevhet i det hela. Ur smittsynpunkt så är Falsterbo bra mycket säkrare än kollektivtrafiken.

Det är så jag har tolkat @Ridinglady.
Och det är just argumentet att man sväljer mygg och silar kameler som jag argumenterar emot. Hon skriver att det anses som okej med trängsel på bussar. Jag påtalar då att ingen verkar tycka det, inte ens hon själv samt att mycket av åtgärderna som gjorts inklusive antalet på läktarna görs för att begränsa antalet på bussarna. Man ber folk undvika att åka, man uppmanar folk att arbeta hemifrån osv.

Sen handlar det inte om ett enda arrangemang utan alla liknade arrangemang med publik, eller menar du att man ska göra undantag för alla arrangemang som bryter mot reglerna även om det är stora avvikelser vilket 25% avvikelse rimligen är. Argumentet ett enda arrangemang är rätt patetiskt, det är massor av arrangemang som är påverkade. Det finns en värld utanför ridsporten och Falsterbo som också påverkas av reglerna.
 
Och det är just argumentet att man sväljer mygg och silar kameler som jag argumenterar emot. Hon skriver att det anses som okej med trängsel på bussar. Jag påtalar då att ingen verkar tycka det, inte ens hon själv samt att mycket av åtgärderna som gjorts inklusive antalet på läktarna görs för att begränsa antalet på bussarna. Man ber folk undvika att åka, man uppmanar folk att arbeta hemifrån osv.

Sen handlar det inte om ett enda arrangemang utan alla liknade arrangemang med publik, eller menar du att man ska göra undantag för alla arrangemang som bryter mot reglerna även om det är stora avvikelser vilket 25% avvikelse rimligen är. Argumentet ett enda arrangemang är rätt patetiskt, det är massor av arrangemang som är påverkade. Det finns en värld utanför ridsporten och Falsterbo som också påverkas av reglerna.
Likväl så finns det en skevhet i det hela.
 
Förlåt @Ridinglady att jag svarar på något som är riktat till dig.

Snacka om att vrida saker till absurdum. Ingenstans har väl ändå @Ridinglady skrivit att det är okej med trängsel på bussarna eller att man ska göra mer inskränkningar.
Jag tolkar snarare @Ridinglady så att hon påpekar att man ibland verkar sila mygg och svälja kameler.

Det vill säga att man dag efter dag tillåter att folk står packade som sillar på bussar, spårvagnar och tåg (ja det finns faktiskt lokaltåg där man inte har platsbiljetter) men sedan krånglar över ett enda arrangemang som är utomhus på 500 personer (i en fullknökad spårvagn får det plats över 100 personer). Vare sig det ena är nödvändigt eller inte så blir det en viss skevhet i det hela. Ur smittsynpunkt så är Falsterbo bra mycket säkrare än kollektivtrafiken.

Det är så jag har tolkat @Ridinglady.
Men det är väl fortfarande ett rätt dåligt argument för att myndigheterna borde strunta i att se till att de reglerna som faktiskt gäller följs.

Om en argumenterar för att reglerna borde ändras så blir det en annan frågeställning. Men då blir det också en fråga om att förhålla sig till hur ordningslagen är konstruerad och hur komplicerat det är att ändra den. Samt konsekvenserna av om folk inte kan ta sig till jobbet. Och delvis även helt ny lagstiftning.

Både den som lagstiftar och den som har andra förslag behöver ändå förhålla sig till vad som faktiskt är realistiskt genomförbart inom olika tidsramar. Hur skulle en ha ordnat lika hårda regler inom kollektivtrafiken?

Alternativt om en ser den lagtekniska svårigheten med strikta begränsningar i kollektivtrafiken, så skulle resonemanget då ge att det inte ska vara några restriktioner av samma slag någonstans alls, bara för att de inte går att ha överallt?
 
Men det är väl fortfarande ett rätt dåligt argument för att myndigheterna borde strunta i att se till att de reglerna som faktiskt gäller följs.

Om en argumenterar för att reglerna borde ändras så blir det en annan frågeställning. Men då blir det också en fråga om att förhålla sig till hur ordningslagen är konstruerad och hur komplicerat det är att ändra den. Samt konsekvenserna av om folk inte kan ta sig till jobbet. Och delvis även helt ny lagstiftning.

Både den som lagstiftar och den som har andra förslag behöver ändå förhålla sig till vad som faktiskt är realistiskt genomförbart inom olika tidsramar. Hur skulle en ha ordnat lika hårda regler inom kollektivtrafiken?

Alternativt om en ser den lagtekniska svårigheten med strikta begränsningar i kollektivtrafiken, så skulle resonemanget då ge att det inte ska vara några restriktioner av samma slag någonstans alls, bara för att de inte går att ha överallt?
Fast man kan ju betala för fler bussar och spårvagnar, så vitt jag vet så krävs det ingen ändrad grundlagstiftning för det.
 
Fast man kan ju betala för fler bussar och spårvagnar, så vitt jag vet så krävs det ingen ändrad grundlagstiftning för det.
Men då faller argumentet att det silas mygg och sväljs kameler. Det kan knappas finnas förväntningar om att privata entreprenadföretag och tillsynande myndigheter ska göra lika och ha en inbördes samordning.

Ifall en hävdar att det skulle vara en likhet däremellan så behöver ju någon med beslutsmakt styra alla dessa olika aktörer och då är en tillbaka på att det behöver presenteras en ordning för hur en konstruerar ett realistiskt regelverk för det...
 
Men då faller argumentet att det silas mygg och sväljs kameler. Det kan knappas finnas förväntningar om att privata entreprenadföretag och tillsynande myndigheter ska göra lika och ha en inbördes samordning.

Ifall en hävdar att det skulle vara en likhet däremellan så behöver ju någon med beslutsmakt styra alla dessa olika aktörer och då är en tillbaka på att det behöver presenteras en ordning för hur en konstruerar ett realistiskt regelverk för det...
Nej snarare tvärtom blir det mer tydligt hur absurt det kan vara. Något som berör tusentals människor varje dag året runt på en liten instängd yta väljer man att inte göra något åt men man gnäller på 25 cm när det är en utomhusaktivitet som varar i någon enstaka dag och berör några hundra pers.

Sen är inte det ena mer rätt bara för att det andra är dåligt men själva situationen är lika absurd och det är där poängen ligger.
 
Likväl så finns det en skevhet i det hela.
Ja det finns mycket skevheter i samhället, det är omöjligt med mm rättvisa. Och än fler som hittar upplevda skevheter som här när du använder argument "men sedan krånglar över ett enda arrangemang"

Blir det inte än mer skevt om man gör undantag för ett enda arrangemang och lobbar för det istället för att sakligt argumentera mot regeln i sig?
 
Fast man kan ju betala för fler bussar och spårvagnar, så vitt jag vet så krävs det ingen ändrad grundlagstiftning för det.
Eller så kan man följa uppmaningen om att inte åka buss när det inte är nödvändigt som exempelvis inte använda allmäna kommunikationer när man åker till Falsterbo och använda eventuell trängsel på bussen som argument för att man ska göra undantag från avståndsregler på sittplatser och på så sätt öka trängseln än mer.

Det blir lite av moment 22 att tycka det är för trångt på bussarna och mena att man ska göra undantag för reglerna på läktarna så det blir än mer trångt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bara dagar innan öppning när Falsterbo Horse Show ska slå upp portarna för hundratals besökare har arrangörerna fått tänka om helt...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir internationella tävlingar i Falsterbo i sommar, den 10-18 juli. I år blir det fullt fokus på sporten under namnet Falsterbo...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show som skulle fira sitt 100:års jublieum till sommaren tvingas ställa in evenemanget. Skall vi köra Falsterbo Horse...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag var deadline för att anmäla intresse för VM 2022, och Falsterbo har skickat in en intresseanmälan. – Vi lämnade in ansökan igår...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp