25 centimeters publikkaos i Falsterbo

Till helgen startar Falsterbo Horse Show Sport Edition. Men just nu råder fullt kaos eftersom Länsstyrelsen inte går med på de uppmätta avstånden på läktarna.
– Vi ligger 25 centimeter för nära mellan knä och rygg, säger Jana Wannius.
 
Nej snarare tvärtom blir det mer tydligt hur absurt det kan vara. Något som berör tusentals människor varje dag året runt på en liten instängd yta väljer man att inte göra något åt men man gnäller på 25 cm när det är en utomhusaktivitet som varar i någon enstaka dag och berör några hundra pers.

Sen är inte det ena mer rätt bara för att det andra är dåligt men själva situationen är lika absurd och det är där poängen ligger.
Jag tycker nog det är mer absurt att sabla ner en myndighet gör sitt jobb helt enligt de regler som finns i ett enskilt ärende. Om det är regelverket en vill ändra så kom med sakliga synpunkter och förslag rörande det istället.
 
Nej snarare tvärtom blir det mer tydligt hur absurt det kan vara. Något som berör tusentals människor varje dag året runt på en liten instängd yta väljer man att inte göra något åt men man gnäller på 25 cm när det är en utomhusaktivitet som varar i någon enstaka dag och berör några hundra pers.

Sen är inte det ena mer rätt bara för att det andra är dåligt men själva situationen är lika absurd och det är där poängen ligger.
Från början var det några få som hade corona, sedan över 180 miljoner. Allting är ju relativt..

Men det är faktiskt helt obegripligt att man hittar på vilka jävla (ursäkta språket) ursäkter och undanflykter som helst för att kunna fortsätta med sitt liv precis som inget annat hänt! Hela den här "vi får inte tävla så därför kör vi en pay-and-jump istället" mentaliteten börjar överlag kännas rätt så tröttsam 🤬
 
Från början var det några få som hade corona, sedan över 180 miljoner. Allting är ju relativt..

Men det är faktiskt helt obegripligt att man hittar på vilka jävla (ursäkta språket) ursäkter och undanflykter som helst för att kunna fortsätta med sitt liv precis som inget annat hänt! Hela den här "vi får inte tävla så därför kör vi en pay-and-jump istället" mentaliteten börjar överlag kännas rätt så tröttsam 🤬
Så kan det vara men det ändrar inte på det absurda i det hela.
 
Jag tycker nog det är mer absurt att sabla ner en myndighet gör sitt jobb helt enligt de regler som finns i ett enskilt ärende. Om det är regelverket en vill ändra så kom med sakliga synpunkter och förslag rörande det istället.
Vem vill ändra ett regelverk och vilket regelverk? Så man får inte påpeka något som är absurt bara för att det är ett regelverk?
 
Ja det finns mycket skevheter i samhället, det är omöjligt med mm rättvisa. Och än fler som hittar upplevda skevheter som här när du använder argument "men sedan krånglar över ett enda arrangemang"

Blir det inte än mer skevt om man gör undantag för ett enda arrangemang och lobbar för det istället för att sakligt argumentera mot regeln i sig?
Det ändrar inte det absurda i det hela. 500 personer utomhus några få dagar eller tusentals varje dag året om.
 
Eller så kan man följa uppmaningen om att inte åka buss när det inte är nödvändigt som exempelvis inte använda allmäna kommunikationer när man åker till Falsterbo och använda eventuell trängsel på bussen som argument för att man ska göra undantag från avståndsregler på sittplatser och på så sätt öka trängseln än mer.

Det blir lite av moment 22 att tycka det är för trångt på bussarna och mena att man ska göra undantag för reglerna på läktarna så det blir än mer trångt.
De som kan åker nog säkert bil. Problemet är att Falsterbo är baserat på en frivillig deltagan. Du kan välja att inte åka dit. De som måste åka kollektivt gör det för att de inte har något val (kan inte ta sig till jobbet till exempel). Det blir ännu mer absurd då att man gnäller på centimetrar och struntar i det där folk inte har ett val. Oavsett vad man tycker om att det arrangeras kommersiella tillställningar nu så är det lik väl ett absurdum.
 
Det ändrar inte det absurda i det hela. 500 personer utomhus några få dagar eller tusentals varje dag året om.
Ja att du tycker det är absurt att försöka begränsa spridningen av Corona är uppenbart. Jag håller inte med och du tycks mest ha fått slut på argument. Ja det är omöjligt att få till ett regelverk som är konsekvent i alla delar, så är det bara, det är omöjligt att få ett regelverk som är helt rättvist och gör alla nöjda.
 
Ja att du tycker det är absurt att försöka begränsa spridningen av Corona är uppenbart. Jag håller inte med och du tycks mest ha fått slut på argument. Ja det är omöjligt att få till ett regelverk som är konsekvent i alla delar, så är det bara, det är omöjligt att få ett regelverk som är helt rättvist och gör alla nöjda.
Så hur begränsar man smittspridningen när man silar mygg och sväljer kameler? Ja regelverket är urlöjligt när man kan stänger biblioteken där man fick leta efter folk med GPS tracker medan man i matvaruaffären behöver riddarrustning med svärd för att inte bli platt.
Jag begriper inte hur du kan sitta och försvara den typen av skit och försöka skamma folk som påtalar att det hela är just löjligt.
 
De som kan åker nog säkert bil. Problemet är att Falsterbo är baserat på en frivillig deltagan. Du kan välja att inte åka dit. De som måste åka kollektivt gör det för att de inte har något val (kan inte ta sig till jobbet till exempel). Det blir ännu mer absurd då att man gnäller på centimetrar och struntar i det där folk inte har ett val. Oavsett vad man tycker om att det arrangeras kommersiella tillställningar nu så är det lik väl ett absurdum.
Så det är absurt att begränsa antalet deltagare så att det blir mindre belastning på kollektivtrafiken med färre åskådare? Du ser alltså inte sambandet mellan många åskådare och att det blir fullt på bussarna?
 
Ja att du tycker det är absurt att försöka begränsa spridningen av Corona är uppenbart. Jag håller inte med och du tycks mest ha fått slut på argument. Ja det är omöjligt att få till ett regelverk som är konsekvent i alla delar, så är det bara, det är omöjligt att få ett regelverk som är helt rättvist och gör alla nöjda.
Som vanligt så försöker du få till att man påstått något man inte alls gjort. Intressant diskussionstaktik.
 
Så det är absurt att begränsa antalet deltagare så att det blir mindre belastning på kollektivtrafiken med färre åskådare? Du ser alltså inte sambandet mellan många åskådare och att det blir fullt på bussarna?
Nu blandar du som vanligt ihop olika saker man sagt, vänder och vrider det så att man kommer långt från grundfrågan.
Problemet med packade bussar i kollektivtrafiken är ett generellt problem över hela landet, inte bundet till Falsterbo. Det är i rusningstrafik (två gånger per dag alltså) måndag till fredag i stort sett hela året i de flesta lite större städer.
 
Nu blandar du som vanligt ihop olika saker man sagt, vänder och vrider det så att man kommer långt från grundfrågan.
Problemet med packade bussar i kollektivtrafiken är ett generellt problem över hela landet, inte bundet till Falsterbo. Det är i rusningstrafik (två gånger per dag alltså) måndag till fredag i stort sett hela året i de flesta lite större städer.
Det är väl högst relevant när en av anledningarna till att begränsa antalet besökare är just att underlätta för kollektivtrafiken. Det är ju inte så att Falsterbo är det enda evenemanget. Misstaget du gör är du ser Falsterbotävlingen som något isolerat.

Reglerna gäller över hela landet och för alla utomhusevent, hade det enbart Falsterbotävlingarna som tvingats följa dem hade det givetvis varit småaktigt.
 
Det är väl högst relevant när en av anledningarna till att begränsa antalet besökare är just att underlätta för kollektivtrafiken. Det är ju inte så att Falsterbo är det enda evenemanget. Misstaget du gör är du ser Falsterbotävlingen som något isolerat.

Reglerna gäller över hela landet och för alla utomhusevent, hade det enbart Falsterbotävlingarna som tvingats följa dem hade det givetvis varit småaktigt.
Du missar att de som är tvungna att ta kollektivtrafiken varje dag har oftast inget val. De måste åka kollektivt dit ska. Dessutom är det varje dag och oftast inte ett val de kan göra. Evenemang är under en ytterst begränsad tid och många gånger utanför rusningstrafik. Dessutom kan dessa människor många gånger välja att åka bil, eller välja att inte åka alls. De kan stanna hemma. För det mesta vid de tillfällen man vet att det kommer bli hög belastning, på kollektivtrafiken så förstärker man kollektivtrafiken vid den tidpunkten.

Oavsett så ser man genom fingrarna på något som varje dag tvingar ihop tusentals människor tätt, tätt på en ytterst begränsad yta inne. Sen gnäller på 25 cm som berör några få hundra under några enstaka dagar och som dessutom utspelar sig utomhus. Ur smittosynpunt blir liksom lite skevt.
 
Min poäng är sätta det i perspektiv. Vi har uppenbarligen accepterat att trycka ihop människor tätt på tåg, bussar och i skolor inomhus och när smittspridningen varit mycket högre. Nu är smittan betydligt lägre och Falsterbo har läktare utomhus där de har sålt biljetter till var annan plats … och så anses det vara ’farligt’ …
Visst, Falsterbo är ett nöje, men
majoriteten som reste med det knöfulla sas-flyget från Arlanda på skärtorsdagen var definitivt inte ute på jobbresor - och det ansågs ok …
Fast två del ger ju inte ett rätt liksom..?
 
Jag jan konstatera att arrangörerna i Falsterbo och alla som var där tog ett enormt ansvar. Myndigheterna hade också prioriterat att utöva tillsyn på plats under helgen ….
Jag kan dock inte säga samma sak om min lokala ICA-butik som jag besökte på vägen hem. Knöfullt med folk, ingen personal som styr upp och inga uppenbarligen inga myndigheter som utövar tillsyn.
Vad vill jag? Jag vill precis som alla andra ta ansvar och få slut på pandemin, men om det ska lyckas så tror jag faktiskt att man måste se en konsekvent hantering av de ställen där folk samlas. Det tycker jag inte sker. Jag har i sak inget emot det sättet man hanterar event som Falsterbo, men jag tycker det är demoraliserande att ICA, bussar, flyg mm har så annorlunda förutsättningar och jag tycket att myndigheterna prioriterar sin tillsyn fel.
Det hade varit mer adekvat att åka till ICA än till Falsterbo …
 
Jag jan konstatera att arrangörerna i Falsterbo och alla som var där tog ett enormt ansvar. Myndigheterna hade också prioriterat att utöva tillsyn på plats under helgen ….
Jag kan dock inte säga samma sak om min lokala ICA-butik som jag besökte på vägen hem. Knöfullt med folk, ingen personal som styr upp och inga uppenbarligen inga myndigheter som utövar tillsyn.
Vad vill jag? Jag vill precis som alla andra ta ansvar och få slut på pandemin, men om det ska lyckas så tror jag faktiskt att man måste se en konsekvent hantering av de ställen där folk samlas. Det tycker jag inte sker. Jag har i sak inget emot det sättet man hanterar event som Falsterbo, men jag tycker det är demoraliserande att ICA, bussar, flyg mm har så annorlunda förutsättningar och jag tycket att myndigheterna prioriterar sin tillsyn fel.
Det hade varit mer adekvat att åka till ICA än till Falsterbo …
Menar du att det konstant ska stå en inspektör som ser till att verksamheten upprätthåller reglerna vid varje verksamhet eller hur anser du att det ska lösas med 100% efterlevnad? Och om man misslyckas på någon plats så är det inkonsekvent och Falsterbotävlingarna bör få undantag från reglerna för andra bryter mot dem.

I de flesta affärer jag går in i så är det inte trångt men klart det finns undantag men jag väljer i allmänhet tidpunkter det är oproblematiskt. Det samma gäller kollektivtrafiken, de gånger jag åker har jag försökt välja lågtrafik.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Bara dagar innan öppning när Falsterbo Horse Show ska slå upp portarna för hundratals besökare har arrangörerna fått tänka om helt...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blir internationella tävlingar i Falsterbo i sommar, den 10-18 juli. I år blir det fullt fokus på sporten under namnet Falsterbo...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Falsterbo Horse Show som skulle fira sitt 100:års jublieum till sommaren tvingas ställa in evenemanget. Skall vi köra Falsterbo Horse...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Idag var deadline för att anmäla intresse för VM 2022, och Falsterbo har skickat in en intresseanmälan. – Vi lämnade in ansökan igår...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp