3-årig hingst. Träna bort upphetsning intill andra hästar?!

De måste hållas på ett visst sätt. Och att påstå att en "hingst som vet sin plats är som vilken annan häst som helst" tycker jag är lite farligt.

På vilket sätt då?
En hingst som hanteras på rätt sätt vet ju också att det inte är okej att bete sig på sådant vis, avslappnad eller ej så ska en slags grundrespekt finnas..det är inte ok och hingsten ska hålla sig på mattan även om man själv måste tänka på i vilka situationer man för hingsten in i givetvis och att man måste ligga steget före hela tiden, alltid.., samtidigt som det finns massor av hingsthållare som kan ha sin hingst brevid skrikande ston utan att han lyfter ett öra åt dem före ett ok eller åt nåt annat för den delen också. Det är så det ska se ut utan att man för den sakens skull blir helt avslappnad för det får man aldrig bli.

Att hålla en hingst allt för stramt blir lika fel också som en del även gör, för som du säger det är inget och ska inte bli ett monster så jo en vettig hingst ska om den har respekt och håller sig i schack kännas som vilken annan häst som helst att hantera för det ska vara så säkert det bara går att hantera hästen.
 
Senast ändrad:
Tycker att du fått många goda råd tidigare, vill bara tillägga att man kan ha mycket hjälp av andra hästar i uppfostran av unghästar. Din häst accepterar inte den äldre hingstens tillsägelser, han är inte van att behöva underordna sig någon annan häst, vilket faller sig naturligare än att lyssna på en människa, du börjar så att säga på minus redan där. Du skriver att han blir så sårig när dom går tillsammans tja den äldre hästen sätter sig inte i respekt en gång för alla utan låter sig trakasseras och diskutera med den lille marodören. Han skulle behöva gå i storflock ett tag och lära sig "veta hut" så får du det lättare sedan.
 
även om man själv måste tänka på i vilka situationer man för hingsten in i givetvis och att man måste ligga steget före hela tiden, alltid..


Det är så det ska se ut utan att man för den sakens skull blir helt avslappnad för det får man aldrig bli.

Här svarar du själv på din fråga.
Man måste alltid vara steget före med alla hästar. Men med hingst blir konsekvenserna större än med övriga om man inte är det.

Det handlar inte om att vara "för stram". Det ska man ju aldrig vara med någon häst. Det sätter bara spänning och ger dem vilja till olydnad och dövar av dem för ens signaler. Som med alla djur.

Men en hingst är en hingst. Hormoner kan göra rätt mycket.

Jag upplever att det finns de som är mer eller mindre påverkade av sina, oavsett fostran.
Vissa bör inte vara hingst IOM såna extrema hormonella problem. Men är det likväl.
 
Här svarar du själv på din fråga.
Man måste alltid vara steget före med alla hästar. Men med hingst blir konsekvenserna större än med övriga om man inte är det.

Det handlar inte om att vara "för stram". Det ska man ju aldrig vara med någon häst. Det sätter bara spänning och ger dem vilja till olydnad och dövar av dem för ens signaler. Som med alla djur.

Men en hingst är en hingst. Hormoner kan göra rätt mycket.

Jag upplever att det finns de som är mer eller mindre påverkade av sina, oavsett fostran.
Vissa bör inte vara hingst IOM såna extrema hormonella problem. Men är det likväl.

Jag kanske skulle säga som så, att det ska inte SYNAS att man hanterar en hingst annorlunda om den är bra hanterad, men i slutändan så gör man ändå det till viss del.
Dock tror jag att såna som jag som kräver väldigt mkt lydnad och är ganska extremt strikt med mina hästar inte behöver ändra jätte mkt för att det är en hingst i snöret, medans andra som kanske låter hästarna göra lite mer som de vill osv behöver ändra sitt hanteringssätt ganska så rejält.

Men jag säger ju till hingsten snabbare och ibland skarpare när det är småsaker. Tex om mitt sto sneglar lite på andra hästar när jag leder henne så kanske jag låter det vara om det är en snabb snegling, medans hingsten inte ens får göra det.
 
Här svarar du själv på din fråga.
Man måste alltid vara steget före med alla hästar. Men med hingst blir konsekvenserna större än med övriga om man inte är det.

Det handlar inte om att vara "för stram". Det ska man ju aldrig vara med någon häst. Det sätter bara spänning och ger dem vilja till olydnad och dövar av dem för ens signaler. Som med alla djur.

Men en hingst är en hingst. Hormoner kan göra rätt mycket.

Jag upplever att det finns de som är mer eller mindre påverkade av sina, oavsett fostran.
Vissa bör inte vara hingst IOM såna extrema hormonella problem. Men är det likväl.

Eftersom att jag själv hanterat mycket hingst tidigare så ville jag bara veta vad du ansåg vara så fel när du skrev "att påstå att en "hingst som vet sin plats är som vilken annan häst som helst tycker jag är lite farligt" just eftersom att det är precis så det ska vara om hingsten har respekt och att den är rätt hanterad.

Ska man ha hingst ska de absolut kunna vistas i närheten av andra hästar utan att gå helt bananans, precis som vilken annan häst som helst.
 
Det har redan svarats jättebra. Men jag reagerat på att den inte funkat med den äldre hingsten. Det visar att det är rejält mycket hingst du har där i snöret.. Och att han inte varit ohingstig innan.

Min lilla var verkligen som en dumsnäll valack hemma. Och långt under valacken i rang, skulle inte ens funderat på att säga pip. Barn kunde hantera honom utan problem osv.

Borta så första gången var han rätt dryg. Gapade och skrek och blev ganska "döv", inte så han var svår att kontrollera men han hade noll fokus på mig. Efter några gånger så nöjde han sig med att tala om att han kommit (gnägga) och humma lite med krökt nacke om det var en extra snygg brud första minutrarna och sen helt koppla bort.

Han kastrerades som treåring. Då var han som ovan beskriver.

Nu sommar/höst som treåring och valack så tja. Han är mer hingstig nu än som hingst. Men garanterat mindre hingstig nu än han varit som intakt nu. Han kastrerades inte på minsta vis pga hingstigjet eller beteende.

Han gick med jämnrangat sto. Och var sjukt hingstig i början med henne, sen la det sig. När han sen bytte kompis till en äldre högrangad valack krävdes en del däng för han skulle sluta mopsa. Han gick ut med "jag är Allan Balkan och skithäftig". Inte så han muckar, men han talar om hur jävla häftig han är.

Valacken satte honom på plats och sen var det bra. Nu nyss fick han en stokompis istället. Hög i rang. Han Skaftade ut, mullrade och kråmade sig. Hon hytte en bakhovarna och sa "lägg ner fjant". Jag tror han drog upp grejerna till njurtrakten och har inte vågat hissa ner dem igen. Han har provat humma nån gång åt henne men en blick och han lägger av direkt och beter sig som menlös valack.

Vad vill jag då säga? Jo att du har mer hingstig hingst än du insett - och även med kastrering är det inte säkert det blir mindre. Om du verkligen vill visa och spara som hingst skulle jag lämna bort till riktigt kunnig inom rasen. Min är en B-ponny, så honom kan man nästan ta under armen om han blir drygt. Men en stor, stark nordsvensk/liknande som redan bu ifrågasatt äldre hingst, visat såpass mycket hingstighet och ohörsamhet - den bör hanteras av proffs om den inte ska bli av med kulorna nyss. Alt bör den få träffa på ett dräktigt, ranghögt sto som bokstavligt talat kommer sätta honom på plats, kombinerat med "nolltolerans" i hanteringen.
 
Hej ! Fundering o Tipps !
Har en unghingst 3 år. Han har jag kört in med alla sorters redskap. Går otroligt bra. Accepterar o är lyhörd o väldigt lättlärd o possitiv. Börjat så smått rida honom åxå. Lyssnar fint på stopp, höger, vänster osv. EJ hingstig mot mej i hantering o gör egentligen allt jag ber om på alla sätt o vis... Står brevid en äldre hingst i hagen (gick ej ha de tillsammans då han busade för mycket o blev rätt mycket biten runt halsen av den äldre som blev rätt less! så det ej gick ha loksele pga såren. Då fick jag sära på dem.) Men ack så prövade vi rida till ett par andra hästar i en hage bortåt byn. Det gick verkligen skitdåligt då han stod på bakbenen å gafflade på som att han var vildast i världen... Gick knappt få kontakt ?! Från en underbar hingst till en smått galen o uppjagad "hingstig o 3-åring"... Tipps tack på hur man tränar saker bland andra hästar utan att få denna reaktion ?!!?? Går ju ej göra bruksprov med dessa förutsättningar ?! Hjälp Hjälp =)
Den äldre hingsten är den som m'ärker hur den är,

Antingen låter du den fostra den eller så skär du den- för allas bästa. Så krass är jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp