3-årig hingst. Träna bort upphetsning intill andra hästar?!

fallan17

Trådstartare
Hej ! Fundering o Tipps !
Har en unghingst 3 år. Han har jag kört in med alla sorters redskap. Går otroligt bra. Accepterar o är lyhörd o väldigt lättlärd o possitiv. Börjat så smått rida honom åxå. Lyssnar fint på stopp, höger, vänster osv. EJ hingstig mot mej i hantering o gör egentligen allt jag ber om på alla sätt o vis... Står brevid en äldre hingst i hagen (gick ej ha de tillsammans då han busade för mycket o blev rätt mycket biten runt halsen av den äldre som blev rätt less! så det ej gick ha loksele pga såren. Då fick jag sära på dem.) Men ack så prövade vi rida till ett par andra hästar i en hage bortåt byn. Det gick verkligen skitdåligt då han stod på bakbenen å gafflade på som att han var vildast i världen... Gick knappt få kontakt ?! Från en underbar hingst till en smått galen o uppjagad "hingstig o 3-åring"... Tipps tack på hur man tränar saker bland andra hästar utan att få denna reaktion ?!!?? Går ju ej göra bruksprov med dessa förutsättningar ?! Hjälp Hjälp =)
 
Hej ! Fundering o Tipps !
Har en unghingst 3 år. Han har jag kört in med alla sorters redskap. Går otroligt bra. Accepterar o är lyhörd o väldigt lättlärd o possitiv. Börjat så smått rida honom åxå. Lyssnar fint på stopp, höger, vänster osv. EJ hingstig mot mej i hantering o gör egentligen allt jag ber om på alla sätt o vis... Står brevid en äldre hingst i hagen (gick ej ha de tillsammans då han busade för mycket o blev rätt mycket biten runt halsen av den äldre som blev rätt less! så det ej gick ha loksele pga såren. Då fick jag sära på dem.) Men ack så prövade vi rida till ett par andra hästar i en hage bortåt byn. Det gick verkligen skitdåligt då han stod på bakbenen å gafflade på som att han var vildast i världen... Gick knappt få kontakt ?! Från en underbar hingst till en smått galen o uppjagad "hingstig o 3-åring"... Tipps tack på hur man tränar saker bland andra hästar utan att få denna reaktion ?!!?? Går ju ej göra bruksprov med dessa förutsättningar ?! Hjälp Hjälp =)
Behövs han behållas som hingst pga ev framtida avel?
 
Jag hade tänkt visa honom som fyraåring igen pga sin stam o sitt utseende o hans psyke (som nu spökar en aning ) :-/ där av mycket tipps o ideer som gör att jag kan träna bort detta beteende som dykt upp.... Han är en fantastisk häst på alla sätt o vis fast nu verkar han ha kommit på att han är hingst o är tre år.
 
Misstänker att det är hans rätta jag som kommit fram nu. Att han inte gör det hemma beror till största sannolikhet på den äldre hingsten som just äldre. Det innebär att på hemmaplan är treåringen inte "störst" och håller därför en låg profil för inte reta upp den äldre hingsten. Utan honom är det då fritt fram att vara hingst och försöka få sin "egen flock" eller i alla visa att han är hingst.
Det är ett ganska vanligt fenomen att unga hingstar inte är hingstiga hemma om det finns äldre hingstar (kan vara valacker också ibland) som är högre i rang.
 
Aaaaa... men tips på ideer då ? Tänker försöka ge honom tid o försöka jobba med beteendet. Tipps o trix o ideer är alltid välkommet :-)
 
Han måste se dig som högre i rang så att han inte vågar "visa upp sig" för andra hästar säger du stopp är det stopp. Kan du inte få honom till den respekten för dig har du problem. Får den respekten från honom så gäller det mest att förekomma hormonpåslag som är det som gör det till största delen. Det gör man genom att bryta hans beteende innan det börjar eller hur man ska uttrycka det.
Sedan är det inte alla hingstar som det går att kontrollera heller, så var beredd på den biten också så att ni inte råkar illa ut varken du eller hästen.
 
Sant så Sant...de var nu första gången de hände o jag blev så paff o nu har jag smält de hela (inget farligt hände) så nästa gång är jag med på noterna ! En hingst skall såklart visa sej som hingst men ack nej aldrig glömma de e JAG i dehär läget som är the boss. Tipps ?
 
Jag har inga tips att ge, förutom att bryts inte beteendet rätt omgående så bör hästen kastreras innan någon kommer till skada.

Såna där beteenden är inte värd vilket prov i världen om det går överstyr och det finns de som skadats rejält av hingstar som inte kan hållas i schack. Beter den sig sådär kommer ni ju inte klara nåt prov alls utan riskerar kanske dessvärre en ännu sämre bedömning pga lynne.
Man ska inte heller vara rädd just pga den är hingst då har man också problem.

Jag är absolut inte emot hingst, men om de kan bete sig och hanteras på ett säkert sätt och jag vet flera som haft hingstar som alltid varit fromma som lamm..för att i en tvärvändning bli helt tokiga tyvärr och då är det knipsa som gäller, alla kan inte gå som hingst helt enkelt.
 
Senast ändrad:
Sant så Sant...de var nu första gången de hände o jag blev så paff o nu har jag smält de hela (inget farligt hände) så nästa gång är jag med på noterna ! En hingst skall såklart visa sej som hingst men ack nej aldrig glömma de e JAG i dehär läget som är the boss. Tipps ?

Spontan fråga, varför då? Varför någonsin tillåta att han hingstar sig om det inte är betäckning på G? Min hingst får ALDRIG hingsta sig, någonsin! Och är väldigt lätt i all hantering. Om han hingstar sig så är han ju automatiskt "över" dig. Vill du att han ska få hingsta sig så måste du isf ha ett kommando eller liknande där du visar att NU är det tillåtet.

I vardagshantering finns ingen anledning någonsin för en hingst att hingsta sig.
 
Hingsta sig o visa de är hingst är ej samma?! Min äldre hingst visar sej som hingst när han visar upp sig, men "tar aldrig över" ! Har en bra "måttstock" till hingst hemma :-) kan ju inte ge upp på en gång...
 
Hingsta sig o visa de är hingst är ej samma?! Min äldre hingst visar sej som hingst när han visar upp sig, men "tar aldrig över" ! Har en bra "måttstock" till hingst hemma :-) kan ju inte ge upp på en gång...
Eller så behöver den yngre hållas kortare...
 
Hingsta sig o visa de är hingst är ej samma?! Min äldre hingst visar sej som hingst när han visar upp sig, men "tar aldrig över" ! Har en bra "måttstock" till hingst hemma :-) kan ju inte ge upp på en gång...

Då undrar jag spontant hur en hingst gör för att visa att den är hingst utan att hingsta sig?
 
Japp. Kan va så.... tänkte ifall nån kanske har : jobbat med ett sådant beteende intill andra hästar i hage på avstånd så han ser dom men ej mer. Så inte "hingsten" tar över... problem är väl till för att lösas !?
 
Min äldre får snyggare hållning, blir även så då han märker de e mycket folk... visar upp sig?!
 
Behöver jag jobba ledarskap med min hingst så går jag ut i stohagen med honom, men så vet jag ju att vi rer ut det utan problem. Man får ju ganska bra "kvitto" på ledarskapet om hingsten funkar riktigt bra runt ston. Men för dig kan det väl vara bra att börja en bit ifrån och jobba.

Jag skulle ärligt talat med en ung hingst som redan tar över så pass faktiskt inte ens tillåta det. Steget från den snyggare hållningen till att börja humma/skrika eller liknande är VÄLDIGT litet. Och med unga hästar är iaf jag betydligt strängare med reglerna. Äldre som vet sin plats kan få börja ha "frihet under ansvar" litegrann.
 
Nej men såklart denhär killen får ej visa sig ! Ledarskap är a och o och jobbar jämt med det..... ingen med tipps på "hur" ledarskap övas i liknande situationer ?
 
Det är ju alldeles för avancerat för att skriva på ett forum tycker jag. Det bästa är nog att ta kontakt med en bra tränare. Jag låter inte min ens titta på andra hästar. Fullt fokus på mig kräver jag! Alltid!

Tycker också detta @fallan17 att du ska se till att ta hjälp av någon som är duktig på att hantera hingstar/på såna här problem.
Finns kanske någon hingsthållare m lång erfarenhet i din närhet, även travet tänker jag på så någon nära travbana? (nej inte alla i travet är dumma i hantering/träning och det finns massor av hingstar på en travbana).

Det är ändå ganska litet steg till det kan gå riktigt illa..och det är i all välmening. En hingst som vet sin plats är som vilken häst som helst..men det här är inte bra och lättaste vägen för räddning är antingen att ta hjälp eller knipsa anser jag. Tips på hjälp från ett forum kan göra saken ännu värre också då inget går att visa så som praktiskt genomförande.
 
När du dessutom skriver bruksprov antar jag att det är en nordsvensk bruks? Isf borde det finnas maassor av folk att ta hjälp av. Finns väl i regel rätt många där med lång erfarenhet, ofta av just hingst även
 
Senast ändrad:
Hej ! Fundering o Tipps !
Har en unghingst 3 år. Han har jag kört in med alla sorters redskap. Går otroligt bra. Accepterar o är lyhörd o väldigt lättlärd o possitiv. Börjat så smått rida honom åxå. Lyssnar fint på stopp, höger, vänster osv. EJ hingstig mot mej i hantering o gör egentligen allt jag ber om på alla sätt o vis... Står brevid en äldre hingst i hagen (gick ej ha de tillsammans då han busade för mycket o blev rätt mycket biten runt halsen av den äldre som blev rätt less! så det ej gick ha loksele pga såren. Då fick jag sära på dem.) Men ack så prövade vi rida till ett par andra hästar i en hage bortåt byn. Det gick verkligen skitdåligt då han stod på bakbenen å gafflade på som att han var vildast i världen... Gick knappt få kontakt ?! Från en underbar hingst till en smått galen o uppjagad "hingstig o 3-åring"... Tipps tack på hur man tränar saker bland andra hästar utan att få denna reaktion ?!!?? Går ju ej göra bruksprov med dessa förutsättningar ?! Hjälp Hjälp =)

Jag tycker du fått bra svar i tråden av flera. Ta hjälp live, på plats, av någon som är rutinerad nog. Inte bara en duktig stallkompis, en som fött upp några hästar etc.. Utan ta hjälp av en rutinerad tränare(i det här fallet som då arbetar med hingstar givetvis).

En hingst får inte hålla på och hingsta sig, eller som du säger visa sig. Den ska vara avslappnad och ha fokus på den som hanterar/rider.
En hingst är inget monster. Men likväl kan de av misstag döda en om man gör fel.
De måste hållas på ett visst sätt. Och att påstå att en "hingst som vet sin plats är som vilken annan häst som helst" tycker jag är lite farligt.
Hormoner är något man ska ha respekt för. Att ha hingst är definitivt inget de flesta ska syssla med.

En avslappnad häst är inte hingstig. Därför tycker jag det är snudd på mer viktigt än annars att se till att en hingst inte är i spänning. Den behöver inte showa och ha sig.
Från det till att det slår över är det som sagt väldigt lite spelrum.
Bättre då att ha mer utrymme för ev felagerande, yttre oväntade störningar etc..

Behöver man ställa såna här frågor kring hur man tränar bort sånt i en hingst känner jag att man MINST bör ta hjälp. Och det kvickt!
Råder man inte bot på det tycker jag man bör undvika ha hingst.
Det är ju liksom aldrig för hästens skull man inte kastrerar dem heller. Och det får aldrig bli på deras bekostnad. Vilket jag tror hingstliv ofta blir.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp