4-årschampionat i hoppning...

Cyllene

Trådstartare
Nu har jag en massa frågor! Är det felria rundor i 1 m som gäller? Hur många?

Kan man åka på en tävling och innan ha bestämt sig för att man inte vill att den ska räknas som kval? Jag menar om jag nu i början åker på en tävling och känner mig nöjd efter en halv runa och utgår då, räknas den som kval ändå? Som jag fattat så säger jag till på tävlingen innan klassen börjar om jag vill att den ska räknas eller inte...

Är helt nollad vad gäller detta! Som det ser ut nu så är det bara en dröm att kunna hoppa så högt i år men det skadar ju inte att veta vad som gäller! ;)

Tack på förhand!

/C med en 4-åring - jäklar hon börjar bli vuxen :crazy:
 
Följdfråga! Licenser för mig och henne? Vad gäller?

/C com sitter här och fantiserar! :)
 
DU får först anmäla din häst till 4-årschampionatet, därefter får du ett papper på vilken dina resultat skall skrivas in.

du måste alltid lämna in detta papper i samband med startanmälan om du vill att rundan skall räknas som kval, du kan alltså inte komma efter du har ridit och få den ifylld.

likså vill du inte att rundan skall räknas så låter du bara bli att lämna in intyget.

OBS anmäl dig i tid, för intyget kan ta ca 3 veckor att få och inga kval utan intyget inlämnat räknas.
 
Tack! Jag trodde att det var så. Jag får ge henne lite tid nu under våren och se vart det barkar iväg så anmäler vi oss sen. Som det ser ut nu är hon dock oerhört okomplicerad.

Jag har bara hoppat henne uppsuttet tre gånger men sista gången var en liten bana på 45 cm. Hon tycker det är skitskoj och är inte alls så "unghästvinglig". All löshoppning verkar ha varit bra.

/C
 
OK, men gör det som sagt i tid om du vill vara med, det är ingenide at komma och vilja vara med i kvalet och ha ett intyg att den har gått nolla och skriva på senare när intyget kommit.

(finns flera ryttare som försöker med det eller har glömt det hemma, men jag har som domare vägrat, eftersom det garanterat inte kommer fylla i rutan om den inte var nolla)
 
Kan tänka mig att folk försöker med det, vore ju oerhört smidigt om man i efterhand fick välja vilka kval man skulle räkna! Då tar man ju självklart de felfria! ;-)

Kanske anmäler mig lite tidigare då... Första lokala tävlingen med 90-klass går i mitten av mars. Om man kan rida den kanske man ska anmäla sig. Man vill ju ändå rida kvalen ute, känns trist att rida de här unghästarna på årets första tävlingar som oftast är kaosliknande med urtaskiga framridningsmöjligheter.

Tyvärr finns det ju inte så många lokala under året har jag sett. Det ser ut som om man får pallra sig iväg till andra distrikt och man vill ju inte släpa iväg unghästen på jätteutflykter även om det nu råkar vara det bästa hon vet! :)

/C
 
Men du kan lika gärna kvala på regionaltävling, hästen måste i vilket fall ha licens om du kommer till semifinal som brukar gå på reginal nivå.
Likaså med dig själv om du kommer till semifinal så räcker inte lokallicens.
 
Visstfan! Tänkte inte så långt. :D

Var mest inne på att det blir lokala tävlingar i början för att få hoppa 90-rundor. Tror jag börjar bli gammal! :smirk:

/C
 
Har de ändrat tillbaka i år igen alltså? Förra året fick man ju lämna in intyget efter avklarad (felfri) runda.

Nackdelen med det är väl att många tävlar sina unghästar alldeles för mycket för att lyckas få ihop tre nollrundor.
 
Där ser man! Har det varit så alltså??? :confused:

Det verkar ju onekligen som det skulle kunna orsaka en hel del extra rundor för att få till de felfria ritterna!

/C
 
Tyvärr har du har rätt, jag gick in och kollade på bestämmelserna för 2002 och det är som du skriver att det är att lämna in efter fel fri runda.

Personligen så hoppas jag verkligen att detta kommer ändras till i år 2003 för att någon som inte klarar 3 nollor på 6 försök är inte mogen att starta semifinalen heller, som det ser ut nu så kan man utan vidare rida 20 kvalklasser med unghästen vilket jag anser för kastligt.
 
Helt sjukt. Utöver att många unghästar får gå alldeles för många rundor så kan ju i stort sett alla kvala. Kan inte vara helt lätt för arrangörerna heller!! Låter som en dum regel.

/C
 
Arrangörsmässigt så är de en förenkling, bara behöva fylla i när en glad hästägare kommer och lämnar in pappret vill ha sin 0:a underskrivet, istället för att behöva fylla i alla inlämnade och behöva lämna ut det till en sur som anser att de hade juh bara 8,25 tidsfel, det borde väl räknas som 0...

Men för hästarna så är det helt för djälvigt, det kommer sluta med de som antingen börjar för sent, alt har omogna hästar eller en soprot till ryttare kan hålla på tävla varenda helg i flera veckors tid för att få sina j**la nollor, lysande.. NOT!!!

Snacka om att slita ut unghästarna i förtid.
 
Jag menade för Swede Horse som måste hålla reda på fler kvalade osv. Men som du skriver blir det ju lättare för arrangörerna ute på de vanliga tävlingsplatserna, de lär ju bara få fylla i nollor...
 
Jo, jag håller med. Det har sina risker. Men samtidigt får man väl tro att folk har såpass självinsikt så att de inser när det är dags att sluta försöka kvala fyraåringen.
En fördel är ju att man kan börja försöka "med en gång". Tidigare ville åtminstone jag göra ett par starter innan man lämnade in sitt intyg för att inte "slänga bort" ett försök om hästen var titttig eller så i början.
Lyckas man nu nolla i debuten/de första starterna så är man redan en bit på vägen och behöver alltså göra färre starter för att kvala än tidigare.
Angående att "alla kan kvala" så tror jag inte att det är någon större risk. Det var inte några enorma startfält på semifinalerna i fjol direkt...
 
Tyvärr är det MÅNGA som inte har de självinsikten, det bara rullar på, en gång till, men nästa gång går det nog, aj då inte det, men nästa helg provar vi igen.. osv osv.
 
Alla satsar på 3-årstestet och visar dem där men ingen räknar med att försöka rida 4-årschampionatet?? Eller har alla dressyrhästar? :)
 
Jodå jag har tänkt att rida fyraårschampionatet i hoppning med min :cool: Även om det känns ganska fjärran just nu, så är det absolut mitt mål. Såvida det verkar som att hästen min är färdig för det och med på noterna när det är dags att kvala dvs :)

*Hua*, de börjar bli vuxna nu våra -99 hästar!

Hur som helst, detta är bestämmelserna för 2002, saxat från Swedehorse hemsida:
//
>> Kvalificering till Svenskt Avel- och Sportchampionat sker enligt följande:
Hopphästar – som via Swede Horse 4-årsverksamhet tagits ut vid de regionala semifinalerna. (Se separata propositioner) Till regional semifinal går endast de som erhållit 0 fel i grundhoppningen i 1.00 meters hoppning (även lokal tävling) i minst 3 starter. Anmälan till regional semifinal göres direkt till arrangören. Antalet hästar som går vidare från respektive semifinalplats till final beräknas procentuellt efter antalet starter på semifinalplatsen i fråga. Segrande hopphäst i regional unghästtest är direktkvalificerad till Svenskt Avel- och Sportchampionat under förutsättning att hästen bedömts i uppsutten hoppning. Swede Horse fastställer i övrigt hur många hästar som skall inbjudas till Svenskt Avelschampionat utifrån antalet startande hästar i respektive verksamhet (totalt max 60 hästar, dock minst 20 hästar från respektive verksamhet). Reserver tas ej ut. Eventuella strykningar kommer ej att ersättas. Häst som kvalificerat sig för start i mer än en gren / klass får dock ej delta i mer än en disciplin i Svenskt Avel- och Sportchampionat.

Uttagning från unghästtest sker enligt följande: Bästa hopptalang är den häst som erhåller högsta sammanlagda totalpoäng i hoppning. Dock måste hästen placera sig lägst i klass I. Hästen måste ha genomfört godkänt ridprov. Om flera hästar har samma totalpoäng avgör hoppbetyget. Vid samma hoppbetyg avgör galoppoängen. Vid samma galoppoäng avgör domarna vilken häst som är att betrakta som bästa hopptalang.

>>Deltagarbevis hoppning
Deltagare i 4-årschampionatet erhåller ett förtryckt deltagarbevis från Swede Horse. Beviset har utrymme för 6 klasser. NYTT !!! Endast tre av dessa behöver användas då deltagarbeviset lämnas till arrangören som fyller i efter felfri ritt vilket också intygas med domarens namnteckning. OBS! Deltagarbeviset måste fyllas i på den aktuella tävlingsplatsen! Deltagarbeviset sändes/lämnas in till respektive semifinalarrangör då hästen är kvalad. Häst skall vara kvalificerad till semifinal senast dagen före respektive semifinals början //

Så nu återstår väl att se om det blir samma i år eller om något ändras!

/ E
 
Min ska gå! En av få saker hon får vara med i då hon har gråa papper. Men väntar som sagt på reglerna för 2003 för att se så de inte ändrat något.

Cyllene! Är det samma treåring med ledinflammationerna som du trodde du skulle få avliva? (Har frågat förut i nån annan tråd men tror inte du sett det)
 
Jo det är hon! :) Helt sanslöst...

Hon var alltså utdömd i somras när hon gick på bete. Gjorde en sista chansning och tog hem henne - och så blev hon bättre och bättre! Jag vågar fortfarande bara ta en dag i taget då vi aldrig hittade någon egentlig orsak till hältorna. Men ju mer jag rider desto bättre går hon... Så det är bara att tacka och ta emot för var dag hon är frisk! :smirk:

/C
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 125
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp