400kr/månaden för 1gång i veckan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den viktigaste faktorn i prissättningen är nog stallhyran, den är ett gott mått på prisbilden på orten, och vilka faciliteter som finns. 100 kr per gång är billigt i centrala stockholm men förmodligen dyrt på en liten ort. Stallhyra och hovslagar kostnader kan skílja sig åtskilliga tusenlappar åt. Vanligt pyssel som att mocka, hämta häst från hagen och fixa dagens mat, lägga på täcken etc anser jag hör till att vara medryttare oavsett kostnad, däremot inte att göra det lilla extra som att köpa mat, fixa hovslagare, laga täcken etc.
 
Där jag bor verkar folk inte betala något särskilt. Jag skulle nog inte få någon medryttare (om jag ville det) ifall jag krävde betalt. Kanske om man ville ha lite hjälp med stallhyran om personen red ofta, att det skulle vara OK. Vet flera som har/har haft medryttare och dessa har ridit 1-2 dagar per vecka gratis, eftersom anledningen till att personen haft medryttare varit att den inte hade tid de dagarna. Tyckte då att det bara var bra att medryttaren red då. Själv har jag betalt 1 sko per skoning en gång för länge sen... och då red jag inte så jätteofta.
Men jag tycker att man visst kan ta betalt, om anledningen är att man behöver hjälp för att man har dyr hyra eller liknande.
 
Jag tycker inte att det lät dyrt. När man ser andra som
vill ha massor! Tidigare betalade jag 50kr/gång, jag hade
tillgång till fina skogar, ridbana och tränare fast hästen
var inte så skolad. Nu rider jag med samma förutsättningar
och behöver inte betala något förutom träning. Jag är
ingen "snylt medryttare" som vissa kallar det för, jag
har sagt att jag vill betala men ägaren säger att hon bara
är glad att jag rider hennes häst då all hennes tid går åt
till sin andra häst.
 
Jag tycker inte det låter speciellt dyrt men allt beror ju på omständigheterna. Vart du bor, vad det finns för "tradition" med medrytteri i trakten, vilken häst du har, vad du får göra på dina gånger, och hur många andra sysslor som ingår.
 
Vad har du för försäkring... 52000:- / år... INGET jag skulle vilja betala iaf... Jag hoppas du skrev fel...

Annars håller jag med... En medryttare tänker inte alltid på vad det kostar att hålla häst. Tror inte det är speciellt enkelt att hitta en bra heller... :crazy:
 
nej det tycker jag väl inte.
det beror ju på vad det är för häst, vilka friheter man får och vad man får göra. Om man tex får träna och så eller bara lunka i skogen.
 
Min medryttare betalar 200kr/månad och har hästen 2 dagar/vecka. Då är det endast ute ridning som gäller. tyvärr så är hon lite slö på att betala så man får tjata på ehenne...inte kul men snart så kanske jag kan ta hem hästen i stället.
 
Läste inlägget igen. Gäller det att vara medryttare endast över vintern och en gång i veckan är det inte värt mycket. Det är under vinterhalvåret som det är mörkt, kallt och ibland jobbigt att gå till stallet och rida. På sommarhalvåret så får man betalt för mödan och får glädjen att rida när det är varm och skönt och ljust ute. På denna tid hinner man dessutom inte känna hästen särskillt väl, en gång i veckan är inte särskilt mycket.
 
Det var inte alls farligt tycker jag!

På ridskolan här kostar det 85kr för 45 min lektion i grupp om 10 elever.
Så om man då betalar 100:-/gång hos dig och får rida någorlunda fritt ca 1 timme blandad ridning dressyr, hopp eller skogen så är det värt det för den som tänker efter.
Att man dessutom kanske behöver mocka och göra foder tycker jag bara är bra då lär man sig sånt som är bra att kunna om man själv ska skaffa häst.
 
Jag tycker det är dyrt. Kanske beror på att jag rider gratis emot att jag hjälper till i stallet. :)
 
Nej det är inte dyrt. Men det handlar om tillgång och efterfrågan. Här i SThlm kan jag lätt få ihop till hyran
genom att ha medryttare som betalar, men det vill jag inte.
 
jag tycker själv att 400 kronor i månaden för 1 gång i veckan är bra, fast det beror ju också på vad man får å inte får göra med hästen när man är medryttare. Får man bara skritta på lång tygel i skogen, så skulle jag själv inte betala för det, men om du menar vanlig allround ridning där man får göra det mesta så är 400 kronor ett bra pris.
 
men då är det inte dyrt, det är lagom för 1 gång i veckan.
 
Jag tycker att det är alldeles för dyrt !!! Själv betalar jag 65 kr på lektion en gång i veckan för bra instruktör ...
Men det beror väl kanske på var man bor bor oxå. //Fie
 
Jag tycker det är bra pris!

Jag tar 600 i månaden av min medryttare, och hon får rida lektion för mig en dag i veckan, och vi rider ut tillsammans den andra, missar hon en dag får hon alltid rida igen den senare, och vill hon så får hon tävla.
Det finns vissa som tycker jag är lite för snäll som gör så, men jag vet själv hur det är att betala 1000 i månaden för ridning ute i Huddinge utan ridhus, utan fungerande volt, och en snål hästägare.. :mad:

Funkar hon bra med hästen och hon får röra på sig (hästen), då är jag nöjd.
 
Tycker det beror på. Är du duktig och mer eller mindre utbildar hästen du sitter på så är det dyrt. Är det en jätteduktig läromästare i ex dressyr så ska du vara evigt tacksam. Att dela kostnaderna för hästen per dag rakt av tycker jag är fel sätt att räkna på. Du har aldrig samma rätt som ägaren utan måste hela tiden rida på ägarens vilkor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 605
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 754
Senast: ako
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 024
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp