5-åring som biter på allt

Korekatten

Trådstartare
Vår dotter är fem år. Hon biter/stoppar ALLT i munnen. Hon har alltid gjort det, och det har inte blivit bättre. Som en reflex antar jag. Säkert någon nervositet/ rastlöshet som ligger bakom. Men också att hon vill smaka på allt. Bussäten, bänkar, stolpar....
Har hon inget i handen så äter hon på sitt hår istället.
Har kommit på henne att bita/suga på elsladdar, kisspapper, saker hon hittar ute.
Att något är farligt eller ohygieniskt hindrar henne inte.

Vi pratar självklart med henne,
Påminner (tjatar). Ibland blir vi förbannade (för att vi blir uppgivna). Vi köper inga nya leksaker till henne (eftersom hon biter sönder dem). Vi kan prata med henne om detta och 1 Sek efter stoppar hon något i munnen igen.

Tar gärna emot idéer om hur vi skulle kunna hjälpa henne!
 
Min erfarenhet är att bitbeteeende kan vara svårt att bli av med, oftare är det lättare att ersätta med ett annat alternativ som är okej att bita på. På exempelvis varsam och smartmum finns tuggsmycken att köpa. Dessa är gjorda för att bita på, är bra plast och inte skadliga för tänder etc. Alt. Träffa logoped eller tandläkare för rådgivning?
 
Mitt barn blir 5 i januari och allt hamnar i munnen där också. Vi påminner, tjatar och diskuterar (det är en väldigt verbal unge), men det är som att det går in genom ena örat och ut genom andra. :meh: En period försökte vi byta ut till mer tuggvänliga grejer, bla. ett sånt här halsband med en tuggtand i. Vi upplevde det som att beteendet eskalerade då (även med det "oönskade" tuggandet) så vi tog bort den. Men det skulle nog jag börja med att prova annars, hört många det fungerar bra för. Jag tänker mig att vi ger det ett nytt försök när det blir dags för skolan.
 
Min erfarenhet är att bitbeteeende kan vara svårt att bli av med, oftare är det lättare att ersätta med ett annat alternativ som är okej att bita på. På exempelvis varsam och smartmum finns tuggsmycken att köpa. Dessa är gjorda för att bita på, är bra plast och inte skadliga för tänder etc. Alt. Träffa logoped eller tandläkare för rådgivning?

Tack för tips! Vet du om man kan köpa dessa i någon affär? Eller bara på nätet?
 
Mitt barn blir 5 i januari och allt hamnar i munnen där också. Vi påminner, tjatar och diskuterar (det är en väldigt verbal unge), men det är som att det går in genom ena örat och ut genom andra. :meh: En period försökte vi byta ut till mer tuggvänliga grejer, bla. ett sånt här halsband med en tuggtand i. Vi upplevde det som att beteendet eskalerade då (även med det "oönskade" tuggandet) så vi tog bort den. Men det skulle nog jag börja med att prova annars, hört många det fungerar bra för. Jag tänker mig att vi ger det ett nytt försök när det blir dags för skolan.

Tack för ditt svar! Ja, vi ska nog prova med ett halsband eller liknande. Går i perioder för dottern också. Perioder där hon är mer harmonisk så är det bättre...
 
Tack för ditt svar! Ja, vi ska nog prova med ett halsband eller liknande. Går i perioder för dottern också. Perioder där hon är mer harmonisk så är det bättre...
Jag satte faktiskt ihop ett eget när mini var liten. Träpärlor, obehandlade ofc, och lämpligt snöre bara. Kan ju vara kul för barnet om det är en pysslig individ. Googla lite så kan man få lite tips.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 937
Senast: pumah
·
Övr. Hund Det här riskerar bli ett långt inlägg, men jag behöver skriva av mig o framförallt behöver jag råd! Min käre far tjatade i över ett...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Marre.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp