Tidtagning på hopptävling ifrågasattes – medhjälpare anmäld

Jag har dock läst medhjälparens sida av saken och domaren har helt klart gjort fel. Sen, istället för att erkänna felet blev hon otrevlig och hotade med gult kort. Det finns alltså en film på rundan. Hela filmen är kortare än den tid som domaren ska ha klockat. Ingen från ridsportförbundet har velat se filmen. Både domaren och ÖD avböjde att se den på plats.

Jag var med om ett liknande problem för kanske 15 år sedan, när jag satt som funktionär i domartornet på en hopptävling (sekreterare eller datoransvarig eller liknande). Automatisk tidtagning via laser, och ett ekipage ifrågasatte sin tid via en inspelad video. Det var inte 1-2 sekunder, utan en stor diff på kanske 10 sekunder eller så, i omhoppningen. Videon visade dock även att ekipaget som väntade på sin tur lyckades rida igenom mållinjen för fas I en stund innan den tävlande, utan att vi i domartornet märkt det. Dvs den automatiska tidtagningen var troligtvis redan startad så att den väntade på att lasern skulle brytas, och så rullade tidtagningen för fas II igång när nästa ekipage då red igenom mållinjen, snarare än när den tävlande gjorde det ett antal sekunder senare. (om jag minns rätt stämde också den registrerade tiden överens med när nästa ekipage klev över mållinjen). Och de som tog manuell reservtid märkte inte tidsskillnaden.

Det var ju många år sedan, men om jag minns rätt så beslutade domaren att tiden skulle justeras ned. Jag tror dock ändå inte att det handlade om en vinst eller hög placering, i slutändan.

Men enligt artikeln verkar det ju som om man inte får göra så, vilket jag kan tycka är fel - i mitt fall när man märker att något uppenbarligen blivit fel, så tycker jag att domaren ska få korrigera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka