K

knasenknas

måste ha lite hjälp, jag hade en tjej/kvinna :d i mitt stall för några år sen, hon sa att man inte skulle mocka ut bajset i hagen utan låta det ara där, men jag kommer inte ihåg varför man inte skulle.

så nu har vi 2 unga tjejer i vårt stall som håller på med detta, å jag har ju lärt mig att man inte ska det, så jag "tjabbar" ju imot, men det är svårt för dom har ju argumet för varför man ska mocka å jag kommer ju inte ihåg???? :confused:

ska man eller ska man inte mocka ut bajset från hagen????? :cool:
 
Sv: ????

Ja, detta orsakar med tiden en bakterie härd som kan ge hålrum.Sitter själv med detta på mina 2 hästar är absolut inget jag önskar någon!
Bort med allt bajs och överblivet hö/ensilage.Ju större chans till parasit/bakteriefria hagar.
 
Sv: ????

Det har jag också hört en dam hävda bestämt. Efter lite påläsning är det uppenbart så att det inte finns några belägg för att inte mocka ur. Vinterhagar blir för det första rätt kletiga ändå, och det kan bli rena bakteriehärdar där som är dåligt för såväl hovar som hud.

Har man stora, bra hagar så inte hästarna behöver gå i gödseln, är det kanske lite mindre noga med urmockningen - men då bör man ha ett alternativt parasitbetjämpningsprogram, t ex plöja och slå vall där emellanåt, ha växelbete eller låta hagen vila vartannat år eller motsvarande.
Det blir ett ökat parasittryck när man låter högarna ligga. Det finns däremot en viss vinst med att sprida ut kvarblivna högar i en hage som ska få vila över sommaren. Parasiter dör nämligen i viss mån av torka, inte av kyla. Och en utspridd hög torkar ju undan fortare än en hel hög. Däremot försvinner ju parasiterna nästan garanterat om högen istället tas bort, vilket alltså är betydligt bättre.
Vinterhagar smittas ju ofta ner sedan sista avmaskningen slutat verka, och hästarna återsmittas om inte förr så när gräset börjar spira åter därpå. De är sällan rena ur parasitsynpunkt, men blir bättre om de mockas.

Jag är säker på att den enda anledningen hon kan ha haft att hävda detta var sin egen lathet. Mocka hagar är ju jobbigt...
 
Sv: ????

Det finns ingen anledning att låta bajset ligga kvar.
 

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
572
Senast: Lexa
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 741
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 280
Senast: co-SMAD4
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 844
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp