Bukefalos 28 år!

nyttnick

Trådstartare
Jag ska ev. iväg på en fest med 70-talstema. Jag har inte en jättestor budget, men skulle gärna vilja göra det så bra som möjligt ändå. Jag behöver tips på frisyrer, smink och accessoarer som är tidstypiska.
Jag har halvlångt hår som går strax nedanför axlarna.

En fundering är om den här klänningen http://www.zalando.se/anna-field-jerseyklaenning-beige-an621c00r-b00.html
AN621C00R-B00@1.1.jpg

skulle kunna funka? För den ser helt ok ut och jag skulle nog kunna använda den vid fler tillfällen, men jag vet inte om det är tillräckligt mycket 70-talsvibbar om den.

Skor? Strumpbyxor?
Det är en del dans inblandat, så gärna dansvänliga förslag.
 
Det där har jag ägnat 3 helkvällar åt, men gör väl fel eftersom jag inte känner mig klokare för det....
 
Tidiga 70-talet
Denim blev väldigt populärt under 70-talet, både som byxa, jacka och kjol. Jeansen skulle vara tighta upptill och utsvängda nertill, gärna med hög midja. V-jeansen gjorde entre. Under tidiga sjuttiotalet användes mycket naturmaterial i kläderna. Kortkort kjol var populärt likaså tighta polotröjor, gärna vita. Scarfes användes flitigt både i håret och som halsduk. Skor med platåsula blev väldigt populärt och modet influerades mycket av gruppen Abba. Små baddräkter och stringbikini syns på alla stränder.

Typiska färger för 70-talet
Brunt, orange, gult, lila, grönt, kritvitt. Färgkombinationer som var populära under 70-talet var orange och brunt, gult och lila i kombination, blått tillsammans med gult. Tyg som denim och manchester användes i många plagg.

Mönster
Batik, leopardmönster, ränder, stora färgglada blomstertryck. 1970-talet var de politiska budskapen i centrum. Tryck med peace, love and understanding var vanligt. Så också sverigekronan. Tröjor med budskap på var också populärt såsom: ”Spola kröken”, ”Sverige är fantastiskt” mfl.

Typiska 70-tals plagg:
Hotpants, minikorta shorts
Trumpetarmar och utsvängda byxor.
Höga stövlar med instoppade ben.
Mittbena med hårband över pannan.
Fjädrar som örhängen eller dekoration.
A-formade långklänningar med psykedeliska mönster
Jesussandaler
Långa, figurnära kappor
Svarta strumpbyxor/nätstrumpor
Långa kjolar och klänningar som släpades i marken

Accessoarer
Randig maxihalsduk
Palestinasjal
Randiga strumpor
Kreolringar och zigenska örhängen
Mocka-armband
Smala silverfärgade armringar
Säkerhetsnålar användes som smycken för att skapa den rätta punklooken.
Virkad hätta, bandana och pannband var helt rätt att ha på huvudet.

Skor på 70-talet
Sockiplast, träskor mockasiner, platåskor, och remsandaler(jesussandaler) syntes på fötterna.
 
Tidiga 70-talet
Denim blev väldigt populärt under 70-talet, både som byxa, jacka och kjol. Jeansen skulle vara tighta upptill och utsvängda nertill, gärna med hög midja. V-jeansen gjorde entre. Under tidiga sjuttiotalet användes mycket naturmaterial i kläderna. Kortkort kjol var populärt likaså tighta polotröjor, gärna vita. Scarfes användes flitigt både i håret och som halsduk. Skor med platåsula blev väldigt populärt och modet influerades mycket av gruppen Abba. Små baddräkter och stringbikini syns på alla stränder.

Typiska färger för 70-talet
Brunt, orange, gult, lila, grönt, kritvitt. Färgkombinationer som var populära under 70-talet var orange och brunt, gult och lila i kombination, blått tillsammans med gult. Tyg som denim och manchester användes i många plagg.

Mönster
Batik, leopardmönster, ränder, stora färgglada blomstertryck. 1970-talet var de politiska budskapen i centrum. Tryck med peace, love and understanding var vanligt. Så också sverigekronan. Tröjor med budskap på var också populärt såsom: ”Spola kröken”, ”Sverige är fantastiskt” mfl.

Typiska 70-tals plagg:
Hotpants, minikorta shorts
Trumpetarmar och utsvängda byxor.
Höga stövlar med instoppade ben.
Mittbena med hårband över pannan.
Fjädrar som örhängen eller dekoration.
A-formade långklänningar med psykedeliska mönster
Jesussandaler
Långa, figurnära kappor
Svarta strumpbyxor/nätstrumpor
Långa kjolar och klänningar som släpades i marken

Accessoarer
Randig maxihalsduk
Palestinasjal
Randiga strumpor
Kreolringar och zigenska örhängen
Mocka-armband
Smala silverfärgade armringar
Säkerhetsnålar användes som smycken för att skapa den rätta punklooken.
Virkad hätta, bandana och pannband var helt rätt att ha på huvudet.

Skor på 70-talet
Sockiplast, träskor mockasiner, platåskor, och remsandaler(jesussandaler) syntes på fötterna.
Allt var inte bättre förr. Själv minns jag de förfärliga skjortkragarna, som var överdrivet långa. Slipsarna var breda, och många knöt dem, så att de blev väldigt korta, snudd på en haklapp. Efter att ha genomlidit 70-talet har jag sett till att alltid ha tillräckligt med kläder för att slippa handla, när modet vill något annat än jag.
 
http://www.tradera.com/item/301742/216794293/p4-7-vintage-70-tal-klanning-storlek-36

Och denna?

Det må va att den är från 70-talet, men är den typisk?
Frågan är hur lätt det är att hitta en typisk 70-talsklänning. Jag tror, att utsvängda byxor, platåskor och allsköns andra hemskheter är mer typiska.

Googla på 70-talsbloggar, så finner du både texter om och bilder från den tiden. T.ex. fann jag denna av ABBA. Så här kunde man se ut på 70-talet, åtminstone kunde ABBA det.

abba092_21268990.jpg
 
Frågan är hur lätt det är att hitta en typisk 70-talsklänning. Jag tror, att utsvängda byxor, platåskor och allsköns andra hemskheter är mer typiska.

Googla på 70-talsbloggar, så finner du både texter om och bilder från den tiden. T.ex. fann jag denna av ABBA. Så här kunde man se ut på 70-talet, åtminstone kunde ABBA det.

abba092_21268990.jpg
Jag inser det, men vill helst undvika de där gräsligheterna ;)
 
Långklänningen tycker jag ser mest ut som 70-tal av de alternativ du visar.

Jag hade haft på mig:
Utsvängda manchesterbyxor i mörkblått, senapsgult (kan du nog hitta på tex Myrorna)
Polotröja
Platåskor/träskor
Det enda är att det blir så himla varmt! IOM att det blir en hel del dans.

Hur är det med hippie då? Fanns hippies kvar på 70 talet? Tänkte långkjol och blus, med flätor och ett band runt huvudet? Kanske glasögon och ett halsband med peacemärket?
 
Det enda är att det blir så himla varmt! IOM att det blir en hel del dans.

Hur är det med hippie då? Fanns hippies kvar på 70 talet? Tänkte långkjol och blus, med flätor och ett band runt huvudet? Kanske glasögon och ett halsband med peacemärket?

Blir toppen bra :)
 
Det enda är att det blir så himla varmt! IOM att det blir en hel del dans.

Hur är det med hippie då? Fanns hippies kvar på 70 talet? Tänkte långkjol och blus, med flätor och ett band runt huvudet? Kanske glasögon och ett halsband med peacemärket?
Liksom @pulkaskurk tycker jag att det låter bra, men en liten fundering: Var går gränsen mellan tema och maskerad? Det enkla svaret är att det framgår av inbjudan, och du vet bäst själv vad som kan vara lämpligt.

Ofta blir det nog så, att man tvingas klä sig annorlunda än man själv skulle ha gjort, om festen verkligen hade ägt rum på den tiden. Det kan vara helt rätt att vara hippie, men det kan också vara helt fel, om tanken är att det ska vara som en finare middag var på 70-talet.
 
Det enda är att det blir så himla varmt! IOM att det blir en hel del dans.

Hur är det med hippie då? Fanns hippies kvar på 70 talet? Tänkte långkjol och blus, med flätor och ett band runt huvudet? Kanske glasögon och ett halsband med peacemärket?

Det hade varit superfint på dig :)
 
Det enda är att det blir så himla varmt! IOM att det blir en hel del dans.

Hur är det med hippie då? Fanns hippies kvar på 70 talet? Tänkte långkjol och blus, med flätor och ett band runt huvudet? Kanske glasögon och ett halsband med peacemärket?
En och annan hippie överlevde in på 70-talet. I slutet av 70-talet var det väldigt modernt med "50-talsstil" som enligt min mamma inte var så likt 50-talet ;). Vi blev inspirerade av Grease bl a. Väldigt dansvänligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp