8-veckors valp rädd för människor, lämna tillbaka?

Vi har en hund med endel rädslor, dock är hon inte rädd för folk. Men som valp märktes inget av rädslorna. Hon var med oss på allt från början. Men rädslorna har kommit mer och mer ju äldre hon blivit.

När jag växte upp hade vi en PON som bara gillade familjen. Alla andra var han reserverad mot och kunde göra utfall om man inte såg till att styra upp situationen. Det var skitjobbigt att ta hem kompisar. Men han var en fantastisk lojal hund mot familjen och så mycket roligare än vår nuvarande som är ganska hämmad pga sina rädslor.
 
Hoppas att pudelklubben är observant på dessa egenskaper om det är något som gryr inom rasen.
Jag har inte så mycket insikt i hur Pudelklubben agerar, men tycker allmänt att det känns som om det är ganska lite diskussioner kring mentalitet och ganska få hundar som t.ex. gör BPH - även om vissa kennlar självklart är bättre på att göra BPH (eller MH) med sina avelshundar och valpar.



Jag kan ju också tillägga att jag har en storpudel med rädsleproblem, dock framförallt kopplat till överraskningar, ljud etc. Hennes BPH avbröts på grund av rädsla. Socialt med personer så är hon inte en hund som är särskilt intresserad av främlingar och är inte någon som kommer gå fram till en person för att kolla om hon kan få klappar eller så, och hon har tendenser ibland att tycka att främlingar kan vara lite läskiga. På BPH:et var hon totalt ointresserad av de främmande personerna och gick och luktade i gräset istället.
 
Håller med övriga om att lämna tillbaka. För både eran skull och hundens. Har levt med en socialt osäker hund i 14 år nu och även om han är högt älskad och det sällan märks numer så är det stressfyllt för honom hos tex veterinär när okända ska kladda. Han har även legat inne pga förgiftning och jag var riktigt orolig att det inte skulle funka. Det hade funkat men han var ju rädd.

Man blir begränsad på ett helt annat sätt än med en hund som är socialt trygg. Ni kommer garanterat fastna för nästa valp ni får hem också. Och framförallt få ett roligare liv både för er och hunden.
 
Det blev så att vi lämnade tillbaka valpen. Uppfödaren tog tillbaka henne utan protester och kommer ha henne kvar hos sig själv, nu ett tag i alla fall, vilket känns jättebra ändå och det är nog också det allra bästa för valpen.

Ja, ett mycket ledsamt beslut detta, hade hunnit fästa mig vid henne, men kändes ändå rätt och tror det var bra för alla inblandade att det gick så fort som möjligt.
 
Det blev så att vi lämnade tillbaka valpen. Uppfödaren tog tillbaka henne utan protester och kommer ha henne kvar hos sig själv, nu ett tag i alla fall, vilket känns jättebra ändå och det är nog också det allra bästa för valpen.

Ja, ett mycket ledsamt beslut detta, hade hunnit fästa mig vid henne, men kändes ändå rätt och tror det var bra för alla inblandade att det gick så fort som möjligt.
Vad skönt att uppfödaren var medgörlig!
 
Det blev så att vi lämnade tillbaka valpen. Uppfödaren tog tillbaka henne utan protester och kommer ha henne kvar hos sig själv, nu ett tag i alla fall, vilket känns jättebra ändå och det är nog också det allra bästa för valpen.

Ja, ett mycket ledsamt beslut detta, hade hunnit fästa mig vid henne, men kändes ändå rätt och tror det var bra för alla inblandade att det gick så fort som möjligt.
Hoppas ni hittar nån ny bra vän snart!
 
Det blev så att vi lämnade tillbaka valpen. Uppfödaren tog tillbaka henne utan protester och kommer ha henne kvar hos sig själv, nu ett tag i alla fall, vilket känns jättebra ändå och det är nog också det allra bästa för valpen.

Ja, ett mycket ledsamt beslut detta, hade hunnit fästa mig vid henne, men kändes ändå rätt och tror det var bra för alla inblandade att det gick så fort som möjligt.
Jättestarkt av er att lämna tillbaka, förstår att det inte varit lätt. Och skönt att uppfödaren tog sitt ansvar :)
Lycka till med nästa valp!
 
Det blev så att vi lämnade tillbaka valpen. Uppfödaren tog tillbaka henne utan protester och kommer ha henne kvar hos sig själv, nu ett tag i alla fall, vilket känns jättebra ändå och det är nog också det allra bästa för valpen.

Ja, ett mycket ledsamt beslut detta, hade hunnit fästa mig vid henne, men kändes ändå rätt och tror det var bra för alla inblandade att det gick så fort som möjligt.

Skönt att det gick bra med uppfödaren! Jag hoppas att ni snart hittar en glad, nyfiken och kavat valp att dela tillvaron med!
 
Tänkte uppdatera (utifall någon är intresserad :)) med att berätta att vi sedan en vecka har en ny valp (mellanpudel hane). Allt känns verkligen jättebra och skillnaden mellan denna och den tidigare är enorm. Känns så skönt med en framåt och positiv valp som inte är rädd för människor utan tvärtom är social, glad och nyfiken.

Tack för att ni delade med er av era erfarenheter och tankar när det gällde att fatta det svåra beslutet om att lämna tillbaka den första valpen. Var verkligen ett tungt beslut (som gav flera sömnlösa nätter) men är glad att vi gjorde det för tror inte det hade kunnat bli bra.

Förstod sen på uzppfödaren när vi lämnade tillbaka att de haft samma problem med rädsla i flera tidigare kullar (med släktingar till den valp vi köpte) men hon ville sen mest tonade ner problemen. Hon sa också flera gånger att hon tyckte att hon varit väldigt tydlig med att berätta att just denna valp hade sociala rädslor och att det var något vi måste jobba med (vilket hon verkligen inte alls var tydlig med), så det kändes som hon lade skulden för detta till stor del på oss.

Det hon däremot utförligt berättade för oss om, både dagen innan vi skulle hämtade och när vi hämtade valpen, var att den saknade två undertänder, något som tydligen kan påverka utställningsresultat. Men då vi inte sökte efter en utställningshund så tyckte vi inte att det gjorde något att valpen saknade någon framtand i underkäken. Men vi orkade inte bråka med henne utan sa bara att vi inte alls upplevde att hon hade informerat oss om vilka sociala rädslor valpen hade redan tidigt och om hon hade gjort det, så skulle vi inte ha köpt den. Då muttrade hon bara surt något om att nästa gång skulle hon vara "övertydlig". Sett så här i backspegeln verkar det tyvärr som om uppfödaren medvetet mörkat valpens problem och bara hoppats att vi skulle ta oss an valpen utan att anmärka på detta.

Tycker personligen att det är oseriöst att avla på hundar om man som uppfödare vet att det finns stora sociala rädslor i de gener man avlar på, även om det inte slår igenom på alla valparna. Särskilt som forskningen visat att just rädsla är till relativt stor del något som kan nedärvas. Det är inte bara fel mot potentiella valpköpare utan kanske framför allt mot de hundar som sen ska behöva leva ett liv med mycket rädsla. Önskar att alla uppfödare kunde ta ett större ansvar för att avla på mentalt stabila hundar och inte låta andra egenskaper, såsom ex. utställningsprestation, styra aveln.

I vilket fall som helst är jag glad över att vi vågade ta beslutet att lämna tillbaka och nu i stället fått förmånen att få världens härligaste (och busigaste :)) lilla valp.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp