80 % ull kontra 100 % ull

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pemma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 413
P

pemma

Vad är skillnaderna??
Är intresserad av ett ulltäcke, men vill veta mer...

80 % ull kan man väl tvätta själv?
Priset?
Hållbarhet?
Egenskaper?
:bump:

Sv: 80 % ull kontra 100 % ull

pemma skrev:
Vad är skillnaderna??
Är intresserad av ett ulltäcke, men vill veta mer...

80 % ull kan man väl tvätta själv?
Priset?
Hållbarhet?
Egenskaper?
:bump:

Har ingen erfarenhet med enligt sidor där dom säljer står det att man kan tvätta det som vanligt (80%). Var mycket billigare då också tror jag! kolla på ridsportshopen.com där tror jag att jag såg båda sorterna!

Jo, jag såg också båda sorterna där och vill nu höra från nån som vet skillnaden!! :smirk:

80 % ull kan man väl tvätta själv?Ja det kan man
Priset? Billigare än "ren" ull
Hållbarhet? Håller väl som alla andra täcken, bara man sköter dem.
Egenskaper? Inga stötar, som tex vid fleece.

vondutch skrev:
80 % ull kan man väl tvätta själv?Ja det kan man
Priset? Billigare än "ren" ull
Hållbarhet? Håller väl som alla andra täcken, bara man sköter dem.
Egenskaper? Inga stötar, som tex vid fleece.

Men vad är det som är bättre med 100 % ull???

Kan tänka mig att uppsugningsförmågan och förmågan att värma hästen fast täcket är fuktigt är något bättre i ett täcke i ren ull än ett med 80% ull.

Men detta är bara en gissning.

04Axa.jpg

5148.jpg

Ingen större skillnad på utseende tycker jag...

Senast ändrad av en moderator:

100 % ull = 100% av de egenskaper som materialet har vid fukttransport och värme.
80% ull, 20 % nylon/polyester = Tja, det säger sig självt.

Men den största märkbara skillnaden ligger i det estetiska. Ylletyger med inblandning av syntetfibrer noppar mycket fortare. Prova genom att gnugga de båda tygerna hårt mellan tummen och pekfingret.

Dessutom är syntetfibrer BETYDLIGT mer eldfängt. Om du eldar på ett ylletyg med syntetfibrer i så ser du att det smälter ihop till en kula, medan ylletyget är svårare att yuyya på överhuvudtaget.

Det enda som är till fördel för 80%-tyget, är priset, i mina ögon.

det som är bättre men ren ull
*betydligt varmare
*andas bättre
* tål en del regn,ullen har ju den egenskapen att de värmer även om den blir blött
* håller mycket bättre

Ullen är överlägset bäst jämfört med de hemska ullblandningarna

De andra är billigare,men ett rikigt ulltäcke är värt varneda krona

det som är bättre men ren ull
*betydligt varmare
*andas bättre
* tål en del regn,ullen har ju den egenskapen att de värmer även om den blir blött
* håller mycket bättre
* andas MYCKET bättre
Ullen är överlägset bäst jämfört med de hemska ullblandningarna

De andra är billigare,men ett rikigt ulltäcke är värt varenda krona

Usch, vad villrådig jag blev nu då... :smirk:
Kan inte bestämma mig.

Är det någon här som har ett ulltäcke i 80 % ull, som kan säga nåt mer.

Och till er som har 100 % ull - var köpte ni ert täcke och vad kostade det?? De flesta jag sett har kostat en bit över 1000-lappen, men så har Börjes ett i 100 % ull för typ 300 kr.
Hur går det i hop? Ett sånt skulle man ju aldrig våga köpa.. Inte jag i alla fall! ;)

100 % går inte att tvätta hemma????
Lämnar ni i väg det då eller?

Du kan tvätta ett täcke av 100% ull själv också. Tvättas i 30 grader.
Mitt ulltäcke kommer från Börjes och är alldeles utmärkt. Har haft det i 4 år och det är inte ens slitet än.

Senast ändrad:

Hööks har ju snygga ulltäcken för 479 kr. Det på Börjes ska vara väldigt stora i bogen har jag hört, annars så är det nog bra.

Man kan tvätta ulltäcken själv. 30 graders ullprogram och ulltvättmedel (INTE vanligt tvättmedel!!) och så ska det nog torka liggande, annars så tappar det nog passformen. Man får nog sträcka täcket när det är vått också för ull brukar dra ihop sig efter tvätt.

Sweet skrev:
Hööks har ju snygga ulltäcken för 479 kr. Det på Börjes ska vara väldigt stora i bogen har jag hört, annars så är det nog bra.
Det är möjligt, men jag vill ha ett golden stripe. Och de kostar en bra bit över 1000-lappen om man vill ha 100 % ull. Vissa över 2000 kr också.

Var har Ni som har golden stripe täcken köpt era? Jag vill ha med kryssgjordar. :)

Min kompis sim är syslöjdslärare säger att man inte behöver tvätta ull, man skakar bara ur skiten :crazy: . Men hon är å andra sidan inte hästmänniska heller :D

Din syslöjdslärare har rätt.
Ett bra ylle är "självtvättande" och det är ofta helt onödigt att tvätta om det inte skulle lukta alldeles för snuskigt. Skiten går att skaka/ borsta bort då den lägger sig utanpå ullfibern och inte sugs in i den som med t.ex bomull.

Men om du liks ska köpa ett ulltäcke är det väl lika bra att köpa ett i 100%? Annars kan man ju lika gärna köpa fleece eller nåt annat syntetmaterial, tycker jag.

Tycker det är synd att det mest är syntettäcken som går att få tag i när ull faktiskt är mycket bättre i de flesta avseenden som andra redan har skrivit om.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
624
Senast: Pegasus63
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Emuliiaa
·
Skola & Jobb Jag har nog alltid varit väldigt intresserad av polisyrket, och nu när jag även har haft mycket insyn och träffat mycket poliser i mitt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023