A-kassan, hur funkar det?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär inte få tag på någon i telefon före imorgon i alla fall.

Bakgrund: Blev uppsagd från min projektanställning, och blev officiellt arbetslös vid årsskiftet. Skrev in mig på arbetsförmedlingen och sökte A-kassa direkt 1/1, var på möte med arbetsförmedlingen i halva januari och är nu inskriven på stöd och matchning. Var helt arbetslös de två första veckorna av året, men från och med måndagen vecka 3 (15 januari har jag för mig) och fram till halva februari har jag varit timanställd/hoppat in på mitt gamla jobb vid behov. Det där behovet har varit ganska omfattande tydligen, jag har jobbat minst två men ofta tre och någon gång även fyra dagar/vecka under samtliga av de veckorna däremellan.

Min chef skickade ett arbetsgivarintyg till A-kassan när jag blev arbetslös, och det har de fått in och godkänt. Men när jag sökte ersättning för de veckorna jag jobbade ville de ha ett anställningsbevis, som jag också skickat in med post. Nu har mitt ärende (äntligen) blivit handlagt, och för att kunna beräkna min ersättning vill de ha anställningsavtal. Är det det jag redan har skickat in (papper där jag och chefen har skrivit på när jag jobbat, mellan vilka datum och vilka tider) eller är det ett arbetsgivarintyg igen för den period jag har hoppat in de är och far efter? Arbetsgivarintyget skrevs inte under av min chef, utan av någon på HR på huvudkontoret, men de papper jag skickat in senare har skrivits under av chefen.

Nu har jag fått utbetalat för åtta dagar, och det täcker ju inte ens de första två veckorna när jag var helt arbetslös? Någon som kan bringa lite klarhet i vad de egentligen vill ha?
 
Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär inte få tag på någon i telefon före imorgon i alla fall.

Bakgrund: Blev uppsagd från min projektanställning, och blev officiellt arbetslös vid årsskiftet. Skrev in mig på arbetsförmedlingen och sökte A-kassa direkt 1/1, var på möte med arbetsförmedlingen i halva januari och är nu inskriven på stöd och matchning. Var helt arbetslös de två första veckorna av året, men från och med måndagen vecka 3 (15 januari har jag för mig) och fram till halva februari har jag varit timanställd/hoppat in på mitt gamla jobb vid behov. Det där behovet har varit ganska omfattande tydligen, jag har jobbat minst två men ofta tre och någon gång även fyra dagar/vecka under samtliga av de veckorna däremellan.

Min chef skickade ett arbetsgivarintyg till A-kassan när jag blev arbetslös, och det har de fått in och godkänt. Men när jag sökte ersättning för de veckorna jag jobbade ville de ha ett anställningsbevis, som jag också skickat in med post. Nu har mitt ärende (äntligen) blivit handlagt, och för att kunna beräkna min ersättning vill de ha anställningsavtal. Är det det jag redan har skickat in (papper där jag och chefen har skrivit på när jag jobbat, mellan vilka datum och vilka tider) eller är det ett arbetsgivarintyg igen för den period jag har hoppat in de är och far efter? Arbetsgivarintyget skrevs inte under av min chef, utan av någon på HR på huvudkontoret, men de papper jag skickat in senare har skrivits under av chefen.

Nu har jag fått utbetalat för åtta dagar, och det täcker ju inte ens de första två veckorna när jag var helt arbetslös? Någon som kan bringa lite klarhet i vad de egentligen vill ha?
Det är 7 dagars karens först, och det är bara 5 dagar i akassans vecka. Stämmer det då?
 
Det är 7 dagars karens först, och det är bara 5 dagar i akassans vecka. Stämmer det då?

Jag måste ju fylla i även lördag och söndag när jag ansöker? Jobbade inom handels, så jobbade vissa helger även innan, så det kanske påverkar? Däremot stämmer summan som blivit utbetalad ganska hyfsat med ersättning för fem dagar efter de första sju dagarna, om du fattar hur jag menar?

Men nånting verkar ju krångla med de veckorna, totalt fem, där jag varvat arbetslöshet med att jobba. Efter det har det gått ytterligare fyra veckor där jag inte jobbat alls?
 
Man får bara akassa 5 dagar i veckan. Att du fyller i 7 dagar beror väl på att din eventuella arbetstid räknas även på helger (dvs jobbar du helgen men inte vardagarna kan du få 3 dagar från a-kassan).

Jag har nog bara skickat in anställningsavtal (dvs att du har en anställning, vilken lön och omfattning) och arbetsgivarintyg för min timanställning. Ring och fråga?
 
Man får bara akassa 5 dagar i veckan. Att du fyller i 7 dagar beror väl på att din eventuella arbetstid räknas även på helger (dvs jobbar du helgen men inte vardagarna kan du få 3 dagar från a-kassan).

Jag har nog bara skickat in anställningsavtal (dvs att du har en anställning, vilken lön och omfattning) och arbetsgivarintyg för min timanställning. Ring och fråga?

Jag tänkte göra det imorgon. Men de kan alltså vilja ha ytterligare ett arbetsgivarintyg för de ~fem veckor jag varit timanställd, på samma arbetsplats som jag jobbade på innan? För det tog evigheter att få det förra gången, så jag måste ju få tillgång till det snabbt om det är så. Det står anställningsavtal på hemsidan.
 
Jag tänkte göra det imorgon. Men de kan alltså vilja ha ytterligare ett arbetsgivarintyg för de ~fem veckor jag varit timanställd, på samma arbetsplats som jag jobbade på innan? För det tog evigheter att få det förra gången, så jag måste ju få tillgång till det snabbt om det är så. Det står anställningsavtal på hemsidan.

Hos min a-kassa krävs det för tidigare arbete och sen löpande var sjätte månad om man jobbar deltid. Jag har dock fått begäran om intyg som jag ifrågasatte (har gått betydligt kortare tid), de skickas tydligen ut automatiskt då och då så jag behövde inte skicka in något. Men vet inte om alla har samma regler. Och ett intyg har de begärt in två gånger för att jag råkade rapportera det jobbet två gånger.

Tillägg: men avtal bör du fått när du blev anställd, det är ju en annan sak.
 
Jag tänkte göra det imorgon. Men de kan alltså vilja ha ytterligare ett arbetsgivarintyg för de ~fem veckor jag varit timanställd, på samma arbetsplats som jag jobbade på innan? För det tog evigheter att få det förra gången, så jag måste ju få tillgång till det snabbt om det är så. Det står anställningsavtal på hemsidan.
Ja och nej.

Jag hade nämigen samma bekymmer nyligen. Gjorde 16 timmar på mitt extraknäck på kommunen. A-kassan ville omedelbart ha ett anställnngsavtal. Pratade med förvaltningschefen som bara log och sa att aldrig att de skriver anställningsavtal för folk som hoppar in och vikarierar i barnomsorgen en dag eller två, eller som för den typ av jobb jag gjort.
Ringde A-kassan som efter en stunds lirkande medgav att kommuner inte brukar sända in anställningsavtal.

Den lösning jag erbjöds var att sända en vidimerad kopia på min tidrapport. Det skulle räcka för mig. Det håller i sex månader. Sedan gör de en ny runda. Men om sex månader har jag förhoppningsvis ett annat jobb....

Jag är med i Unionen - om det hjälper.
Ring din A-kassa och krångla lite.

(Jag tror att jag hade hjälp av det faktumet att kommunen vägrade skriva anställningsavtal för korta inhopp ;) )
 
De vill ha avtal ja
Jag skickade in ett nyligen.
För att visa att jag fått jobb.
Helt sjukt eg, varför skulle de behöva veta varför jag inte begär ersättning
 
De vill ha avtal ja
Jag skickade in ett nyligen.
För att visa att jag fått jobb.
Helt sjukt eg, varför skulle de behöva veta varför jag inte begär ersättning

Men de har fått avtalet. Det är därför jag är misstänksam om de vill ha något annat eller om det blivit fel nånstans.

Håller för övrigt med dig. Allt det här krånglet gör att jag helt tappat sugen att hoppa in extra. Det är lättare att vara arbetslös helt och hållet (och gå på stöd och matchning) än att krångla med arbetsgivare och A-kassan om jag så bara jobbat fyra timmar. Ingen annan än jag förlorar ju på att hitta på att jag skulle jobbar, och söker ersättning för mindre dagar?
 
Det låter ju som om något gått snett, om du lämnat dina tidrapporter i tid och aktivitetsrapporterat till AF i början av februari och mars så borde du ha fått mer pengar. Ring och fråga.
 
Det låter ju som om något gått snett, om du lämnat dina tidrapporter i tid och aktivitetsrapporterat till AF i början av februari och mars så borde du ha fått mer pengar. Ring och fråga.
Säger samma.

Jag fick en förfrågan om att lämna in arbetsgivarintyg från 2007. De tär deras datasystem som krånglar. ett samtal löste det .

Mycket av det som kommer är automatiskt genererat. Om inte exakt rätt ruta bockas av så går det ut ett meddelande.

Ring!
 
Jag har ringt, men blev inte mycket klokare av det. Anställningsavtalet hade i alla fall kommit fram. När jag frågade vad som då gått snett eftersom jag bara fått 2000 kronor, började mannen i andra änden yra om att det är försäkringskassan som ska betala ut pengarna när jag går på stöd och matchning? Är det så? Hur ansöker jag om det i så fall? Jag påtalade också att jag inte skrevs in på stöd och matchning förrän i slutet av februari och att det gått sju veckor innan dess som jag varit arbetslös, även när jag räknar bort karensdagarna. Han skulle kolla upp det och återkomma.
 
Jag har ringt, men blev inte mycket klokare av det. Anställningsavtalet hade i alla fall kommit fram. När jag frågade vad som då gått snett eftersom jag bara fått 2000 kronor, började mannen i andra änden yra om att det är försäkringskassan som ska betala ut pengarna när jag går på stöd och matchning? Är det så? Hur ansöker jag om det i så fall? Jag påtalade också att jag inte skrevs in på stöd och matchning förrän i slutet av februari och att det gått sju veckor innan dess som jag varit arbetslös, även när jag räknar bort karensdagarna. Han skulle kolla upp det och återkomma.

Du ansöker på försäkringskassans hemsida.
https://www.forsakringskassan.se/privatpers/arbetssokande
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 527
Senast: sjoberga
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det ena huvudet på förskingringskassan, vet inte vad det andra gör. Trots att alla jobbar med samma människor och samma papper. AS, har...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ För 2.5 år sen skadade jag mig rätt ordentligt när jag åkte av en häst. Tre nackfrakturer, depression, smärta, hjärntrötthet och ångest...
Svar
8
· Visningar
1 587
Senast: Magnum
·
  • Artikel
Dagbok När jag blev arbetslös efter min säsongsanställning så skrev af in mig i jobb och utvecklingsgarantin. Jag uppfattade det som att de...
Svar
12
· Visningar
1 426
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp