A-mått och B-mått inför sadelutprovning...

Sulax

Trådstartare
Jahapp..då har jag traskat in i en djungel som är ny för mig. SADELDJUNGELN :D Herrejösses vad det finns att välja på och med olika bra och dåliga egenskaper. SÅ..steg ett: gick till en sadelutprovare för att ta reda på vad MIN ROOOMPAA behöver för storlek på sits. :eek: Check. Steg två: mäta hästen enligt instruktion från sadelutprovaren..jahapp..lättare sagt än gjort.
Så min fråga är nu: Vad har ni fått fram för A och B mått när ni mätt? Jag vill bara ha ett riktmärke för att se om jag gjort någorlunda rätt. Tänkte mäta igen i veckan för att jämföra vad jag får fram för något. Berätta gärna också vad det är för typ av häst. Min (medryttarhäst är detta) är en stor bruksnordis. A-mått 16 cm, B-mått 31 cm. Låter det ens rimligt?? Han har bogar som en mammut!! Inte så mycket manke direkt och aningen svängd rygg. Och självklart är inte sadel något jag impulsköper utan att prova ut den med hjälp av någon som kan (på order av ägaren, så det är inte på eget bevåg på annans häst)! Så de kommentarerna kan ni skippa. Vill bara jämföra vad ni har fått fram för mått..:)

Sv: A-mått och B-mått inför sadelutprovning...

Vad står A och B-måtten för?

Antagligen är det nått mätsystem din sadelutprovare använder sig av, men olika utprovare använder sig av olika mallar så det går inte riktigt att svara på din fråga :)

Sv: A-mått och B-mått inför sadelutprovning...

OK, tack för det svaret. Så långt tänkte inte ens jag. :p
Instruktionen var följande: Tag en stabil, men lätt böjbar ståltråd. Markera mitten på den. Markera sedan 9 cm och 18 cm från mitten åt båda håll. Lägg den ståltråden sen 4-5 cm bakom bogbladet, över manken så den ligger lika på båda sidor. Tryck till ganska ordentligt så stråltråden formar sig efter hästens manke. Lägg ner "vinkeln" och mät rakt över öppningen vid första markeringen. Det ger A-måttet, vid andra markeringen får man B-måttet.

Förstod du hur jag menar? Sedan skulle man räta ut ståltråden igen, lägga den med första markeringen mitt över manken (där man mätte den första mätningen) men nu ska den ligga rak utefter ryggraden. Mät sedan med ett 18cm långt vattenpass som du för utefter tråden. Var hamnar du i lod med vattenpasset? Markera det måttet i cm.

Dessa mått är, enligt butiken, ett ungefärligt mått för att veta vilken typ av sadlar som det är värt att ens plocka fram inför en sadelprovning. Hästen är ju lixom allt annat än "slim fit" :grin: Sen måste ju sadlarna provas i verkligheten såklart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka