A pro pos flaskuppfödning av föl

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 338
F

Francess

Det finns ju en anledning till att man INTE rekommenderar flaska till föl! ;)

Så fort man kan, efter den första dagarna, ska man lära fölet dricka mjölkersättningen ur spann. De lär sig snabbt och präglingen på mäniskor blir mindre än då man håller på med nappflaska.

Sen är det ju superviktigt att få ut fölet bland hästar! De som blir någorlunda vettiga efter uppväxt utan egen mamma har ju allesammans blivit accepterade/adopterade av andra hästar.

Visst är det sött och gulligt att mata med flaska och "de blir ju sååå tama" men också ohanterbara och livsfarliga. Det är ju snarare dessa hästar som slaktas i förtid och vad annat kan man göra?

Nej, om man måste ge mjölkersättning till föl så se för guds skull till att det lär sig dricka ur spann så fort det bara är möjligt och få ut det bland andra hästar!

Ursäkta, men jag har ALDRIG under mina år varit med om att fölen blir ohanterbara bara för att man pysslar med dem och de är "tama". ALDRIG någonsin av alla de föl jag fostrat, dels som egna uppfödningar och dels de jag hanterat där jag varit i stall.

Att hantera ett föl efter avänjning, är inte samma sak som att flaskuppföda ett föl. Här sker präglingen endast mot människan, och som bekant är vi lite väl veka mellan varven att sätta gränser. Detta gör att den lila individen gärna testar sig mot vad, jo just mot människan för det är ju den som måste övervinnas.

En flockuppfostrad häst behöver inte testa på samma sätt, den har redan blivit uppfostrad genom sin tidigare flock och hästkompisar.

Betänk själv vilket beteende skull du ha haft om du var uppfostrad av tex hästar, ditt sätt att vara och umgås på skulle snabbt reducera vän-antalet och det sociala umgänget.

Allt det där vet jag men det behöver absolut INTE bli så! Det finns ju andra hästar i en flock, eller hur?! Och där lär sig fölen hästspråket.

Till en viss del, men fortfarande präglas fölet efter människa genom flaskmatning. Det är ju helt naturligt, samma sak skulle ha hänt mellan sto och föl. Fast här pratar stoet hästspråk från början, och det gör ju inte vi. :D

Allt det där vet jag men det behöver absolut INTE bli så! Det finns ju andra hästar i en flock, eller hur?! Och där lär sig fölen hästspråket.

Tyvärr verkar det ju vara så att inte alla låter fölet gå med andra hästar/flock så fort som möjligt. Och vanligt pyssel och hantering av fölet är inte alls på långt när samma sak som när (oerfarna??) föder upp med flaska, dvs ständig kontakt kanske var/varannan timme med det där gullandet som gör att fölen inte får någon naturlig respekt för människor pga präglingen.

I alla böcker jag läst rekommenderar man att så fort det bara är möjligt gå över till att mata i spann, så att fölen får dricka själv.

Det har varit en del trådar/inlägg om flaskuppfödda föl och hur förvånansvärt svårhanterade de har varit jämfört med de som iofs fötts upp med flaska MEN som fått gå ut i flock och ännu bättre adopterats av en annan häst. De flesta verkar inte ha förstått VARFÖR de som trots allt vuxit upp med andra hästar och präglats på dem, har varit mer lätthanterade.

När man hanterat ett nytt föl på olika sätt (tex imprint) så håller man ju ändå inte på med det flera timmar om dagen, som när man flaskar. Det ÄR skillnad! Jag har mycket svårt att tro att *du* skulle gulla i sån omfattning och skämma bort så pass att fölet går löst i trädgården och tigger fikabröd och får vara med vid bordet. Men så har *du* inte heller de problemen med dina föl, eller hur?

Tyvärr tycker ju väldigt många att föl är så otroligt söta och gosiga och tillåter alldeles för mycket, som hästen sen tar med sig när den växer upp och inte längre är lika söt och gosig...ännu värre verkar det vara för just flaskuppfödda föl.

Men är det verkligen vanligt att man *inte* försöker få dem att dricka ur hink? Det är ju tokjobbigt att flaskmata!

Min kompis flaskmatade ett moderlöst föl förra sommaren, och de gjorde verkligen allt för att få den lilla att dricka ur hink, men hon blåvägrade, så det blev sprutmatning hela sommaren. Den drack nämligen inte ens ur flaska... Jag är helt övertygad om att ingen hade varit gladare än de om det hade fungerat med hink...

Jodå, inte alla känner ens till att det kan vara negativt med flaskmatning o för mycket gullande. Det värsta jag hört var en som flaskade i 8 mån innan de vande av...hästen var dessutom till salu.

Kan nog delvis hålla med dig eftersom jag två gånger varit med om flaskföl.
Den första fick flaskmatas tills vi kom på att det fanns hinkar...suck.
Då var ungen över en månad.
I början så fick vi i stallet agera mammor men det fungerade inte.
När sedan ett sto till fölade så fick då den mammmalösa gå ihop med sto coh föl på dagarna.
Med jämna mellanrum så tankade vi ungen med hink.
Denna unge blev hur odräglig som helst i halvvuxen ålder.
Och blev oerhört fräck.

Unge nummer två sa vi att om vi inte hittar ersättare (amma) så tar vi bort den.
Han hade tur. Eftersom amman hittades efter drygt en vecka.

Men..nej.
Att gulla med föl kan vara livsfarligt ett halvår senare.
Inte alls kul med 300 kilo "fölunge" som inte backar en endaste tum när man vill vara ifred.
I stället så strycker den öronen bakåt och går rätt på en.

Jag tror att för att ha en egen uppfattning om hur föl verkligen KAN bli utan mammor, så måste man själv ha fött upp en sådan.

För att lyckas så bör ju då ungen vara född sent så den kan gå med flock hela dygnet.

Är den född i mars (som våran var) så står den ensam i box en stor del av dygnet...ensam alltså.
Och ingen mamma att ty sig till...
Inga hästar som fostrar...
Bara människor som matar...
Den ungen blir inte rolig.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka