Å så var det dags för julklapps"utdelning" på jobbet

cewe

Trådstartare
Här kom chefen (som vanligt) och sa i förbigående "ja å så har du en julklapp där ute vid stämpelklockan"

Efter jul sen kommer chefens dotter (som vanligt) gnälla över att ingen varit inne till henne och tackat för julklappen. Kan ju vara så att de flesta här känner sig så sjukt ouppskattade av ledningen öht, och att då inte ens få sin julklapp utdelad personligen av chefen (vi är bara 17 personer inkl ledningen) utan får leta fram "sitt" paket i en hög? Nope, jag kommer inte gå in efter julledigheten och niga och bocka och tacka. Glöm det :cool:

Ja det är lite av en gnälltråd :D, det är ingen rättighet få julklapp. Men att någon gång få liiiiite mer uppskattning vore inte fel, eller den avtalsenliga lönehöjningen som uteblivit senaste två åren för chefen dotter (som sköter lönerna) inte tycker det är hennes grej hålla redan på sånt :meh: (ja facket är kontaktat)
 
Men om ni lägger energi på att irritera er för att ni inte får julklapp ur chefens hand, hur är det ställt på arbetsplatsen egentligen?

Katastrof rent ut sagt, det här med att inte ens kunna dela ut gåvan blir väl lite toppen på isberget. Det är mycket mycket mer som inte fungerar alls. Men chefen är en struts, och hans dottern är en bitch. Folk biter ihop för du har i alla fall ett jobb.

Varför jag är kvar? Jag får lön, kan ha med hunden på jobbet och så tillgång till fullt utrustad verkstad på fritiden( vilket underlättar när bilar behöver repareras mm)
 
Varför jag är kvar? Jag får lön, kan ha med hunden på jobbet och så tillgång till fullt utrustad verkstad på fritiden( vilket underlättar när bilar behöver repareras mm)

Det kan låta krasst. Men jag tycker nog att om man är kvar på ett företag där ledningen skiter i medarbetarna så får man hacka i sig att de gör just det.

Men visst. Jag fattar att man ibland behöver gnälla av sig lite.
 
Och vi som inte ens får julklapp från jobbet i år... Och julmackan på senaste personalmötet fick vi betala själva.
Jag skulle bli förbannad om min arbetsgivares julklappspengar i år gick nån annanstans än till Röda Korset/Unicef/Stadsmissionen/you name it. Och någon form av julmat har de inte bekostat för oss de senaste tio åren.

Väldigt ofta låter det som att det är de gnälligaste medarbetarna som klagar på att de inte får uppskattning. :o Jag tycker att arbetsgivare ska visa uppskattning genom schysta arbetsvillkor, t ex bra lön.
 
Ja som jag skrev, lite gnälltråd. Finns de som har det värre.
Men om man inte har någon i sin direkta närhet gnälla till, då får man spy ur sig här på Buke ;)
Lite svårt gå till chefens dotter eller till chefens dotterson :angel:
 
Ja som jag skrev, lite gnälltråd. Finns de som har det värre.
Men om man inte har någon i sin direkta närhet gnälla till, då får man spy ur sig här på Buke ;)
Lite svårt gå till chefens dotter eller till chefens dotterson :angel:
Men varför försöker du inte byta jobb? När arbetskamrater sinsemellan går och gnäller på sånt som julklappar så förgör det stämningen totalt. Vem orkar gå till jobbet och må skit varje dag bara för att de får lön, ha med hunden och använda verkstaden?
 
Jag skulle bli förbannad om min arbetsgivares julklappspengar i år gick nån annanstans än till Röda Korset/Unicef/Stadsmissionen/you name it. Och någon form av julmat har de inte bekostat för oss de senaste tio åren.

Väldigt ofta låter det som att det är de gnälligaste medarbetarna som klagar på att de inte får uppskattning. :o Jag tycker att arbetsgivare ska visa uppskattning genom schysta arbetsvillkor, t ex bra lön.

Det är inte gåvan i sig som stör mig utan sättet den presenteras på.
"Här har du, det är lika som varsego"
En gåva till Röda Korset eller liknande som presenterades på ett trevligare sätt hade jag uppskattat mer
 
Det är inte gåvan i sig som stör mig utan sättet den presenteras på.
"Här har du, det är lika som varsego"
En gåva till Röda Korset eller liknande som presenterades på ett trevligare sätt hade jag uppskattat mer

Jag ser verkligen inte problemet.
Hade gladeligen gått och grävt fram ett paket och sedan tackat för den.
Prova att bemöta dem på det sättet som du vill bli bemött själv.
Kill them with kindness, det är mitt valspråk nät jag jobbar
 
Jag skulle bli förbannad om min arbetsgivares julklappspengar i år gick nån annanstans än till Röda Korset/Unicef/Stadsmissionen/you name it. Och någon form av julmat har de inte bekostat för oss de senaste tio åren.

Väldigt ofta låter det som att det är de gnälligaste medarbetarna som klagar på att de inte får uppskattning. :o Jag tycker att arbetsgivare ska visa uppskattning genom schysta arbetsvillkor, t ex bra lön.
Vi är nog bortåt 500-600 stycken i min avdelning som får julklapp av företaget. Trots det så delas det ut personligen från arbetsledningen även om man får hämta ut den själv. Ett God Jul och ett varmt leende tycker jag hör till ett gott arbetsklimat.

För mig är det inte att gnälla när det sköts på ett så tråkigt sätt på bara 17 anställda.

@cewe jag hade också tyckt att det var ett trist sätt att sköta det på, speciellt om man förväntas gå in till chefen och tacka för julklappen.

Du får försöka hitta ett annat jobb. Låter ju som om det inte är världens bästa arbetsplats direkt. Jobb där man kan ta med hunden växer ju dock inte på träd men kanske går det att lösa på annat sätt?
 
Jag skulle bli förbannad om min arbetsgivares julklappspengar i år gick nån annanstans än till Röda Korset/Unicef/Stadsmissionen/you name it. Och någon form av julmat har de inte bekostat för oss de senaste tio åren.

Väldigt ofta låter det som att det är de gnälligaste medarbetarna som klagar på att de inte får uppskattning. :o Jag tycker att arbetsgivare ska visa uppskattning genom schysta arbetsvillkor, t ex bra lön.

Jag är så himla glad över att min arbetsgivare fattat precis det där de senaste 10 året - ett riktigt framgångsföretag som är i framkant inte bara i sin bransch utan även till stor del i sitt tänk! Me like.

Vi förlorade ett gäng (tror det till slut blev 5 stycken) medarbetare i en brand i Rumänien för någon månad sen - företaget har direkt kollat så att medarbetarnas familjer är säkrade ekonomiskt om inte försäkringar täcker.
 
Här kom chefen (som vanligt) och sa i förbigående "ja å så har du en julklapp där ute vid stämpelklockan"

Efter jul sen kommer chefens dotter (som vanligt) gnälla över att ingen varit inne till henne och tackat för julklappen. Kan ju vara så att de flesta här känner sig så sjukt ouppskattade av ledningen öht, och att då inte ens få sin julklapp utdelad personligen av chefen (vi är bara 17 personer inkl ledningen) utan får leta fram "sitt" paket i en hög? Nope, jag kommer inte gå in efter julledigheten och niga och bocka och tacka. Glöm det :cool:

Ja det är lite av en gnälltråd :D, det är ingen rättighet få julklapp. Men att någon gång få liiiiite mer uppskattning vore inte fel, eller den avtalsenliga lönehöjningen som uteblivit senaste två åren för chefen dotter (som sköter lönerna) inte tycker det är hennes grej hålla redan på sånt :meh: (ja facket är kontaktat)
Hon kanske också mår lite dåligt och känner sig lite ledsen. Det låter ju så.

(Lite som att hon får en massa uppgifter i knäet av ledningen, tex att köpa julklappar- tänka och ha ångest över att det inte ska bli bra och så lite glad när hon kommer på någonting som fungerar. Men alla är arga på henne för att chefen inte delar ut julklapparna fint. Eller som att hon kanske inte känner att hon har mandat att bara höja lönerna rakt av och inte riktigt vet hur mycket, men ledningen har bara slängt det på henne? (Jag har ju suttit på ekonomi, mittemot lönekillen och han hade ju verkligen inte kunnat höja allas löner med X % bara för att fackets avtal säger det, VD var ju tvungen att säga att han skulle göra det, skriva under, och avsätta pengarna i budgeten. Jag kunde ju inte säga åt banken att betala ut fakturorna utan en underskrift.) och så är alla sura på henne. Så himla bra kontakt har inte alla föräldrar med sina barn att det behöver vara hennes fel att chefen är lite knäpp. Han är säkert inte så himla kul hemma på julafton heller när hon kommer förbi med hans eventuella barnbarn. Och så ser alla ned på henne lite för att hon är chefens dotter dessutom.)
 
Senast ändrad:
Vi är nog bortåt 500-600 stycken i min avdelning som får julklapp av företaget. Trots det så delas det ut personligen från arbetsledningen även om man får hämta ut den själv. Ett God Jul och ett varmt leende tycker jag hör till ett gott arbetsklimat.

För mig är det inte att gnälla när det sköts på ett så tråkigt sätt på bara 17 anställda.

@cewe jag hade också tyckt att det var ett trist sätt att sköta det på, speciellt om man förväntas gå in till chefen och tacka för julklappen.

Du får försöka hitta ett annat jobb. Låter ju som om det inte är världens bästa arbetsplats direkt. Jobb där man kan ta med hunden växer ju dock inte på träd men kanske går det att lösa på annat sätt?
Då vi fortfarande fick julklappar så fick vi dem i våra postfack. Det påverkade inte arbetsklimatet alls. Vi fokuserar nog på andra saker.
 
Jag är så himla glad över att min arbetsgivare fattat precis det där de senaste 10 året - ett riktigt framgångsföretag som är i framkant inte bara i sin bransch utan även till stor del i sitt tänk! Me like.

Vi förlorade ett gäng (tror det till slut blev 5 stycken) medarbetare i en brand i Rumänien för någon månad sen - företaget har direkt kollat så att medarbetarnas familjer är säkrade ekonomiskt om inte försäkringar täcker.
Precis så tycker jag att det ska vara. Vi får också besked om vilket ändamål våra julklappar går till. Passar mig perfekt. Saker kan jag själv köpa för min lön.
 
Då vi fortfarande fick julklappar så fick vi dem i våra postfack. Det påverkade inte arbetsklimatet alls. Vi fokuserar nog på andra saker.
Usch vilket tråkigt sätt att få sin julklapp på. Det kräver ju så lite ansträngning att i alla fall göra det lite personligt.

Jag inser mer och mer att jag har en utomordentligt bra arbetsgivare.
 
Här kom chefen (som vanligt) och sa i förbigående "ja å så har du en julklapp där ute vid stämpelklockan"

Efter jul sen kommer chefens dotter (som vanligt) gnälla över att ingen varit inne till henne och tackat för julklappen. Kan ju vara så att de flesta här känner sig så sjukt ouppskattade av ledningen öht, och att då inte ens få sin julklapp utdelad personligen av chefen (vi är bara 17 personer inkl ledningen) utan får leta fram "sitt" paket i en hög? Nope, jag kommer inte gå in efter julledigheten och niga och bocka och tacka. Glöm det :cool:

Ja det är lite av en gnälltråd :D, det är ingen rättighet få julklapp. Men att någon gång få liiiiite mer uppskattning vore inte fel, eller den avtalsenliga lönehöjningen som uteblivit senaste två åren för chefen dotter (som sköter lönerna) inte tycker det är hennes grej hålla redan på sånt :meh: (ja facket är kontaktat)
Hej, här är julklapp och julbord avskaffat från ledningen. Helt och hållet för alla anställda. Utom möjligen ledningen, misstänker jag.
Det finns inte julklappspengar som ges till välgörande ändamål heller.
 
Vi går på gemensamt julbord, och en summa pengar per anställd skänks till UNICEF.

Förra året hade vi bokbord och alla fick välja en bok. Böckerna som blev över hamnade i biblioteket.

Har aldrig tänkt att jag borde få julklapp given till mig i handen - som i en särskild ceremoni?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp