A60/B60 Umesläp

Sar

Trådstartare
Jag är sugen på att byta upp mig från mitt enaxlade släp till en boggie nu när jag tagit BE-körkort. Är dock fundersam över vilken modell jag ska välja när det gäller Umesläp.

Vad är det för skillnad mellan A60/B60? (Varianten med inbyggd sadelkammare.)
B50 har jag förstått är en "baklängestransport" och det tror jag inte att jag är intresserad av.

Jag har inte sett någon A60/B60 i verklighet men på bild verkar sadelkammaren göra att den sitter direkt bakom framfönstret, blir det för mörkt för hästen när den inte år ljus framifrån?
Eller kan man ha någon dörr mellan sadelkammare och hästutrymmet öppen under körning?

Hur är det med vindfånget? Tar en a60 mycket mer vind än en vanlig enaxlad och tar den så mycket vind att det blir farligt?

Andra positiva el. negativa upplevelser med släpet?

Jag kan också tänka mig en variant utan inbyggd sadelkammare men har inget behov av fronturlastning.
Finns det andra utrustningsaspekter (fölvägg, hingstvägg, dörrar el.bommar bak etc.) som jag borde tänka över eller som ni avråder från?
Jag har själv bara erfarenhet av "ordinär" inredning.

Tack för tips!

Sv: A60/B60 Umesläp

Den blir inte mörk eftersom den har sidofönster istället.
Vad gäller vinden tycker jag inte B60 tar mer vind än de andra. De nya modellerna är ju alla så höga så de tar ganska mycket vind. Tomma kan de upplevas som instabila då de är lätta.
Jag hade valt en med mjuk mellanvägg om jag kunde välja nu. I och med att sadelkammaren är så stor får man in nästan all packning där.

Måste få göra ett inlägg. Har bara ren kärlek till detta släp!! :bump:
Har ett A60 -02. Hade en Kylinge Boggi innan (största modellen) och hästen åkte inte bra i den. Sen köpte vi Umet för att få plats med allt till fälttävlan. Vilken skillnad! Hon står som ett ljus. Trailern är ju stor, så visserligen så känns vinden när man är ute på slätterna, men den ligger ju som en smäck på vägen, lättbackad och när man väl har vant sig vid storleken tror jag inte att man byter igen. Inte jag iaf!!:love:

Släpet är så ljust och fönstren på sidorna räcker väl för insläpp av ljus, min har fast mellanvägg och man kan ju bredda hela inredningen så dom står bekvämt. MEN!! Se upp med så du får en med bra/bytt baklucka. De gamla är livsfarliga (ruttnar) men B60 har ju aluminium:idea:. Men jag måste ha lilluckan nere så det är inget alternativ för mig, köpte en med bytt baklucka istället.
Som sagt: Förutom hästen i sig så är detta släp min käraste ägodel och värda vartenda öre!!!:banana:

Vad trevligt att höra! Jag blir mer och mer sugen!:banana:

Vad menar du med "gamla" bakluckor? Är det A60 du menar som har "gamla" bakluckor (av något annat material?!) jämfört med B60?

:love::love:Jag har en B60 och ÄLSKAR detta släp!:love::love:
Kommer inte byta förrän jag måste.

Hästarna står som ljus. Den går stadigt på vägen.

Det blir inte alls mörkt pga sidofönstren. De är dessutom skjutfönster så att man kan öppna dem ganska mycket om man vill det. Jag har även taklucka men vet inte om det är det på alla?

Sadelkammaren är enorm. Mina flickor brukar byta om där då vi är på tävling! Om du väljer en modell med skjutdörr mellan sadelkammaren och hästarna, kolla då att den inte skramlar när du kör. (ruska i den så märker du om den sitter stadigt) Det kan ju i så fall bli lite oväsen.

Vad jag vet så är A60 den "äldre" modellen som är lite smalare.

Det du ska tänka på att när du har ett så pass stort/högt släp, så kräver det lite bättre dragbil. Inte pga vikten i första hand (du ska såklart köra lagligt) utan pga just vindfånget. Om det blåser mycket och du har för låg/klen bil så kan det svajja lite när du fått upp farten. Inte kul! Men släpet är så underbart i övrigt att jag mer än gärna anpassar valet av bil så att det blir bra.

Alltså, de som har bakluckor original från året de tillverkades är inte bra, de ruttnar och lossnar, ett problem som Ume har fått mycket kritik för! Därför har dom bytt till alu i dom nyare. Och A60 är ca 5cm smalare än B60. Jag la ca 20000kr mindre bara för att mitt är en A60 istället (beg!!). Kändes som mycket pengar att lägga extra för 5 cm:angel:

Som sagt. Hitta ett som har den utrustning du behöver/vill ha och att det är välvårdat så lovar jag att du blir nöjd!!:bump:

Instämmer helt med med alla ovanstående talare, jag älskar mitt UME B60!! Kommer nog aldrig vilja ha något annat släp, det är ljust, rymligt o hästen åker som en kung i det:love:

Tusen tack för era svar!:bow:
Jag ska definitivt kolla luckan!

Jag har en Subaru Outback -05 (4-hjulsdriven), det borde väl räknas som en rätt bra dragbil?!

Det är det säkert. Det enda jag upplevt är att då jag vid några fåtal gånger haft lånebil, och då bla en volvo, så har det tagit mer vind. Just med volvon ganska mycket, faktiskt.
Känner även av det lite vid stark vind med min 4-hjulsdrivna Audi, som får dra 1900 kg. Har aldrig märkt av det då jag haft lite högre bilar. Precis som att det känns mer om man har "låg" bil än tex en lite högre jeep? (Min karl har pippi på at byta bil därför har jag testat endel...)

Men det är väl bara att få be att provdra släpet innan du köper? Åk och prova en dag med dåligt väder och dra på lite, så känner du hur det känns med din bil.
Jag kommer att byta bil så fort jag får tillfälle och då kommer jag att provdra med last i t.o.m. Detta har inget med släpet att göra, men i och med att jag kör häst så mycket har jag vissa krav jag vill att bilen ska uppfylla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka