Aachenremmar och nosgrimmor

Gwaeron

Trådstartare
Vet inte riktigt om den här tråden egentligen hör hemma på utrustning, jag tänkte gnälla lite:angel: Scenario: Dottern spänner upp mammas aachenrem och nosgrimma för att ge hästen ett äpple. Jämnåriga kompisen (runt 10 år gamla) samt mamma till denna står bredvid. Mamma 1 sitter på hästen. Hästen har ätit klart, dottern spänner åt nosgrimman lagom hårt och ska sen spänna aachenremmen. Mamman på hästen säger då att "jag vet inte om jag litar på att du spänner den där hårt nog, dra åt hårdare.... ännu hårdare. Det är inte synd om hästen, de känner inte det där". Nu har dottern spänt åt ordentligt hårt. Mamma 2 kliver då fram, spänner åt nosgrimman så hårt hon orkar och gör sen samma sak med aachenremmen. Hon går tillbaka till småtjejerna och ska förklara: "Det är inte synd om hästarna, man måste spänna åt så hårt, annars gapar den och ryttaren måste dra hårt i tyglarna. Då är det ju ännu mer synd om hästen. Nu slipper den det." :eek: :eek: :eek: Är det sånt man lär sig på ridskolor idag? Alla fyra var elever på samma ridskola. Jag blev så förbannad att jag nära på sprang fram och tog loss aachenremmen så den stackars hästen kunde andas. Hade gjort det om det inte funnits tio andra ekipage med precis lika hårt spända träns:cry:

ja, ville bara skriva av mig lite. Kommentera fritt:angel:

Sv: Aachenremmar och nosgrimmor

Det var bara så absurdt, jag har träffat alla de där förut och det är jättetrevliga människor som är så fina med hästarna när de borstar och sådär. Men att säga sådär och faktiskt tro på det!......Sinnessjukt:mad:

Så hårt man kan? Verkar ju ganska sjukt att lära ut sådant. En sak är att spänna hårt men aldrig att jag skulle ta i för kung och fosterland.. :crazy:

Sådant gör mig illamående!
Jag tyckte att det var snyggt med aachenrem på nosgrimman förut men sedan några år så vägrar jag den. Ingen av mina hästar får ha den och jag rekommenderar den aldrig och om någon vill ha hjälp av mig får de ta bort aachenremmen innan jag tänker hjälpa dem...

Inte ovanligt alls...:smirk:

Men likförb***at så är det ett sjukt resonemang!:mad:

tänk om man skulle spänna åt nånting på alla människor så dom inte fick luft? Vilket resonemang..aldrig i livet att en sådan människa skulle få tränsa min häst :mad:

Suck. Vad ska man säga. Varför vill inte folk lära sig? Hoppas inte det är något som lärs ut någonstans.

bigganl skrev:
Suck. Vad ska man säga. Varför vill inte folk lära sig? Hoppas inte det är något som lärs ut någonstans.
dom kanske just inte har blivit lärda och antar att det är rätt.
då ligger bollen hos ridlärarna.
men sen kan det ju vara så att dom själva tycker att nosgrimman ska spännas hårt även fast dom blivit "lärda".

stackars hästar(ännu en gång) hursomhelst :(
Lär människorna hästvett!

syndd om dom hästarna. mer skada än nytta. rider själv oftas inte med nogrimma. har jag det så är den inte så spänd. för att det kan vara snyckt ibland. jag tycker inte jag märker någon skilnad mot att rida med nosgrimma.

Ja det är det tyvärr. :crazy: Jag tycker det är hemskt!! Även på riktigt bra ridskolor...

Fast man kan ha snokremmen utan att spänna åt den... När jag är ute och rider så är det 2cm dagsljus på sidan av den övre nosgrimma och den nedre hålls bara uppe av hästens stora haka.. :p

Varför jag har den då? Ser ju för jäkligt ut annars..
Letar dock efter riktigt bred nosgrimma Utan snokrem...

Har inte ord för det.Fy vad hemskt.Syrebrist:eek:
Jag hade sagt till don nästa gång.Sånt bangar jag inte för.

Vissa folk skulle få smaka på sin egen medicin.

Aachen remmen är det första som ryker på mina träns...och nosgrimman oftast med den om jag inte ska göra något speciellt (alltså för syns skull).

bigganl skrev:

ehm... lärs ut? Minst två av ridlärarna på det stället förespråkar just den metoden! Samt den absoluta klassikern: "rappa till med spöet fyra gånger på baken..... Ordentligt, det där kände h*n inte" Med mera.... Man blir bara mörkrädd :mad:

j'äklarns vilka okänsliga hästar dom verkar tro att dom har :eek:

Liknande trådar

Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
6 291
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 011
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 442
Senast: Sirap
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur