Hur hanterar man en annan "duktig" ryttare?

Tack för alla svar!

Hon har häst, har sett bilder och min bror har till och med varit där och ridit på hästen så häst har hon. Annars hade jag fått reda på det och då hade jag ifrågasatt desto mer utav henne.

Och nej jag tror ärligt talat inte att det ligger något mer bakom, det är bara alla smågrejer som innan verkat så självklara för henne som plötsligt bara verkar betyda nada! Som Messy nämnde ovan så tar man ofta efter samma regler till det stall man kommer. Har själv varit uppstallad innan vi byggde eget och jag följde alltid reglerna och ingen klagade någonsin på mig.
R gjorde detsamma i början men jag vet inte om något har hänt.
Jag gillar ju tjejen, hon gör min bror lycklig och hon är jättetrevlig att umgås med privat också. Ibland kan jag uppfatta henne som lite överlägsen, varför vet jag inte men det är bara korta stunder det känns så.

Min mamma är egentligen nygammal inom hästvärlden. Hon red för bra längesen i sin ungdom men höll upp väldigt länge. När vi byggde eget och flyttade dit min häst köpte vi ännu en som hon skulle ha. En riktigt fin kille som i princip alla skulle kunna rida. Snäll, lyhörd och väldigt klok. En perfekt häst för min mamma som ibland kan bli osäker på andra hästar, men på honom är det aldrig några problem. Hon är kanske inte världens bästa ryttare men hon behöver knappt använda mer än röst för att få honom att öka tempot. Likadant med min kille som inte ridit så länge. Har även haft bekanta som vart här och ridit med mig och då lånat mammas häst och varenda en tycker att han är pigg och har mycket driv i sig. Så för min del förstår jag inte varför R har så svårt att få fram honom. Enda gångerna han kan vara lite "seg" är om han är trött eller det sitter någon på som är osäker. Och då är ju frågan om hon kanske är väldigt osäker i sig själv och kanske också klantar sig angående reglerna mer och mer.

Och angående min mamma och hennes närvaro; hon gör sällan något med hästarna själv utan när vi rider så rider vi ihop. Annars sköter hon fodring och mockning utan problem. Däremot är hon inte så insatt i problemet då hon aldrig rider med R och jag har sagt väldigt lite om allting då jag försökt ge R en ny chans hela tiden vilket kanske är lite dumt men...

Situationen i sig ser väl ganska simpel ut; det är ju BARA att säga det och det och sen är det klart!
Men det blir känsligt när det gäller min bror, vill absolut inte att vi ska hamna snett på något sätt eller bli sura på varandra.
Han är själv inte så intresserad utav hästar och därför inte insatt alls så han ser väl kanske inga problem i det hela heller och dessutom kanske det blir svårt ändå för honom att tala med henne om det eftersom han inte kan någonting. Mjeh.. Får väl försöka ta henne lätt i kragen och stå på mig. Hästarna ska ju må bra och det är min uppgift att se till att dem inte far illa.
 
Ge henne en ridlektion för någon duktig instruktör i present? Det hade nog fått bukt med hennes ridning iallafall.
 
jag fattar verkligen att det inte "bara" är att säga till, det är sjukt känsligt...

men, du bör nog innan det blir något större av det hela... det eller bara "deal with it" B-)
 
Nu har jag läst under en period, i ärlighetens namn fattade jag inte ett dyft i början vad TS ville uppnå med sin tråd. MEN så här har jag nu uppfattat det hela, TS anser att hästarna är både framåt och känsliga medan broderns flickvän anser något helt annat och uppfattar hästen som seg och okänslig. Ja det är säkert så, har själv hamnat på hästar där ägarna anser dem väldigt känsliga medan jag uppfattat dem lika lyhörda som en person med snarkproppar i öronen. Det är också så att man använder olika hjälper, mamman använder rösten för att öka medan den här stackars ryttaren förmodligen använder andra hjälper som hästen är mindre van vid.
Broderns flickvän har säkert ett annat sätt att sköta och ta han om hästar på, än det sätt TS tillämpar. Alla sätt är bra utom dom dåliga brukar jag säga, jag uppfattar helt enkelt att TS anser det som kritik och tar det lite för personligt helt enkelt.

Jag ser två personer som har olika åsikter och olika erfarenheter, där man gör allt för att övertyga den andra om att just eget sätt är bäst.
 
"Jag måste säga att vi har lite högre krav än så här i vårt stall. Du måste ta hand om både häst och utrustning och respektera hästen under ridning. Känner du att det är för mycket för dig, är det kanske bättre att du låter bli att rida våra småhästar för jag måste säga att jag tycker det har gått åt fel håll sedan du började"

Förslag på inledning.
 
Nu har jag läst under en period, i ärlighetens namn fattade jag inte ett dyft i början vad TS ville uppnå med sin tråd. MEN så här har jag nu uppfattat det hela, TS anser att hästarna är både framåt och känsliga medan broderns flickvän anser något helt annat och uppfattar hästen som seg och okänslig. Ja det är säkert så, har själv hamnat på hästar där ägarna anser dem väldigt känsliga medan jag uppfattat dem lika lyhörda som en person med snarkproppar i öronen. Det är också så att man använder olika hjälper, mamman använder rösten för att öka medan den här stackars ryttaren förmodligen använder andra hjälper som hästen är mindre van vid.
Broderns flickvän har säkert ett annat sätt att sköta och ta han om hästar på, än det sätt TS tillämpar. Alla sätt är bra utom dom dåliga brukar jag säga, jag uppfattar helt enkelt att TS anser det som kritik och tar det lite för personligt helt enkelt.

Jag ser två personer som har olika åsikter och olika erfarenheter, där man gör allt för att övertyga den andra om att just eget sätt är bäst.

Fast är man inte van vid att använda sig av varken skänkel, röst eller vikt så kan man börja undra.

Har aldrig haft problem med någon annan som kommit på besök och ridit, visst att man ibland ser att det skiljer på hur en del rider men ingen annan har uppfattat mina hästar som tröga eller mina regler som orimliga. Och för att vara ärlig; är det orimligt att vilja ha sin utrustning hel och ren? Eller är det bara jag som sköljer bettet efter ridning, ryktar hästen innan och efter? Ser till att allt hänger på samma plats där man tog det ifrån?
 
Fast är man inte van vid att använda sig av varken skänkel, röst eller vikt så kan man börja undra.

Har aldrig haft problem med någon annan som kommit på besök och ridit, visst att man ibland ser att det skiljer på hur en del rider men ingen annan har uppfattat mina hästar som tröga eller mina regler som orimliga. Och för att vara ärlig; är det orimligt att vilja ha sin utrustning hel och ren? Eller är det bara jag som sköljer bettet efter ridning, ryktar hästen innan och efter? Ser till att allt hänger på samma plats där man tog det ifrån?
Har just inte påstått att ditt sätt är fel, jag varken ryktar eller borstar av min häst efter ridning. Däremot är jag mycket noga med utrustningen, när andra ryttare rider min häst så har de en annan uppfattning än jag. Mina tränare önskar min häst ytterligare lyhörd och känslig, för mig är han just lagom för ögonblicket medan någon mindre van blir överrumplad.
 
Fast är man inte van vid att använda sig av varken skänkel, röst eller vikt så kan man börja undra.

Har aldrig haft problem med någon annan som kommit på besök och ridit, visst att man ibland ser att det skiljer på hur en del rider men ingen annan har uppfattat mina hästar som tröga eller mina regler som orimliga. Och för att vara ärlig; är det orimligt att vilja ha sin utrustning hel och ren? Eller är det bara jag som sköljer bettet efter ridning, ryktar hästen innan och efter? Ser till att allt hänger på samma plats där man tog det ifrån?

Nej, ingen har sagt att dina regler är fel.
Men det kan vara väldigt olika.

Jag tycker som du: man hänger tillbaka utrustningen där man hämtade den, man ser till att den är ren.
Jag borstar mina hästar före, samt snabbt efter ridning.

Jag har haft folk hemma som har ridit och som inte på något sätt kunnat se att hänga tillbaka tränset på samma krok där man tog det (trots att det hängt träns på alla andra krokar har man hellre hängt dubbelt än att välja den tomma kroken).
Folk som inte kunnat lägga tillbaka foderskopan där man tog den utan lämnat den i någon fodersäck så jag behövt leta efter den.

och så vidare.

Jag känner flera personer som borstar noga före ridning men inte borstar av efteråt. De hästarna far nog inte mer illa än mina; man gör bara olika.
Så nog är det olika.
 
@Pathmaker
I vissa så stora stall som hon har sin häst i så är inte alltid förståelsen för hästar som djur så stor. Hästarna behandlas väl och ryttarna bryr sig om sina hästar, men med så många hästar på ett ställe krävs så strikta regler för att det ska fungera att ryttarna inte behöver tänka utan bara följa reglerna. Tex: man blir tillsagd att sitta upp på ett visst sätt och på en viss plats för att så är reglerna, men ingen förklarar att valet av uppsittningsplats beror på att det inte finns några grejer i närheten som hästen kan skada sig på om den blir rädd vid uppsittning och hoppar till.
När en ryttare som bara varit i ett sånt stall kommer till ett "laglöst" stall där man måste tänka efter själv så kan det bli lite fel. Man har inte tänket att allt man gör ska göras på bästa sätt för hästen eftersom det aldrig funnits mer än ett sätt att göra saker på.
Kan det stämma in på henne tror du?
 
@Pathmaker
I vissa så stora stall som hon har sin häst i så är inte alltid förståelsen för hästar som djur så stor. Hästarna behandlas väl och ryttarna bryr sig om sina hästar, men med så många hästar på ett ställe krävs så strikta regler för att det ska fungera att ryttarna inte behöver tänka utan bara följa reglerna. Tex: man blir tillsagd att sitta upp på ett visst sätt och på en viss plats för att så är reglerna, men ingen förklarar att valet av uppsittningsplats beror på att det inte finns några grejer i närheten som hästen kan skada sig på om den blir rädd vid uppsittning och hoppar till.
När en ryttare som bara varit i ett sånt stall kommer till ett "laglöst" stall där man måste tänka efter själv så kan det bli lite fel. Man har inte tänket att allt man gör ska göras på bästa sätt för hästen eftersom det aldrig funnits mer än ett sätt att göra saker på.
Kan det stämma in på henne tror du?

Kan faktiskt vara så. Du slog nog huvudet på spiken!
Nu ska hon flytta hit sin häst och jag undrar bara hur det kommer gå då.
När jag stod uppstallad en gång i tiden var det i ett litet stall och vi var tre personer med var sin häst. Stallägaren kunde inte ett smack och vi fick sköta allt själv. Fungerade jättebra och vi hade vanliga regler som de flesta har; lägg tillbaka saker där du tog dem ifrån, håll rent och snyggt runt om dig och din häst och var snäll och hjälpsam. Inga regler skrivna i sten men vi var ett gött gäng som hjälptes åt. När mina kamrater sen flyttade och det kom in två nya blev det dock kaos då ingen gillade ord som ordning och reda, vilket gjorde att vi snabbt byggde stall hemma och flyttade därifrån.

Det är klart att det kan vara svårt att bryta sina vanor man har med sig från andra ställen, kanske bara ska låta det ta sin tid och försöka påpeka snällt att här får man ta sitt ansvar om man ska rida.
 
Kan faktiskt vara så. Du slog nog huvudet på spiken!
Nu ska hon flytta hit sin häst och jag undrar bara hur det kommer gå då.
När jag stod uppstallad en gång i tiden var det i ett litet stall och vi var tre personer med var sin häst. Stallägaren kunde inte ett smack och vi fick sköta allt själv. Fungerade jättebra och vi hade vanliga regler som de flesta har; lägg tillbaka saker där du tog dem ifrån, håll rent och snyggt runt om dig och din häst och var snäll och hjälpsam. Inga regler skrivna i sten men vi var ett gött gäng som hjälptes åt. När mina kamrater sen flyttade och det kom in två nya blev det dock kaos då ingen gillade ord som ordning och reda, vilket gjorde att vi snabbt byggde stall hemma och flyttade därifrån.

Det är klart att det kan vara svårt att bryta sina vanor man har med sig från andra ställen, kanske bara ska låta det ta sin tid och försöka påpeka snällt att här får man ta sitt ansvar om man ska rida.

Om du tror att jag har rätt och hon är van att följa en massa regler så kan du ju sätta upp dina egna regler för allt och ingenting. Om du som är van att bestämma själv hade hamnat i ett stall med regler för allt så hade det drivit dig vansinnig, men om hon redan är van med regler för allt så är det ju inget konstigt för henne att fortsätta med det? Det är ju bara att ta de vanor/sätt att sköta saker på som du har idag, och göra till stallets regler?
Jag tror inte att det kommer att fungera att säga åt henne att "man får ta sitt ansvar" om hon inte från början har lärt sig vad som ligger i ordet ansvar....
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: valy
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
889
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Kattbilder #9
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp