Abilify/Aripiprazole mot oro?

P

prallan

Hej! Är det någon här som fått behandling med denna medicin utan att vara schizofren eller vara bipolär? (Vilket jag skulle kunna vara iofs, men ingen diagnos)
 
Jag gör det trots att jag inte har någon av dom diagnoserna. Äter den främst mot ångestproblematiken som ingår i mina sjukdomar och för att jag inte ska dippa så djupt. Tycker faktiskt att den funkar bra! Inte alls lika många biverkningar som t.ex zyprexa heller.
 
Jag kände ingen effekt alls, så på eget bevåg höjde jag dosen 🙈 Och är Så Himla Rastlös O_o Var uppe och provade alla mina outfits inatt vid kl 02.30 :banghead: Så nu går jag ner på en ett tag till. Försökte ringa min vc, jag var först i kön i 15 min sen orkade jag inte vänta :cool:
 
Hur länge har du tagit aripiprazol? Abilify är ett neuroleptikum och har andra verkningsmekanismer än sedativa läkemedel som exempelvis bensodiazepiner. Man får alltså sällan en direkt lugnande effekt kort tid efter intag, utan aripiprazol kräver en viss insättningstid för att kunna ge effekt. Det är väldigt vanligt att man känner sig "överaktiv" initialt vid behandlingsstart. Underhållsdos av aripiprazol brukar först utvärderas efter 2-4 veckors medicinering (åtminstone gällande psykotiska och maniska tillstånd).

Du bör inte frångå ordination från läkare. Risken för biverkningar är stor vid dosökning utan övervakning av läkare. Just Abilify ser man inte heller någon ökad effekt av högre doser över 30 mg, så att själv besluta att ta högre dos är inte att rekommendera.
 
Testat abilify utan någon effekt, men å andra sidan så fungerar inte medicin så bra på mig. Det enda som fungerar är starka benso, men efter min senaste överdos med tillhörande magpumpning får jag inte ha det hemma.
 
Testat abilify utan någon effekt, men å andra sidan så fungerar inte medicin så bra på mig. Det enda som fungerar är starka benso, men efter min senaste överdos med tillhörande magpumpning får jag inte ha det hemma.
Hur länge testade du Abilify?
 
Hur länge har du tagit aripiprazol? Abilify är ett neuroleptikum och har andra verkningsmekanismer än sedativa läkemedel som exempelvis bensodiazepiner. Man får alltså sällan en direkt lugnande effekt kort tid efter intag, utan aripiprazol kräver en viss insättningstid för att kunna ge effekt. Det är väldigt vanligt att man känner sig "överaktiv" initialt vid behandlingsstart. Underhållsdos av aripiprazol brukar först utvärderas efter 2-4 veckors medicinering (åtminstone gällande psykotiska och maniska tillstånd).

Du bör inte frångå ordination från läkare. Risken för biverkningar är stor vid dosökning utan övervakning av läkare. Just Abilify ser man inte heller någon ökad effekt av högre doser över 30 mg, så att själv besluta att ta högre dos är inte att rekommendera.
Jag har tagit 5 mg sedan 27/7 utan märkbar effekt, gick upp till 10mg 5/8 och har sedan dess varit HYPER!!!!! Så sedan idag endast 5mg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har precis fått diagnosen mikroskopisk colit och ska börja medicinera med kortison. Jag är både taggad och orolig, så skönt att få...
Svar
13
· Visningar
742
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 129
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ FÖRSÄKRING- symptom innan försäkrad Hej! Jag har en liten fundering kring min försäkring. Jag fick nyligen diagnosen anorexia. Aldrig...
Svar
8
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp