Gåvobrev till mindreårig

Corax

Trådstartare
Min mamma äger en lägenhet som hon också bor i.
Hon vill ge bort den till min son som inte är myndig.

Vi vet att man skriver ett gåvobrev och att bostadsrättsföreningen vill ha en kopia.
Men finns det mer man bör tänka på?
Antar att vi behöver en förmyndare?
Riskerar barnet någon skatte'smäll' eller dylikt?

Finns det andra bröstarvingar? (=Har du syskon?) Isåfall måste de kompenseras eftersom att de har rätt till åtminstone sin laglott och gåvor av högre värde räknas som förskott på arv.

Vi vet att man skriver ett gåvobrev och att bostadsrättsföreningen vill ha en kopia.

Överförmyndarnämnden måste kopplas in och båda vårdnadshavarna godkänna. Tänk också på att skulle sonen förolyckas är det föräldrar och syskon som ärver.

Jag har löst liknande situation med att jag äger, barn blir delägare vid 18. Jag har testamente som reglerar mitt arv och mitt ex kommer inte förvalta barnens tillgångar om jag dör och de är omyndiga.

Finns det andra bröstarvingar? (=Har du syskon?) Isåfall måste de kompenseras eftersom att de har rätt till åtminstone sin laglott och gåvor av högre värde räknas som förskott på arv.
Tack! Precis sånt som vi behöver veta/höra.
Mamma har två barn till, varav en hon helst inte vill ska ärva iöht (vilket jag försöker förklara inte är möjligt). Min (halv)syster har vi god kontakt med.

Mamma är av åsikten att 'hon gör väl vad hon vill med sina tillgångar medan hon lever' men jag vill helst slippa en massa trassel den dagen hon inte finns med oss.
Det kommer ändå att bli knepigt iom min (halv)bror som varken jag eller mamma träffat på 42 år!!!

Har ni kollat med bostadsrättsföreningen att de godkänner detta upplägget? En BRF ska man göra medlemsansökan till vid byte av ägare. Det är kanske en bra ände att börja med att kolla. Inte säkert att de godkänner en omyndig ägare till lägenheten som jag antar inte heller kommer att bo där till en början?

Nja, jag har för mig att det går att reglera, lite beroende på hur gåvobrevet är utformat.

Om mamman ska bo kvar med omyndig som ägare blir det ju också någon form av andrahandsuthyrning eller liknande. Det brukar BRF normalt sett ha ganska strikta regler kring. Bäst att börja med att kolla föreningens stadgar eller kontakta någon i styrelsen innan din mamma drar igång ett eventuellt gåvoförfarande som kanske inte kan godkännas i slutändan av BRF ändå @Corax

Tanken är att hon ska bo kvar så länge hon kan.
Då ska ni kolla om BRF öht godkänner andrahandsuthyrning på det sättet - och dessutom på obegränsad tid. Vad händer om man inte längre tillåter uthyrningen. Dels för mamma som måste flytta ut, dels för barnet som saknar inkomst att betala månadsavgiften med.

Många BRF kräver att den som ska bli ägare, eller i alla fall någon av delägarna om de är flera, ska ha för avsikt att bo i lägenheten för att få bli medlemmar i föreningen. Föräldrar som köper lägenheter till barn som studerar behöver t.ex. ofta låta barnet äga 10% själv. Överväg om gåvan verkligen ska vara hela ägandet.

Beroende på ålder på mamman och barnet... Kan det uppstå en situation där barnet blir tvungen att sälja medan mamman fortfarande bor kvar? T.ex. efter avslutad skolgång om hen då blir arbetslös utan a-kassa, eller om hen skulle råka i något trassel som skapat en skuld.

Hur medveten är mamman om eventuella risker för att hon behöver flytta ut om oturen skulle vara framme? Har hon tänkt igenom de möjliga konsekvenser som finns med upplägget.

Tack! Precis sånt som vi behöver veta/höra.
Mamma har två barn till, varav en hon helst inte vill ska ärva iöht (vilket jag försöker förklara inte är möjligt). Min (halv)syster har vi god kontakt med.

Mamma är av åsikten att 'hon gör väl vad hon vill med sina tillgångar medan hon lever' men jag vill helst slippa en massa trassel den dagen hon inte finns med oss.
Det kommer ändå att bli knepigt iom min (halv)bror som varken jag eller mamma träffat på 42 år!!!
Lägger till att om dina syskon avlider innan er mamma så ärver väl (?) syskonens barn deras delar. De är också bröstarvingar.

Lägger till att om dina syskon avlider innan er mamma så ärver väl (?) syskonens barn deras delar. De är också bröstarvingar.
Javisst är det så men arvet är ju fortfarande lika stort, eller hur tänker du att det skulle spela någon roll?

Till alla som undrat om BRF. Vi har varit i kontakt med föreningen så den biten verkar inte vara något problem.

@MiaMia Mamma är inte direkt någon kalkylerande person. 😅
Men jag ser egentligen inte att det nånonsin skulle uppstå en situation där mamma skulle behöva flytta. Och jag hoppas VERKLIGEN INTE att min unge blir kriminell så till den grad att tillgångar utmäts. Men visst, absolut, det skulle kunna hända. 😑

@Reville Hur skulle det i så fall utformas? 🤔
Som sagt, om detta ska genomföras så behöver jag veta att det inte blir något strul efter mammas bortgång. Jag känner redan nu hur 'tårna krullar' vid tanke på allt det juridiska och jag vill bara att allt ska gå rätt till men ändå så mycket enligt mammas önskemål som möjligt.

Tänk igenom allt noga. Anlita kanske en jurist för att inte riskera att missa något som kan bli ett problem för sonen eller din mamma.
Ingen tror deras barn ska bli kriminella (ändå händer det) men de kan också bli sjuka/handikappade och/eller arbetslösa och då kan en tillgång stå ivägen för ekonomiskt bistånd och bostadsbidrag. Vad händer om din mamma blir dement och glömmer. När ni upptäcker det kan din sons skulder redan vara höga. Jag utgår från att det inte finns lån.
Ta också ett snack med överförmyndaren för att höra om det kan uppkomma situationer som ni inte tänkt på.
Det är knepigt när minderåriga äger fastigheter men borde inte vara samma med brf. Behövs inte samma beslut om investeringar.

Javisst är det så men arvet är ju fortfarande lika stort, eller hur tänker du att det skulle spela någon roll?

Till alla som undrat om BRF. Vi har varit i kontakt med föreningen så den biten verkar inte vara något problem.

@MiaMia Mamma är inte direkt någon kalkylerande person. 😅
Men jag ser egentligen inte att det nånonsin skulle uppstå en situation där mamma skulle behöva flytta. Och jag hoppas VERKLIGEN INTE att min unge blir kriminell så till den grad att tillgångar utmäts. Men visst, absolut, det skulle kunna hända. 😑

@Reville Hur skulle det i så fall utformas? 🤔
Som sagt, om detta ska genomföras så behöver jag veta att det inte blir något strul efter mammas bortgång. Jag känner redan nu hur 'tårna krullar' vid tanke på allt det juridiska och jag vill bara att allt ska gå rätt till men ändå så mycket enligt mammas önskemål som möjligt.
Bara för att ens tillgångar utmäts behöver man verkligen inte vara kriminell.

Tänk igenom allt noga. Anlita kanske en jurist för att inte riskera att missa något som kan bli ett problem för sonen eller din mamma.
Ingen tror deras barn ska bli kriminella (ändå händer det) men de kan också bli sjuka/handikappade och/eller arbetslösa och då kan en tillgång stå ivägen för ekonomiskt bistånd och bostadsbidrag. Vad händer om din mamma blir dement och glömmer. När ni upptäcker det kan din sons skulder redan vara höga. Jag utgår från att det inte finns lån.
Ta också ett snack med överförmyndaren för att höra om det kan uppkomma situationer som ni inte tänkt på.
Det är knepigt när minderåriga äger fastigheter men borde inte vara samma med brf. Behövs inte samma beslut om investeringar.

Jag säger också jurist @Corax. Visst att det kostar lite men sådant här riskerar att bli mycket dyrare än så vid en evetuell tvist (och här känns det som en hög risk för att det blir en tvist i framtiden).

Beroende på lägenhetens värde kan det vara lämpligt att din mamma betalar hyra till sonen. En hyra som motsvarar intäkten sonen hade kunnat ha om han sålt lägenheten och placerat pengarna på annat sätt.
Skriv in besittningsskydd i avtalet så skyddas din mamma förhoppningsvis bättre.

Jag skulle försöka att undvika ägande för minderårig.
Det är ett himla trassel och ger problem med ekonomisk planering.
Vi har varit där när sonen ärvde del av ett jordbruk.

Kan inte du äga lägenheten så länge?
Det finns dessutom fördelar när föräldrar bor i barnens bostäder.
Jag skall leta rätt på källa på det.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
952
Senast: aleeza
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 631
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 124
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 319
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka