AC i hästtransport

elle12

Trådstartare
Fick i går höra att man i Danmark inte godkänner nya hästtransporter om de inte har AC och att man i Sverige har börjat titta på det, så det kanske kommer här också. Vad säger ni om det? Pratade med en tillverkare i går och han anser att AC inte är någon bra lösning på ventilationsproblemet då det lätt samlas smuts och bakterier i systemet.

Sv: AC i hästtransport

:idea: Jag har har AC i transporten ibland!
Fast det beror på att min ena häst heter just AC:banana:
Men annars så kan det söker vara ett bra förslag.

Den tillverkare jag pratade med trodde att det skulle bli fler fall av sk transportsjuka om man sätter in AC. Om en häst har lite försvagat immunsystem, vilket inte behöver märkas så mycket, och sedan ställs i AC, så är risken stor att något bryter ut. Han hade pratat med en veterinär om detta, och enligt denne skulle ett par timmar i AC på en sådan häst göra att transportsjuka bryter ut. Själv blir jag ofta förkyld om jag åker buss/flyg med AC längre sträckor.

Kan ju bero på hur avancerad anläggningen är. I vissa får jag ont i bihålorna av den låga tempraturen. I andra känner jag inget alls.

Rent spontant känns det inte som en bra idé. Ofta blir det ju kallt drag av ac vilket inte borde vara speciellt bra för en häst! Hellre då en god ventilation.

Det var så tillverkaren jag pratade med resonerade också, och han fick medhåll av veterinären han pratade med. Tillverkaren vill gärna vara med och utveckla ventilationsproblemet, många hästtransporter har inte bra ventilation i dag, men han tror inte att AC är lösningen på problemet, fler luckor i transporten istället kanske?

alla AC o alla möjliga elektroniska ventilationssystem känns för mig mera som en businessgrej för försäljaren. Bättre med fler luckor istället tycker jag.

Är det ett genomtänkt beslut?

Känns inte så.

Själv använder jag inte ecc/acc för jag blir dålig då.

Jag vet inte hur långt tanken har nått i Sverige, men i Danmark så måste nytillverkade hästtransporter ha AC för att godkännas enligt den tillverkaren jag har pratat med.

Jag vet inte hur långt tanken har nått i Sverige, men i Danmark så måste nytillverkade hästtransporter ha AC för att godkännas enligt den tillverkaren jag har pratat med.

menar du vanliga hästtransporter eller menar du de transporter som skall godkännas för proffesionella ändamål? Det är ju inte rimligt att kräva det i vanliga transporter.

Och hur klimatsmart är det med AC egentligen? :angel:

Ett tillägg. Jag ogillar när myndigheter via lag skall detaljreglera saker.

Ta tex AC i transporter eller utformning av ventilation i stallar. Det skall inte finnas krav på vilken teknik jag använder. Det skall vara klimatkrav istället! Kravet kan tex vara maxtemp på luften och inte krav på AC.

Jag kan ju tex välja att inte köra varma daga istället.

Fram för funktionskrav och inte utförandekrav helt enkelt !!

Jag menar vanliga hästtransporter. Tillverkaren säljer både i Danmark och Sverige och fick nu stopp för nya transporter i Danmark om han inte monterar in AC, vilket han inte kommer att göra.
DSM sa senast förra veckan när jag pratade med dem att de hoppas att Bilprovningen kan ta över den besiktning av transporter som nu utförs av kommunerna samt att de även ska kunna typgodkänna nya transporter. Då kommer Bilprovningen att mäta ventilationen i alla transporter när de transporteras, och DSM trodde inte att så många transporter blir godkända då, så någonting får man väl hitta på så att ventilationen uppfyller de krav som finns, men om det i Sverige ska vara AC eller någon annan lösning på problemet är ej beslutat.
Jag håller med om att funktionskrav är bättre än teknikkrav!

Det gäller att hålla isär ventilation och AC nu. Om ventilationen är undermålig så är det ofta ett högre luftflöde som skall till och då hjälper inte en AC. Men givetvis hjälper ett större luftflöde oftast till att kyla ner transporten.

Men de transporter som har för små ventilationsöppningar blir inte bra för att man sätter in AC.

Och hur mycket ström kommer en AC till en transport dra? Hur många vanliga bilar kan leverera all denna ström till transporten? Jag har svårt att tro att en vanlig personbil kommer att klara detta.

Ja, jag vet inte hur de har tänkt i Danmark, men det verkar det som att de tänker sig att AC uppväger dålig ventilation eftersom de resonerar som de gör.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 238
Senast: __sofia__
·
R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 687
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 301
Senast: Cambrie
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 957
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Smart watch
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Handdukar

Hund, Katt, Andra Djur