Smart watch

CFrisk

Trådstartare
Jag är i funderingarna kring att skaffa en smart watch och behöver lite tips och råd.
Jag söker en klocka med följande:
ios-kompatibel
logga löprundor
logga övrig träning (gym, spinning, ridning etc.)
stegräknare
pulsmätare
kcalförbrukning
kunna se sms, messenger ev. whatsapp
gärna kunna ta emot samtal
sos/nödsamtal
plus i kanten om man kan koppla typ spotify till den
plus i kanten om den varnar vid fall (typ ramla av häst)

Är det värt att satsa på en apple watch eller finns det billigare märken som är likvärdiga? Jag har egentligen inte tänkt att lägga så mycket pengar, men kan tänka mig att köpa bättre begagnat av en dyrare produkt.

Jag skulle titta på exempelvis Garmin Venu, eller möjligtvis Garmin Vivoactive. Fördelen med dessa, jämfört med Apple Watch, är att du inte behöver ladda klockan ett par gånger om dagen.

Jag har en Vivoactive 4, och det jag inte kan göra är att ta emot samtal med den, även om man är tvungen att ha mobilen inom Bluetooth-avstånd för att kunna få notiser och liknande, eller larma vid nödfall. Apple Watch är väl i praktiken en pytteliten mobiltelefon, vilket är anledningen till att man måste ladda den konstant.

Jag skulle titta på exempelvis Garmin Venu, eller möjligtvis Garmin Vivoactive. Fördelen med dessa, jämfört med Apple Watch, är att du inte behöver ladda klockan ett par gånger om dagen.

Jag har en Vivoactive 4, och det jag inte kan göra är att ta emot samtal med den, även om man är tvungen att ha mobilen inom Bluetooth-avstånd för att kunna få notiser och liknande, eller larma vid nödfall. Apple Watch är väl i praktiken en pytteliten mobiltelefon, vilket är anledningen till att man måste ladda den konstant.
Flera gånger om dagen? 😅 Min klarar sig iaf 1,5 dag och den är konstant använd i ca 2 år. Den laddar dessutom fort.

Efter fem år var batteriet i min Apple Watch lite trött och räckte inte en hel dag. Min dotter har ärvt den och har inga problem att den laddar ur, så ålder och hur man använder den spelar roll.

Den var också av en äldre generation. Min nuvarande Series 9 verkar smartare t.ex. laddar den inte fullt på natten eftersom det inte behövs och det ger batteriet ett längre liv.

Ska du köpa begagnat se till att kolla batterihälsa innan köp. Min nya klocka har 90% i hälsa och det är tillräckligt för mig.

Senast ändrad:
Jag har en Apple Watch Ultra. Just nu är det ca ett dygn sedan laddning och 43 % batteri, så att man generellt skulle behöva ladda flera gånger om dagen stämmer inte. (Klockan är köpt hösten 2023 och använd varje dag.)

Jag gillar min. Att jag har just en ultra är för att man med en app kan använda den som dykdator (en avancerad dykklocka som mäter djup, används för att hålla koll på tiden mm). Om det inte var för den funktionen skulle det gå bra med en enklare variant.

Senast ändrad:
Jag är i funderingarna kring att skaffa en smart watch och behöver lite tips och råd.
Jag söker en klocka med följande:
ios-kompatibel
logga löprundor
logga övrig träning (gym, spinning, ridning etc.)
stegräknare
pulsmätare
kcalförbrukning
kunna se sms, messenger ev. whatsapp
gärna kunna ta emot samtal
sos/nödsamtal
plus i kanten om man kan koppla typ spotify till den
plus i kanten om den varnar vid fall (typ ramla av häst)

Är det värt att satsa på en apple watch eller finns det billigare märken som är likvärdiga? Jag har egentligen inte tänkt att lägga så mycket pengar, men kan tänka mig att köpa bättre begagnat av en dyrare produkt.
Jag håller med @Sharpless
Har en Venu sq. Drygt ett år gammal.

Batteriet räcker i över 10 dagar för mig. Vet inte exakt hur länge eftersom jag hinner glömma när jag öaddade senast innan det är dags igen.

Den har de flesta (eller alla?) funktionerna du listar. Jag har inte satt mig in i exakt alla funktioner utan bara de jag använder.

Den går att koppla till spotify och jag pausar även annan media (som storytel) från den.
Kan besvara samtal, läsa sms och skicka snabbsvar på sms mm.

Jag blev trött på min Apple watch (SE gen1) som jag behövde ladda mer än en gång om dagen samt att dess träningsfunktioner inte nådde upp till den nivån jag vill ha trots att det var en Nike edition. Bytte först till en Garmin Venu 3S som jag var jättenöjd med, men sen såg jag en kompis Forerunner 265S och gillade att den kan föreslå träningspass baserat på ett mål så jag bytte till den istället och ska sälja Venun.

Tack för bra input!
Fördelen med apple är väl att man inte måste ha med sig telefonen (?) vilket jag gärna vill slippa.
Batteritiden är ju lite si och så generellt med apple tyvärr... Men å andra sidan har jag inte tänkt att använda klockan dygnet runt, så skulle absolut kunna ladda på natten om det skulle behövas, eller ett par timmar medan jag jobbar.

Efter fem år var batteriet i min Apple Watch lite trött och räckte inte en hel dag. Min dotter har ärvt den och har inga problem att den laddar ur, så ålder och hur man använder den spelar roll.

Den var också av en äldre generation. Min nuvarande Series 9 verkar smartare t.ex. laddar den inte fullt på natten eftersom det inte behövs och det ger batteriet ett längre liv.

Ska du köpa begagnat se till att kolla batterihälsa innan köp. Min nya klocka har 90% i hälsa och det är tillräckligt för mig.
Är det stora skillnader på nyare och äldre varianter? Förutom batteritid då såklart. Tänker om man inte får alla funktioner på en äldre?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka