Access och SQL

ascha

Trådstartare
Någon som är bra på Access och SQL? Jag föesöker räkna ord i ett fält i en rad och ska jämföra antalet ord/tecken i alla rader med varandra. När jag använder count så räknas inte orden/tecken utan alla rader får värdet 1. Förstår inte hur jag ska tänka? Hur svårt kan det vara?
 
Är dålig på just Access, men COUNT i SQL räknar antalet rader i frågan du skrivit. LEN ger antalet tecken i ett fält åtminstone, osäker på hur man kan enkelt räkna ord dock
 
Någon som är bra på Access och SQL? Jag föesöker räkna ord i ett fält i en rad och ska jämföra antalet ord/tecken i alla rader med varandra. När jag använder count så räknas inte orden/tecken utan alla rader får värdet 1. Förstår inte hur jag ska tänka? Hur svårt kan det vara?
Funkar det inte att använda Excel? Där finns formel för att räkna tecken.
 
Jag måste använda Access och har ett problem till. Jag har två kolumner (månadskostnad och böcker) och jag har använt Count för att räkna ut hur många böcker som tillhör en viss månadskostnad. Nu vill jag göra en division (antal böcker/månadskostnad) men får inte till det. Jag kan göra divisionen bok/månadskostnad men inte använda antal böcker som jag fick fram i Count. Någon som fattar mer än mig?
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
10 883
Senast: Niyama
·
Mat Nu har den tredje i raden av likadana stektermometrar (köpta på Ica) gått sönder och jag får nog köpa något dyrare för att bli nöjd...
Svar
5
· Visningar
323
Senast: Human
·
Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
18 914
Senast: Stefffie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp