acne - vad använder man idag?

ameo

Trådstartare
Moderator
När jag var tonåring använde man det blå "badhusvattnet" från Clearasil, kombinerat med nåt behandlande täckstift.
Eller kanske detta http://youtu.be/8KI9XEBuV3o :D

Jag misstänker att utvecklingen på acnebehandlingsfronten har gått framåt med stormsteg sen jag klev ur puberteten i början av 80-talet, så upplys mig om hur man tänker med acnebehandling anno 2013!

(har två döttrar som närmar sig puberteten med stormsteg, de kroppsliga förändringarna har redan börjat :eek: så jag tänkte försöka vara lite förberedd...)
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Jag använder Acnicyls ansiktsprodukter när min akne blossar upp. Funkar jättebra. Sedan kan man punktbehandla med Basiron. Allt finns på apoteken.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Det finns en hel massa nya? och kanske lite udda idéer på nätet om hur man ska göra med hjälp av diverse olja (ngn tanke om uttorkande medel och ökad produktion av oljor) och vad vet jag. Stöter på det ibland när jag kikar på hårgrejor.

Med tanke på hur komplett misslyckade alla min kusins försök var till uttorkning så verkar de inte helt bisarra. Googla och se :)
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Det finns ett helt drös verkligen. Tyvärr fick vi inte så himla mycket kunskap om de olika märkena i egenvården (läser till apotekstekniker).

Men överlag gäller;
Kläm inte! -Förstör hudvävnad, mer inflammationer och ärr.
Det kan ta någon månad innan synligt resultat. Ge inte upp!

Rengör -produkt för fet, finnig hy
Behandla -Vid behov, exempelvis med Basiron (på aktiva områden), börja med 5%.
Återfukta -ej fet kräm


Aktiva substanser i acnepreparat
Salicylsyra Keratolytisk effekt
Etanol Uttorkande
Salicylsyra + etanol Motverkar tilltäppning av porer → komedolytisk effekt
Montaline C40 Minskar bakteriemängden

Kaolin Absorberar överflödigt fett
Bentorit Absorberar överflödigt fett
Trollhassel Lugnar irriterande hud, sammandragande effekt på porerna

(Keratolytisk -tar bort överskott av hornlagret)
(Komedolytiskt -upplösning av pormaskar)
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Neutrogenas black head eliminating ansiktsvatten är bra vid normala besvär tycker jag. Finns även som ansiktskräm att återfukta med. Ansiktsvattnet är väldigt drygt, det räcker hur länge som helst.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Vichy normaderm-serien har jag varit nöjd med. Apoteket säljer den.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Neutrogenas black head eliminating ansiktsvatten är bra vid normala besvär tycker jag. Finns även som ansiktskräm att återfukta med. Ansiktsvattnet är väldigt drygt, det räcker hur länge som helst.

Och för mig blev hyn värre än någonsin med neutrogena :crazy:
men jag är lite känslig i hyn också...
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Ojdå! Vad märkligt. Både jag och min dotter har känslig hy men den har fungerat utmärkt för oss. Men det är väl som med allt annat att man får helt enkelt prova sig fram vad som fungerar för en.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Jag hade mycket problem i tonåren och tyckte inte att vanliga apoteksprodukter hjälpte så mycket.

Ansiktsmasker med honung/yoghurt fungerade bra för mig. Smörja med en enkel olja, typ kokosolja (inte kokosfett!) på kvällen gjorde att huden inte producerade så mycket olja själv. Att torka ut gör bara att ansiktet producerar mer talg.

Göra skrubb en gång i veckan med aspirintablett som man löser upp i vatten fungerar också bra. Eller skrubb med strösocker och honung.

Så lite "grejs" som möjligt är mitt tips. Dricka mycket vatten och käka mycket gröna grönsaker är väl också ett tips.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

kl

Basiron som verkligen tar död på bakterierna som orsakar acne var det enda som verkligen gav superresultat när jag hade mycket acne. Jag hade på basiron och sedan en fuktkräm utan fett ovanpå för att inte torka ut huden som bara ger mer finnar
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Jag har väldigt goda erfarenheter av en serie som heter Aknicare, från synchronlieapoteket.
Har annars provat det mesta i tvättväg utan resultat.
Sen brukar jag använda Basiron vid behov på enstaka punkter.

En annan sak som varit viktig för mig är sminket. När jag bytte till mineralsmink märkte jag enorm förbättring!
 
Sv: acne - vad använder man idag?

En annan sak som varit viktig för mig är sminket. När jag bytte till mineralsmink märkte jag enorm förbättring!

Jag upplever också också att huden är bättre med mineralsmink. Alltså bättre än utan. Vem hade anat det?

Undvika socker och dricka mycket vatten är annars det enda som hjälper mig.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

kl

eftersom det är hormoner som styr tonårsacnet kan man inte bli av med sina finnar mha diverse hudprodukter ;)
Får man finnar som barn eller vuxen är det andra störningar tex föda så det går inte heller att bli av med mha hudvårdsprodukter.

Även om tillverkarna gärna vill få oss att tro det.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Jag tycker nog att man ska boka tid hos doktorn, iaf när man gett de receptfria alternativen en chans. Läkemedlen som kan skrivas ut på en vanlig vårdcentral är i de fall jag sett bra mycket mer effektiva än endast Basiron/"hudterapeutkurer"/huskurer. Tror att många drar sig för att söka för något så "banalt" som acne, men tonåren i sig kan orsaka stort lidande, och jag tror det kan vara av godo att slippa lägga acne på det...
 
Sv: acne - vad använder man idag?

D

Salicylsyra Keratolytisk effekt
Salicylsyra + etanol Motverkar tilltäppning av porer → komedolytisk effekt

Måste tillägga att för att det ska vara någon idé med salicylsyra i ansiktsprodukter så måste det vara en produkt med ett lågt pH. Apotekets aknelösning är tex helt värdelös då den har ett på tok för högt pH för att salicylsyran ska kunna göra någon nytta.

Stioxyl är också betydligt bättre än basiron pga diverse annat innehåll än just den verksamma substansen men har man verkliga problem så bör man kontakta läkare då det visst går att göra någonting åt och inte är någonting man måste finna sig i bara för att "det är pga hormoner". Visst är hormoner en del av orsaken men det gör inte att det inte går att lindra symptomen.
 
Senast ändrad:
Sv: acne - vad använder man idag?

kl

eftersom det är hormoner som styr tonårsacnet kan man inte bli av med sina finnar mha diverse hudprodukter ;)
Får man finnar som barn eller vuxen är det andra störningar tex föda så det går inte heller att bli av med mha hudvårdsprodukter.

Även om tillverkarna gärna vill få oss att tro det.
Man kan kanske hoppas på att hålla det minimalt i alla fall.
(min egna tonårsfinnar har aldrig gett upp hoppet helt...)
Jag tycker nog att man ska boka tid hos doktorn, iaf när man gett de receptfria alternativen en chans. Läkemedlen som kan skrivas ut på en vanlig vårdcentral är i de fall jag sett bra mycket mer effektiva än endast Basiron/"hudterapeutkurer"/huskurer. Tror att många drar sig för att söka för något så "banalt" som acne, men tonåren i sig kan orsaka stort lidande, och jag tror det kan vara av godo att slippa lägga acne på det...
OM det skulle bli mycket besvär så är läkarbesök absolut ett alternativ, men det är väl inte det första man gör när det börjar bli lite finnar på näsan och i pannan...
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Det finns inga studier som varken stödjer eller motbevisar att mat är boven i dramat, allt är högst individuellt.
Om akne bryter ut först i vuxen ålder (25+) ska man dessutom gå till läkare då det kan vara någon hormonell rubbning.
Aknen beror på hormoner, överdriven talgproduktion och bakterier på huden, nog att man inte riktigt kan bli av med orsaken med hjälp av alla produkter men man kan åtminstone lindra symtomen och detta förhoppningsvis tills orsaken -oftast hormoner, har försvunnit.

Läkare kan kontaktas vid större besvär (gränsen går runt 10-15 samtidigt för apotekspersonalens rekommendationer) alternativt om man får flertalet/mestadels böldliknande akne då dessa i regel alltid ger ärr som man vill förhindra.

Epiduo är ett alternativ till Basiron. Det är det jag fick som kombinationsbehandling till min antibiotikakur mot mina akneproblem. Ska innehålla mer liknande ämnen, nån syra tror jag det var, som Roccutan har men ger inte de hemska biverkningarna.
 
Sv: acne - vad använder man idag?

Jag är fullt medveten om allt du skrev och om du hade läst mitt inlägg ordentligt hade du sett att det står tex föda. Jag hade och har ingen lust att skriva en avhandling här. Vill man ha mer info anser jag att jag kan söka vidare i vetenskapliga artiklar.
Men eftersom du inte förstod ska jag klargöra vad jag menade. Om man får besvärlig acne i vuxen ålder bör man uppsöka läkare som tar blodprov till analys och det KAN exempelvis visa brist på någon essentiell vitamin som kan bero på ensidig föda. Men som det står klart och tydligt i mina ögon, är detta bara ett exempel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp