ad kan man göra med unghäst?

Russinet

Trådstartare
Min lillkille blir 3 nästa år och jag är lite sugen på att prova på lite unghästgrenar med honom, men vad finns det?

Hade tänkt börja tävla honom lite, kanske maj/juni om han är redo för det, träna för treårstest och kanske sälla ut honom om han ser snygg ut.

Men vad finns det mer man kan göra?
 
Sv: ad kan man göra med unghäst?

Du får inte tävla en treåring men däremot är det kanske vettigt att sikta emot treårstestet. Därifrån kan man även kvala till 3-årschampionatet och Riksutställningen för 3-åriga ston om man har en tillräckligt bra häst. Det är ju bra att du har planer och är ute i god tid men tänk på att låta hästen få växa ifred och inte pressa den för hårt.

Sikta emot treårstestet och låt den därefter få ngn månads vila på bete innan du sätter igång igen. Då är det lämpligt att rida 3-4 dgr/vecka och 2 utav dessa i skogen gärna mer. Viktigast är att hitta ärlig bjudning så att man kan komma vidare i utbildningen. På hösten som treåring brukar man börja rida över bommar och småhinder och kanske kräva lite mer i dressyren och på våren som fyraåring är det möjligt att börja tävla unghästklasser om man varit en tillräckligt duktig ryttare och ridit för en vettig tränare.

Lycka till med din unghäst!
 
Sv: ad kan man göra med unghäst?

Tänkte du tävla en 3 åring? Det är INTE tillåtet.

Ja jag hade tänkt att han skulle vara klar för tävling runt maj/juni nästa år, men det beror på hur han utvecklas. Tänkte ta det lugnt med honom och bara tävla lite grann.

Jate Volim: Riks för treåriga ston blir svårt då han är hingst :D, men det är möjligt att man har ett sto nån annan gång så du får gärna berätta vad det är.

Har aldrig varit med på treårstest innan så du får gärna berätta vad som är bra att träna på, vill ge honom lång tid att förbereda sig med flera viloperioder emellan, tror på att hjärnan behöver vila sig. Och såklart växer han med.

Sikta emot treårstestet och låt den därefter få ngn månads vila på bete innan du sätter igång igen. Då är det lämpligt att rida 3-4 dgr/vecka och 2 utav dessa i skogen gärna mer. Viktigast är att hitta ärlig bjudning så att man kan komma vidare i utbildningen. På hösten som treåring brukar man börja rida över bommar och småhinder och kanske kräva lite mer i dressyren och på våren som fyraåring är det möjligt att börja tävla unghästklasser om man varit en tillräckligt duktig ryttare och ridit för en vettig tränare.

Ska inte börja rida förräns han är MINST 4, och så kommer han nog få vila några månader under hösten/vintern som de andra efter tävlingsäsongen.

Tack för svaren, någon mer som har tips på hur man lägger upp träningen? Vill gärna vara ute i god tid, är beredd på att få göra flera uppehåll pga att han växer osv.
 
Sv: ad kan man göra med unghäst?

Kom på en sak, de ska väl inte visas under ryttare på treårstestet? Det är väl som en utställning men man visar galopp+löshoppning med, eller har jag fattat fel?
 
Sv: ad kan man göra med unghäst?

Jo, om du får bra poäng och har chans att få diplom så ska dom visas under ryttare!
Nu var det nåt år sedan jag var ute sist så det kan ha ändrats.
 
Sv: ad kan man göra med unghäst?

Nej det är inget krav på att hästen ska visas under ryttare!:)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 066
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: Görel
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 236
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 879
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp