ADHD-diagnos?

Sv: ADHD-diagnos?

Fast är det inte bara gammal "fakta" i ny förpackning? ADHD är ju ett neuropsykiatriskt funktionshinder, som autism. Förr trodde man att autism berodde på "kylskåpsmödrar" - mammor som inte kunde knyta an till sina barn.

Håller med. Känns gammalt och unket.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Hoppas lite på att Camilla inte jobbar professionellt med barn med ADHD, för det här låter ju inte särskilt seriöst.

Den där psykologen verkar ju inte ha alla hästar hemma, vilket iofs passar bra här ;-P

Är man väl insatt i ämnet förvånar det mig att man sitter här och ens tänker i de där banorna, för som havreflinga skriver är det inget nytt under solen.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Fast är det inte bara gammal "fakta" i ny förpackning? ADHD är ju ett neuropsykiatriskt funktionshinder, som autism. Förr trodde man att autism berodde på "kylskåpsmödrar" - mammor som inte kunde knyta an till sina barn.
:bow:

Det anses väl som ganska fastslaget att ADHD är något som är medfött (och i hög grad ärftligt), eller möjligen att det kan uppstå som förlossningsskada.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Jag funderar lite på varför du verkar fiska efter att skilda föräldrar skulle innebära ett sämre föräldraskap? Ibland så är det nog bättre med skilda föräldrar än samboende, speciellt om de har nya partners som kan vara trygga vuxna förebilder. Barn det är väl belagt att barn kan knyta an till flera personer.

Jag är övertygad om att ADHD inte skapas av dåliga uppväxtvillkor, däremot kan jag tänka mig att uppväxtvillkoren är avgörande för vilken stöttning man får i att hantera sitt funktionshinder.
Finns det förutom ADHD även omsorgsvikt med i bilden kan jag tänka mig att prognosen ser sämre ut än om man har ADHD och har ett stöttande nätverk.
 
Sv: ADHD-diagnos?

Känner två ADHD barn och en vuxen med diagnosen. Samtliga med fortfarande gifta/sammanboeende föräldrar, andra syskon utan ADHD och helt normala familjeförhållanden.

Eftersom teorin bygger på skilsmässa och uppväxt kan jag väl också medela att jag känner två vuxna som växt upp under fruktansvärda förhållanden som INTE har ADHD (och inte deras syskon heller) samt massa med skilsmässobarn/skilsmässovänner som inte fått ADHD pga uppväxten.

Kanske tillhör min vänskapskrets undantaget men det är min erfarenhet av ADHD.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 246
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 044
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp