Adoptera katt med TR/for?

Jag har två forlkatter, det visste vi såklart inte när vi skaffade dem. De kollas årligen vid vaccination och den ena får dra ut någon/några tänder per år. Det har kostat mellan 2000 och 4000 kr ungefär. Den andra kissen har bara behövt dra ut en tand och har inte behövt dra ut någon mer ännu. Det går tyvärr inte på försäkringen. Men i det stora hela är det inte så mycket pengar. Kisse som bara har "lite forl" har nämligen kronisk tarminflammation vilket gör att hon går på provtagning årligen för minst 3000 kr och sedan äter de specialkost (hypoallergi mjukmat och torrfoder) för ca 1000 kr i månaden. Det kostar att ligga på topp som vi säger...
Ja det blir ju snabbt dyrt då såklart. Men 2000 - 4000 för tänderna låter ju inte allt för farligt, när man hört vissa andra summor :).
 
Det kan hjälpa att ha buren framme, så den inte blir så laddad.
Känner ni att ekonomin finns, så säger jag kör på! Om det funkar med bebisen alltså.
TR är ju inte dödligt på något vis och som nån skrev, klarar de sig utan tänder om det skulle gå så långt.
Fint att ni vill ge dom en chans 💕
Ja vi har försökt det och även att slänga in godis/ställa in maten i buren. Men iaf han som fått åka flera vändor till veterinären är väldigt skeptisk till buren. Är väl lite botskämd med att vara uppvuxen med katter som varit ganska lätta att få in i burarna och förknippat det med att åka til sommarstugan.

Ja jag hoppas ju att det kommer fungera att dem kan stanna hos oss :). Men inser ju att skulle det inte bli så så skulle dem ju kunna vänja sig med att bo med någon annan som vill lägga ner lite tid på dem.
 
Vår katt har FORL. Hon fick dra ut ganska många tänder när det upptäcktes, men sen har hon hittills inte behövt dra några fler. Det går inte på försäkringen för vår det, vi valde till FORL-tillägg när vi köpte henne som vuxen men eftersom problemet funnits sedan innan så gäller den inte. Fanns inte FORL-tillägg heller när hon föddes utan det är något iaf Agria börjat med senare. Minns inte riktigt vad vi betalade när hon fick dra ett gäng tänder..
Hon har också tappat några tänder tidigare, troligen pga att hon hade FORL redan då och att tänderna då lossade lättare än de annars hade gjort när hon vurpade.
Hon klarar sig jättebra trots att det är ganska glest i munnen. Enda jobbiga var under en period då hon skulle få smärtlindring i munnen som skulle läggas i kinden och absorberas, det rann ju rakt igenom alla tandgluggar så var svårt att få tilltänkt effekt ;)
 
Det beror väl helt på var du går. Jag skulle räkna med betydligt högre priser, låter extremt billigt att söva, röntga OCH dra ut tänder för 2000kr. Då undrar man hur det går ihop och vad man skurit ned på/struntat i.
Jag går på en lokalklinik som inte har något särskillt hög klinikavgift och lämnar in mina katter tillsammans. Men ja, de ligger alltid någon/några tusen lägre än om jag går till de större klinikerna i större stad som har jouröppet och tillhör en större kedja. De har en lägre lokalhyra, säkert lite lägre löner, inte samma maskinpark, inga möjligheter till avancerad akutsjukvård och ingen jourverksamhet.
 
För mig kostar det 5-10 000 kr per katt och besök (en gång per år). Ofta tar de bara 1-2 tänder per gång, så många potentiella besök kvar. Tänk på att detta bara är tänder, all annan veterinärvård går på ca 0-15 000 kr per katt och år för mig (sånt som försäkringen täcker, men blir en del i självrisker om man måste göra kolla var 6e månad t ex).

Skulle ej köpa katt utan gällande TR-försäkring (vilket ej går att skaffa när den redan har TR).
 
Jag går på en lokalklinik som inte har något särskillt hög klinikavgift och lämnar in mina katter tillsammans. Men ja, de ligger alltid någon/några tusen lägre än om jag går till de större klinikerna i större stad som har jouröppet och tillhör en större kedja. De har en lägre lokalhyra, säkert lite lägre löner, inte samma maskinpark, inga möjligheter till avancerad akutsjukvård och ingen jourverksamhet.

Betalade drygt 4000 för sövning, röntgen och borttagning av tandsten med ul. Hade gått på mer om de dragit tänder, förstås. Lokal, privatägd klinik utan jouröppet. Däremot är dom ordentligt utrustade, annars skulle jag inte gå dit.

Men jag tror inte din veterinärs priser är nått gemene man ska räkna med.
 
Betalade drygt 4000 för sövning, röntgen och borttagning av tandsten med ul. Hade gått på mer om de dragit tänder, förstås. Lokal, privatägd klinik utan jouröppet. Däremot är dom ordentligt utrustade, annars skulle jag inte gå dit.

Men jag tror inte din veterinärs priser är nått gemene man ska räkna med.
Utanför storstäderna är det nog inga konstigheter med de priser som jag angivit. Men går man till tex de stora kjedjorna eller eller befinner sig i en storstad så är alla kostnader högre, då det får man ju räkna med. Som synligt så är det ju fler i tråden som betalat ungefär samma pris som jag vid tandutdragningar.
 
Utanför storstäderna är det nog inga konstigheter med de priser som jag angivit. Men går man till tex de stora kjedjorna eller eller befinner sig i en storstad så är alla kostnader högre, då det får man ju räkna med. Som synligt så är det ju fler i tråden som betalat ungefär samma pris som jag vid tandutdragningar.

En till. De flesta har betalat mer än så. Vissa mycket mer än så. Men ja, det är möjligt att bara ni 2 bor i småstäder och alla andra i storstäder. Jag säger ändå, att det är inga priser man ska räkna med. Då riskerar man bli besviken.
Bättre räkna högt och bli positivt överraskad än räkna lågt och få betala upp till 8000 mer 🤷‍♀️
 
En till. De flesta har betalat mer än så. Vissa mycket mer än så. Men ja, det är möjligt att bara ni 2 bor i småstäder och alla andra i storstäder. Jag säger ändå, att det är inga priser man ska räkna med. Då riskerar man bli besviken.
Bättre räkna högt och bli positivt överraskad än räkna lågt och få betala upp till 8000 mer 🤷‍♀️
Två + en som betalade runt 4000 vid ena tillfället och 7000 vid det andra. Hur som helst så svarade jag utifrån vad jag betalat för mina när de drog tänder förra året. Fyra tänder på en och 1 tand på en annan, på en klinik men inte en stor klinik och inte i en storstad och inte en kjedja. Men en fullständigt pålitlig veterinärklinik med flera veterinärer anställda och ett antal djursjukvårdare samt röntgen, olika blodanalyser etc, inte Kalle Persons källarklinik där tänder dras på enbart sederade djur utan övervakning.

Sen förklarade jag varför det blev så billigt här när andra betalar mer eftersom det blev ifrågasatt. Nej man behöver inte utgå från det billigaste priset när man gör ett kostnadsöverslag, men det här är vad jag betalade och jag använde mig inte av min polare Kalle Person och källarkliniken, så det är inget speciellt kompispris utan ett helt vanligt för en mindre klinik på en ort utanför storstads regionerna vilket ändå utgör den större delen av Sveriges yta.
 
Två + en som betalade runt 4000 vid ena tillfället och 7000 vid det andra. Hur som helst så svarade jag utifrån vad jag betalat för mina när de drog tänder förra året. Fyra tänder på en och 1 tand på en annan, på en klinik men inte en stor klinik och inte i en storstad och inte en kjedja. Men en fullständigt pålitlig veterinärklinik med flera veterinärer anställda och ett antal djursjukvårdare samt röntgen, olika blodanalyser etc, inte Kalle Persons källarklinik där tänder dras på enbart sederade djur utan övervakning.

Sen förklarade jag varför det blev så billigt här när andra betalar mer eftersom det blev ifrågasatt. Nej man behöver inte utgå från det billigaste priset när man gör ett kostnadsöverslag, men det här är vad jag betalade och jag använde mig inte av min polare Kalle Person och källarkliniken, så det är inget speciellt kompispris utan ett helt vanligt för en mindre klinik på en ort utanför storstads regionerna vilket ändå utgör den större delen av Sveriges yta.
Fast 4000 är väl ändå rätt långt från 2000?

Det är ju toppen, det gnälls så mycket på veterinärpriser att jag trodde det gällde hela landet. Hade faktiskt ingen aning om att det var lågt i majoriteten av landet och att det bara var i storstadsregionerna det var högt.
 
Lägger till, med anledning av prisdiskussionen:

Jag går till en lite mindre klinik (inte pyttepytteliten, men tillräckligt liten för att skicka vidare en del fall till djursjukhus istället) som ligger i en mindre stad. De har röntgen, ultraljud, möjlighet att operera osv men inte "alla specialresurser i världen". Inte jour eller kvälls/helgöppet, tar emot akut i mån av tid men har ingen akutmottagning. De har ett par veterinärer som är mer utbildade på just tänder (hund/katt) och får en hel del tandpatienter remitterade till sig.
De är inte jättebilliga överlag (jag går dit för annat också, bla vaccination och provtagning årligen), men jag har tex fått betala mer för njurkattens blodprov på en mindre klinik än denna (som dessutom inte ligger i stan utan snarare i ett samhälle). Jag tycker alltså inte att de är billiga, men inte heller dyra - veterinärvård kostar och kompetens är värt en del för mig också.
Jag vet inte om de ändrat nu, men när jag lämnade in för tandkoll första gången så räknade de med ca 4600:- för narkos, röntgen, rengöring, borttagning av ett par tänder. Med reservation för mitt minne. På katt röntgas alla tänder, eftersom rötterna kan vara sjuka utan att det syns på kronan. Men priset beror på hur lång tid saker och ting tar, snarare än antal tänder som ev tas bort, vilket ju är fullt rimligt. De gånger det dragit iväg för mig (dyraste gången hittills landade på drygt 7000:-) så har det varit en del meck för veterinären, och tid.
 
Senast ändrad:
Min katt opererades igår hos Evidensia. Vi hade ingen aning om sjukdomen förrän där och då - han är en omplacering (7 år) som vi haft i två år bara. Nu hade han en fraktur på en tand, samt TR på två, så tre tänder fick dras ut. Kostnaden (inkl tandrengöring) gick på 9 680:- och till vår stora förvåning täckte försäkringen (Folksam) riktigt bra och vi behövde bara betala 4 599:- Detta trots att det bara var en basic kattförsäkring. Till och med veterinären var förvånad över att försäkringen tog en så pass stor bit av räkningen!

Nu hoppas jag bara att förändringarna på övriga tänder går långsammare än långsamt. Han har början till TR på minst två tänder till men bara en 1:a (5:a på de som drogs ut). Det var inte kul att utsätta honom för transport och sövning etc även om han återhämtat sig otroligt bra och började äta som vanligt redan igår!
 
Vill tillägga att det just nu är jättesvårt att få tid hos en klinik som kan hantera den sortens kirurgi på katt. Vår lokala Anicura kunde inte, vi fick först remiss till en klinik 2 timmar bort - som kunde ta emot honom om 10 veckor, Evidensia hade en tid om 5 veckor så vi valde den. Då var han svullen i käken, gick på smärtlindring och antibiotika och hade behövt behandlas omgående men där fanns inga tider. Detta är i Skåne och Blekinge.
 
Vill tillägga att det just nu är jättesvårt att få tid hos en klinik som kan hantera den sortens kirurgi på katt. Vår lokala Anicura kunde inte, vi fick först remiss till en klinik 2 timmar bort - som kunde ta emot honom om 10 veckor, Evidensia hade en tid om 5 veckor så vi valde den. Då var han svullen i käken, gick på smärtlindring och antibiotika och hade behövt behandlas omgående men där fanns inga tider. Detta är i Skåne och Blekinge.
Tyvärr är det så. Är stor brist på tandinriktade veterinärer i Skåne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 992
Senast: AnneB
·
Katthälsa Min katt anser att hon alltid ska med på promenader och ska vi inte gå på landsväg är det såklart okej. Annars får jag stänga in henne...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 839
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp