Advokatföreträdande gentemot FK?

iNHALE

Trådstartare
Min pojkvän fick för två år sedan en hjärnblödning till följd av en spark han fick i huvudet i samband med en kampsportsträning. Han har efter ett antal operationer och behandlingar nu kommit in i en sådan fas att det bara är att "vänta och se" och låta hjärnan läka sig själv med regelbundna kontroller. Skadan har medfört vissa funktionsnedsättningar som nedsatt periferiseende och nedsatta kognitiva funktioner inom vissa områden.

Efter ett samtal med läkaren har han fått reda på att han måste anlita en advokat som kan företräda honom gentemot försäkringskassan.

Har aldrig haft några omgångar med FK så jag vet inte hur det brukar funka, men jag har aldrig hört något om att man måste företrädas av en advokat för att få ut sin ersättning. Är det någon som har mer insikt i hur detta funkar och skulle kunna belysa lite vad denna rekommendation från läkaren bottnar i? Satt inte med själv under mötet utan fick bara veta från honom att läkaren sa att han behöver en advokat, vet inga detaljer utöver det och det verkar han knappt veta själv.

Erfarenheter någon?
 
Det låter väldigt märkligt. Advokat kan man kanske behöva om man behöver överklaga i länsrätten men inte för att ansöka om fortsatt sjukpenning. Har din pv verkligen uppfattat det här rätt? Har han fått avslag på sin ansökan om sjukpenning? För innan han har fått avslag finns det inget att överklaga och vad ska en advokat göra då?
 
Efter ett samtal med läkaren har han fått reda på att han måste anlita en advokat som kan företräda honom gentemot försäkringskassan.


Erfarenheter någon?

Låter jättekonstigt och det saknas information för att alls begripa.

Om din pojkvän å andra sidan varit sjukskriven i två år redan, så kan det tänkas vara svårigheter med ersättning från FK.
Detta torde inte handla om "vanlig" sjukskrivning enligt "normala" regler - även om den s.k. bortre parentesen ska vara avskaffad nu.

Jag gissar att din kille fått avslag från FK och bett läkaren om hjälp i det läget - det är enda skälet jag kan hitta på i min fantasi till att en läkare ska föreslå advokat.
Och det är fantasirikt att föreslå advokat... jag hade nog rekommenderat en person att fråga FK hur man gör för att överklaga (det är de nämligen skyldiga att upplysa om), under förutsättning att det handlar om överklagan.
 
Om det var kampsport så är det kanske mot organisatörens försäkringsbolag som det ska bråkas, och de i sin tur går på försäkringskassans utlåtande, vilket inte behöver vara det som står i försäkringshandlingarna, och så är karusellen igång och alla vill lägga bollen på någon annans stol. Mitt i detta kan det kanske vara rimligt att få hjälp att inte göra bort sig, dessutom kanske gången är det att där finns rättshjälp i försäkringen som skall gå till detta.

Lyssna med läkaren en gång till och hör om de har något förslag.
 
Om det var kampsport så är det kanske mot organisatörens försäkringsbolag som det ska bråkas, och de i sin tur går på försäkringskassans utlåtande, vilket inte behöver vara det som står i försäkringshandlingarna, och så är karusellen igång och alla vill lägga bollen på någon annans stol. Mitt i detta kan det kanske vara rimligt att få hjälp att inte göra bort sig, dessutom kanske gången är det att där finns rättshjälp i försäkringen som skall gå till detta.

Lyssna med läkaren en gång till och hör om de har något förslag.
Min gissning var något åt det hållet också. Får försöka fråga om det verkligen var så läkaren sa eller om han lyckats kollra ihop det i efterhand...
 
Kan ni inte boka ett gemensamt besök hos läkaren till att börja med och be honom förklara vad han menade? Man kan inte kontakta en advokat och gissa sig till vad han/hon ska göra / ta tag i. Bättre att ta reda på det så det blir rätt från början.
 
Hans familj är mer insatt i hur läget ser ut så jag låter dem sköta det gemensamt, tänkte mer om det fanns någon uppenbar möjlig anledning som jag inte kan komma på själv, vilket det inte verkar göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp