Bukefalos 28 år!

ägarbevis

Tjorvis

Trådstartare
jag köpte en 6 månaders blandras i augusti, dum som jag var tänkte jag inte på att man kanske skulle ha skrivit kvitto. men iaf så skrev ja på ett ägarbytespapper som dom skulle skicka in.
borde jag inte få hem nå papper då på att de är jag som äger hunden? för de har jag inte fått.
nu vill dom iaf komma och gå ut med hunden, eller deras barn vill de och sen imorgon vill dom ta hem hunden till sig över dan.

ja hade kunna gå med på att ungarna ska gå ut och promenera med hunden, men att dom ska ta med den hem de låter ju ganska konstigt.

jag känner inte personerna sen tidigare men dom bor på samma ort.
vad tror ni?
 
Sv: ägarbevis

Låter mycket skumt i mina öron.
När jag köpte min hund fick jag ett köpeavtal samt veterinärbesikting.
Ägerbytespappret skulle jag själv skicka in sa uppfödaren det gjorde jag och fick sedan hem ett papper på att jag ägde hunden.
Vet inte om min uppfödare gjorde allt rätt, men så gick det till i mitt fall.

Du har inget kvitto eller ägarbevis hur ska du kunna bevisa att hunden är din?
Varför vill dom komma och ta med sig hunden hem? En såld hund är en såld hund och de kan inte komma efteråt och kräva att få gå ut med hunden eller ta den med sig hem. tycker du ska undersöka dina rättigheter innan du lämnar hunden till dem.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ägarbevis

jag köpte en 6 månaders blandras i augusti, dum som jag var tänkte jag inte på att man kanske skulle ha skrivit kvitto. men iaf så skrev ja på ett ägarbytespapper som dom skulle skicka in.
borde jag inte få hem nå papper då på att de är jag som äger hunden? för de har jag inte fått.
nu vill dom iaf komma och gå ut med hunden, eller deras barn vill de och sen imorgon vill dom ta hem hunden till sig över dan.

ja hade kunna gå med på att ungarna ska gå ut och promenera med hunden, men att dom ska ta med den hem de låter ju ganska konstigt.

jag känner inte personerna sen tidigare men dom bor på samma ort.
vad tror ni?

no no no no..... De kan skaffa sig en egen hund att promenera med. Be att få ägarbeviset när du ändå pratar med dem.. Sedan kanske de möjligen kan få gå ut med hunden (men jag hade aldrig chansat ändå).

Lycka till.
 
Sv: ägarbevis

Det hela låter minst sagt skumt, och jag skulle nog inte chansa på att låta dem ha hunden.
Be att få ägarbeviset eller bara chip-nummer om de nu har det, så kan du själv fylla i alla uppifter på JBV.
 
Sv: ägarbevis

ja de var de ja också tyckte att de känns lite för konstigt, känns nästan som om dom planerar att ta tillbaka den. :S jag har kollat med flera om de där med ägarbytespappret men ingen verkar veta nånting om de. är de kanske till jordbruksverket man ska ringa och kolla vem hunden är registrerad på?
jag fick inte heller papperet på veterinärbesiktningen, enda ja fick med var papperena på vaccin han har fått och när han har fått de
 
Sv: ägarbevis

chipnummer har jag här hemma på honom för jag har fått vaccinationsintyget, men de var som sagt allt jag fick..
 
Sv: ägarbevis

Har du chipnr ringer du till JBV och kollar om hunden står ägarregistrerad där, gör den inte det registrerar du den i ditt namn.

Väldigt, väldigt ofta är blandraser inte registrerade någonstans. En bekant som köpte en blandras fick ett vaccintyg, halsband och en lapp där det handskrivet stod "Idag (datum) har "köparen" betalat "uppfödaren" X antal kronor för valpen Y."
 
Sv: ägarbevis

men om hunden redan är registrerad och dom står som ägare, då kan väl inte jag fylla i uppgifter om att han är min hund?
 
Sv: ägarbevis

jaha men då får ja ringa dit och kolla när dom nu öppnar på måndag, men hur gör jag om dom fortfarande står som ägare?
 
Sv: ägarbevis

Om de står som ägare behöver du troligtvis en "Ägarbyte"-blankett som uppfödaren måste skriva på för att du ska kunna omregistrera hunden.
 
Sv: ägarbevis

jaha men då får ja ringa dit och kolla när dom nu öppnar på måndag, men hur gör jag om dom fortfarande står som ägare?

Utan kvitto har du givetvis svårt att hävda att hunden är din, men har du ett vittne som såg att du betaade för hunden så kanske du kan begära att få ett kvitto?
 
Sv: ägarbevis

ja vi var två när vi var och hämtade och betaldade hunden..

Ok. Ring då och säg att du glömde att få kvitto på hunden. Be att de skriver ett sådant. Enkelt Tjorvis har (datum) erlagt summa kronor för hunden xx.

Underskrift från dem och datum för underskriften.

Fyll i ägarregistrering (finns papper på jordbruksverkets hemsida) och bifoga chipnumret (skall finnas på klisterlapp). Om ägaren säger att de inte har det, gå till närmsta vet.station eller den veterinär som vaccinerade hunden och be att de tar fram numret och intygar att hunden är den han är.

Skicka in papperena och hunden är lagligt din.

För säkerhet skull, ta kopia på kvittot så att du kan skicka det till Jordbruksverket om de begär in det.
 
Sv: ägarbevis

Såld hund är såld hund!
Jag hade vare sig låtit deras barn promenera med hunden eller låtit hunden åka hem till dem - vad ska det vara bra för?
Är du orolig för att hunden ska försvinna så kan ju deras ungar dra iväg med den under en promenad, lika lätt som något annat. Utan kvitto eller ägarbevis är det ju väldigt svårt att hävda att hunden är din om så skulle ske.

Min hund är omplacerad, jag har kontakt med förra ägaren via MSN men h*n träffar inte hunden. Däremot skickar jag bilder till vederbörande mellan varven för att visa hundens utveckling, tycker det räcker mer än väl.

Hade rest bort med hunden över helgen om du är orolig för att de inte ska respektera ditt nej och insistera på att de ska ha hunden. Blir det så är det ju verkligen en varningsflagga om något.
 
Sv: ägarbevis

jag har pratat med förra ägaren. enligt henne så är papprena inskickade när jag köpte hunden, men hon sa att även hon borde få tillbaka papper på att hon sålt hunden men att hon inte fått några.. konstigt när de gått två nästan två månader. jag sa iaf att vi skulle åka bort idag menatt barnen kan få komma och bara hälsa på hunden nån annan helg, jag vill inte3 bara säga nej så de blir tjafs ifall att dom ännu skulle råka stå som ägare..

jag kommer nog mest troligt inte låta dom hälsa på hunden för de känns lite fel. ja menar har man sålt den så har man ju gjort de, man ska ju inte sen komma och "låna" hem den..
aldrig att jag hade gjort det iaf..
 
Sv: ägarbevis

Precis som prinsessfeminist skriver:

Gå in på SJV hemsida och fyll i ägarbytespapper och skriv ut det samt skicka det till den adressen som står där. Sedan får du ett papper hemskickat att du är registrerad ägare i deras register. Du behöver inte ha tidigare ägares underskrift däremot hundens chipnummer.
 
Sv: ägarbevis

okej hon sa ju att hon skickat in ägarbytet. men idag ringde jag jordbruksverket och hon står fortfarande som ägare på hunden. så vad håller hon på med?
 
Sv: ägarbevis

okej hon sa ju att hon skickat in ägarbytet. men idag ringde jag jordbruksverket och hon står fortfarande som ägare på hunden. så vad håller hon på med?

Hon har inte skickat in papperet, så nu går du till närmsta veterinär och ber att de kollar din hunds nummer och att de kan intyga att han är han. Huruvida du får en klisterlapp eller ej vet jag inte, men du kan be att du alla fall skriver intyg med underskrift i så fall.

Sedan fyller du i ägarregistrering på blanketten från jordbruksverket och så skriver du under och skickar in!

Klart! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 897
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 361
Senast: manda
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 814
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 083
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp