Barn och djur

Kan ni testa vara djurvakt först? Så barnet får testa på. Då har du även en grund för att hantera situationen utan att skapa alltför stor besvikelse. Att det inte är bra att ta ett husdjur utan erfarenhet kan man prata med en 8-åring kring.

Som ett tillägg brukar 4H-gårdar ordna djurskötarkurser så
man lär sig ta hand om t.ex kaniner. Det kanske är jättekul, eller inte alls så intressant, oavsett hinner barnet växa till sig om det inte skyndas på.

Besvikelse är inte heller farligt, men en del barn idag får inte lära sig hantera besvikelser och det kan bli problematisk. Ett sätt är att bara förklara hur det är (ni har inte möjlighet att ha husdjur) och sedan erbjuda förslaget/n ovan.
 
Senast ändrad:
Jag håller med Sedna! Att vara djurvakt låter som en toppenidé! Att passa någons katt, hund eller kanin en helg eller vecka då och då kanske är alldeles lagom för en åttaåring. Då hinner hon inte ledsna och det blir en liten happening varje gång, lite som att ha en kompis som sover över.

Det kanske också kan hjälpa till att förklara för henne varför ni inte kan ha djur på heltid just nu, när hon märker hur mycket jobb det är.
 
Blir lite förvånad över kommentarer som antyder att ett djur är för mycket jobb för en åttaåring och att hen troligtvis tröttnar.
Min sjuåring är nästan dagligen i stallet och rider. Hon hjälper till att mocka, packa höpåsar, sopa, fyller vatten och liknande. Vi har även katteri hemma och hon hjälper glatt till under förlossning, väger kattungar och sköter dem under deras uppväxt.
Och ändå frågar hon ibland om vi inte kan köpa hund..

Det är en livsstil med djur, självklart. Men jag tycker det är synd att man utgår från att ETT djur är för mycket för en åttaåring. Djur berikar barns ansvarstagande.
 
Blir lite förvånad över kommentarer som antyder att ett djur är för mycket jobb för en åttaåring och att hen troligtvis tröttnar.
Min sjuåring är nästan dagligen i stallet och rider. Hon hjälper till att mocka, packa höpåsar, sopa, fyller vatten och liknande. Vi har även katteri hemma och hon hjälper glatt till under förlossning, väger kattungar och sköter dem under deras uppväxt.
Och ändå frågar hon ibland om vi inte kan köpa hund..

Det är en livsstil med djur, självklart. Men jag tycker det är synd att man utgår från att ETT djur är för mycket för en åttaåring. Djur berikar barns ansvarstagande.
Den nivå av engagemang du beskriver bygger på att det finns förälder med engagemang. När en användare ber om specifika råd bör såklart svaren riktas specifikt tillbaka. En 8-åring kan tröttna, det betyder inte att alla 8-åringar gör det, oavsett måste en vuxen finnas i bakgrunden. Finns det föräldrar med engagemang är sannolikheten mycket större för att barnet inte tröttnar, eller hur?!
 
Jag tänker i slutändan att djuret ändå är föräldrarnas ansvar och därför bör eran livssituation och era förutsättningar vara styrande för vilket djur det blir, om det blir ett djur. Vi har både katter och häst i familjen och sonen betraktar dessa som sina och hjälper till efter sin förmåga, men han tar ju inget direkt ansvar för dom. Han är 9 år och intresset pendlar lite upp och ner men katterna fanns långt innan han föddes och hästen skaffade vi tillsammans men på mitt initiativ.

I perioder har han tjatat om andra djur (axolotl bland annat) men då har jag förklarat att det blir hans ansvar isf och då backar han. Han vill heller inte ha ett djur som bara lever ett par år pga fäster sig så.
 
Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet inte...

Jag har tittat mycket på: hamster, tamråtta och skäggagam (+lite andra ödlor)

Begränsningarna vi har är: Vi båda föräldrar jobbar dagtid och vill egentligen inte vara bundna av ett djur. Jag har stor erfarenhet av både hund, häst, kanin, katt och masvin sen tidigare så mycket djurvana finns från min sida iaf - dock tycker jag att det är väldigt skönt att inte ha några djur alls just nu.
Maken är allergisk mot hö, och nyligen har vi fått veta att barnets kusin är pälsdjurallergiker. Så då tänker man ju sig såklart ödla - perfekt liksom. Förutom att jag fan inte tror att jag pallar med att mata dom med levande insekter, jag får panik bara jag tänker på att ha såna äckliga kryp hemma i huset!!
Dessutom så har vi husvagn som vi är ute med iaf några veckor på sommaren och nu har vi även snöskoter och kommer att vara borta mycket på vintern också.

Jag och barnet har pratat mycket om detta och hon är väldigt bestämd att hon vill ju ha ett djur, hon kan gå med på att vänta tills hon fyller 8 år i höst på sin höjd - och jag har nog vart för velig med henne så hon har nog uppfattningen om att hon kommer att få ett djur då. Så jag känner mig ju som världens elakaste mamma om jag gör henne besviken nu! Och jag har ju egentligen inget emot djur, det var längesen jag hade ett husdjur nu och det är ju roligt!

Så ja, jag vet inte ens vad jag vill ha för råd, kanske mest bara skriva av mig - eller ha råd om vilket djur som ändå kan passa. Jag har tittat lite på gerbiler nu, vi får hålla kusinen borta från rummet de är i när han är här typ - men det är ju inte alls säkert att det funkar när man vill åka bort över en helg? Det är ju inte säkert att det går att få djurvakt varje helg (troligen kan vi få hjälp med nån matning över en helg även om det är ofta, men det känns drygt att känns sig bunden).

Jag vet inte om det ska ligga här eller under Djur-delen, men hur har ni andra gjort, nån som har haft en liknande situation?
Antar att fisk inte är ett djur? Det körde vi på.
 
Jag har funderat på det! Förvisso går dom ju inte att gosa med men det kan ju vara roligt på andra sätt :) Jag tycker det låter rätt kul att greja med ett akvarium och fiskar, eller en axolotl?
Googla ngt på axelotl det kan vara ngt med hur man får tag i dem. Jag minns inte faktiskt men det drar i ngn liten grå cell.

Olika fiskar är ju olika sociala också. Guppies brukar vara väldigt på att interagera med maten O_o och det kan ju vara spännande hur de blir fler... (men om de blir för många kan det vara lite problem med att trolla bort guppies). Black molly kan blir fler utan att det blir jättejättemånga tror jag.

Pansarmalar är så sjukt söta och har stim på botten.

Medan ciklider brukar hålla på och gräva och fixa och har ganska långa minnen. Det hade jag när jag var liten. Nu har vi guppies o pansarmal. Men bra att tänka på är att tex ciklider mest går bra med ciklider och skalarer äter neontetror (neontetror är väldigt vackra men sjukt osociala tycker jag) som smågodis osv. Så att alla individer är glada.
 
Jag tycker att det känns spontant som att ni redan har en ganska fullbokat fritid. Finns det verkligen tid för djur?
 
Exakt. Det är ju typ akvarium som skulle funka så vi får se om det blir det eller om vi får ta diskussionen om att jag har kollat och läst på och att ett djur helt enkelt inte skulle ha det bra hos oss just nu.
Kolla in i akvarietråden här på buke eller sök lite allmänt på internet. Zoopet.se är en bra ställe att läsa om olika fiskar.

Fiskar kan vara lika trevliga och personliga husdjur som vilket pälsdjur som helst.
Vi har två mellanstora akvarier(250+240 liter)där det ena är barnens men jag hjälper till förstås. De hade jätteroligt med att köpa inredning(med pirater som tema så det blev döskalle och guldtackor och självlysande stenar😅). Att gå till djuraffären och få välja varsin slöjstjärt var jättestort för dem. De matar dem dagligen och vi hjälps åt med städning och vattenbyten. Varje dag spenderar barnen en stund i fåtöljen mitt emot och sitter och varvar ner och tittar på fiskarna. Slöjstjärtarna är som fjälliga labradorer! Dvs sällskapssjuka(kommer alltid fram till glaset när någon närmar sig)och konstant hungriga! Våra tre har därtill tydligt olika personligheter - Venom är burdus och dominant, Kidodo chillar mest runt och är vacker och Apelsinen är inte helt hundra så att säga och tänker bara på mat. På morgnarna när jag kommer upp ligger alla tre slöjor i en hög och "sover"🥰

Nu kräver ju slöjstjärtar ganska stort akvarie - vi kommer behöva uppgradera vårat nästa år men större ÄR faktiskt = lättare. Dock dyrare i inköp förstås.
Men även mindre fiskar har personligheter. Våra ancistrus Tårtan och Strössel är helt olika i sitt sätt att vara och interagera med övriga invånare eller oss människor. Mina guramis är också sina egna individer och jag hade för några år sedan ett par av fjärilsciklid som var jätteintressanta!
Jag har också haft en Kampfiskhane vid namn Kurt som var väldigt personlig och rolig och som gärna tog mat ur handen på mig.
 

Bifogade filer

  • 20240304_184403.jpg
    20240304_184403.jpg
    184,9 KB · Visningar: 62
Tack för svar! Det låter ju jätteroligt, och jag tror att jag också skulle tycka det va jäkligt kul att pyssla med ett akvarium så jag ska definitivt titta mer på det :up:
 
Tack för svar! Det låter ju jätteroligt, och jag tror att jag också skulle tycka det va jäkligt kul att pyssla med ett akvarium så jag ska definitivt titta mer på det :up:
Om du börjar spana på akvarium så kolla in aquascape 😍 där kan vi snacka om att göra akvariet till en möbel! Går att lägga fina vattenfall också om man vill.
 
Blir lite förvånad över kommentarer som antyder att ett djur är för mycket jobb för en åttaåring och att hen troligtvis tröttnar.
Min sjuåring är nästan dagligen i stallet och rider. Hon hjälper till att mocka, packa höpåsar, sopa, fyller vatten och liknande. Vi har även katteri hemma och hon hjälper glatt till under förlossning, väger kattungar och sköter dem under deras uppväxt.
Och ändå frågar hon ibland om vi inte kan köpa hund..

Det är en livsstil med djur, självklart. Men jag tycker det är synd att man utgår från att ETT djur är för mycket för en åttaåring. Djur berikar barns ansvarstagande.
I det här fallet har ju föräldern/föräldrarna mer eller mindre sagt rakt ut att de inte är särskilt sugna på djur egentligen. Att det är barnet som vill ha. De har en fritid där de är mycket upptagna, vilket gör att de antingen behöver ändra sin fritid eller ha en omgivning som är okej med att passa djur ofta. Jag vet inte om jag skulle vilja påstå att djur som livsstil är något för den familjen, efter den informationen vi har tilldelats? Kanske akvarium/terrarium och liknande djur som ändå inte är så mycket sällskapsdjur som t.ex hund och katt. Jag kan inte heller påstå att känsligare arter som kanin är särskilt lämpliga i en familj som ofta är borta. Det krävs ju en del av djurvakterna då.
 
Senast ändrad av en moderator:
En liten uppdatering!

Jag har pratat med barnet om det här med att många djur inte passar in med hur vi har det hemma, eftersom vi vill åka bort mycket till kusiner, med skotrarna osv. - hon var ju lite besviken, men jag föreslog fiskar och hon ville direkt titta på bilder och var väldigt pepp faktiskt! Så vi ska titta vidare på akvarium och fiskar! :up:
 
En liten uppdatering!

Jag har pratat med barnet om det här med att många djur inte passar in med hur vi har det hemma, eftersom vi vill åka bort mycket till kusiner, med skotrarna osv. - hon var ju lite besviken, men jag föreslog fiskar och hon ville direkt titta på bilder och var väldigt pepp faktiskt! Så vi ska titta vidare på akvarium och fiskar! :up:
Vad kul! Kolla in alla söta räkor man kan ha med, eller små akvatiska grodor. Eller kuhliålar som är dundersöta!

Jag gillar också odling och älskar verkligen kombinationen av att få skapa ett vackert landskap och samtidigt se djur leva där och liksom "göra sin grej" bland allt det vackra gröna🥰
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 174
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 196
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 591
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp