Ägarbråk om föl efter försäljning av dräktig häst – 12-årig flicka hotad

Jag har sett alldeles för många ärenden som jag varit inblandad i genom jobbet förvrängas i media för att göra en bra snyfthistoria. Därför blir jag oerhört skeptisk när jag läser något som detta. Det verkar som om de flesta som skrivit i tråden inte blir det.
Nu har jag inte räknat, men ett flertal har efterfrågat kontrakt.
Hade @Camama påpekat att det naturligtvis alltid finns 2 sidor av ett mynt hade nog ingen reagerat, istället går hen in o läser lusen av de som skrivit i tråden, samtidigt som hen hintar att 12 åringen minsann inte alls är oskyldig.
 
Som sagt, allt har inte framkommit här då det är baserat på en tidningsartikel. Hur deras avtal exakt har sett ut vet jag inte då det är en värdehandling och inget man visar för alla. Det jag vet är att köparen har blivit erbjuden olika sorts kompensationer för den tiden de inte har kunnat rida den dräktiga hästen. Detta kan nog bli en lång process innan det är klart, men det jag vet är att det är många som kommer att kunna vittna om det som skrevs ovan, att de har vetat om det och att fölet ska tillhöra säljaren.

Du får gärna tycka så, jag tog inte parti för någon i detta fallet förrän köparfamiljen inte höll vad som blivit uppgjort och sedan gör en anmälan som inte är trovärdig. Det jag kan tänka mig är att de själva vill ha fölet nu när det är fött och därför tar till sådana här knep. Den här affären har många i omgivningen känt till och också alla turer med varför de flyttade hästen osv. Ligger mer bakom än vad som blivit sagt i artikeln och det är väl knappast första gången som det efter ett tag visat sig vara något annat än vad som blivit offentliggjort från början?
Det finns typer av avtal som framförallt företag håller hemliga men köpeavtalet på en häst? Det luktar skumt om man inte vill visa det.
Hur kan du veta vad som är uppgjort utan att ha sett kontraktet?
Hur kan du veta att anmälan inte är trovärdig när du inte sett kontraktet?

Det är möjligt att tidningsartikeln är helt uppåt väggarna, det är möjligt att du har rätt, men du framstår som du försöker försvara dina bästa vänner som du hållt med helt oavsett om de har rätt eller inte mot någon som du ogillar utan att ha något på fötterna mer än vad dina vänner vill att du ska veta.
 
Nu har jag inte räknat, men ett flertal har efterfrågat kontrakt.
Hade @Camama påpekat att det naturligtvis alltid finns 2 sidor av ett mynt hade nog ingen reagerat, istället går hen in o läser lusen av de som skrivit i tråden, samtidigt som hen hintar att 12 åringen minsann inte alls är oskyldig.

Jag uppfattar det inte som att någon har läst lusen av någon utan att ett annat perspektiv har förts in i diskussionen.
 
Jag uppfattar det inte som att någon har läst lusen av någon utan att ett annat perspektiv har förts in i diskussionen.

Nja. Hade som sagt någon kommit och skrivit att det finns två sidor av saken, fine. Men nu kommer det inlägg på inlägg som är EXTREMT partiska för den andra sidan vilket iaf får mig att anta att det här blir en ful soppa till slut.

När någon vill framstå som trovärdig och sitta på mer information än vad som framgår i artikeln sjunker ens trovärdighet till noll när man vill skylla något på en 12-åring.
 
Men alltså! Finns det ett kontrakt där det står att fölet är säljarens så finns ingen tvist. Då är det redan uppgjort på förhand och köparen måste lämna ifrån sig fölet när kontraktet anger det. Finns inget sånt kontrakt är fölet köparens. Finns muntligt avtal så blir det svårt för säljaren att bevisa det såvida bra vittnen inte finns. Svårare än så är det inte som jag ser det. Rent juridiskt. Sen vem som är en trevlig människa och kommer överens med alla i stallet eller ej är helt oväsentligt rent juridiskt.
 
Som sagt, allt har inte framkommit här då det är baserat på en tidningsartikel. Hur deras avtal exakt har sett ut vet jag inte då det är en värdehandling och inget man visar för alla. Det jag vet är att köparen har blivit erbjuden olika sorts kompensationer för den tiden de inte har kunnat rida den dräktiga hästen. Detta kan nog bli en lång process innan det är klart, men det jag vet är att det är många som kommer att kunna vittna om det som skrevs ovan, att de har vetat om det och att fölet ska tillhöra säljaren.
Haha...
Du vet inte hur avtalet ser ut men ändå uttalar du dig tvärsäkert.
Du verkar inte förstå att det är orelevant ur juridisk aspekt vem som är den bästa människan och vem du tycker är trevligast.
Om det står i avtalet att säljaren ska ha fölet är det ju inga konstigheter. Annars står ord mot ord.
 
Men alltså! Finns det ett kontrakt där det står att fölet är säljarens så finns ingen tvist. Då är det redan uppgjort på förhand och köparen måste lämna ifrån sig fölet när kontraktet anger det. Finns inget sånt kontrakt är fölet köparens. Finns muntligt avtal så blir det svårt för säljaren att bevisa det såvida bra vittnen inte finns. Svårare än så är det inte som jag ser det. Rent juridiskt. Sen vem som är en trevlig människa och kommer överens med alla i stallet eller ej är helt oväsentligt rent juridiskt.

Men det kan ju bli en jäkla process även om kontraktet klart och tydligt säger att fölet tillhör säljaren. Släpper inte köparen fölet så är det ju inte bara för säljaren att åka och hämta det, det blir ju en massa strul på vägen.
 
Nu har jag inte räknat, men ett flertal har efterfrågat kontrakt.
Hade @Camama påpekat att det naturligtvis alltid finns 2 sidor av ett mynt hade nog ingen reagerat, istället går hen in o läser lusen av de som skrivit i tråden, samtidigt som hen hintar att 12 åringen minsann inte alls är oskyldig.
Jag har påpekat att det finns två sidor av myntet tidigare och jag förstår inte var jag läser lusen av de som skrivit i tråden. Och jag har skrivit att det finns kontrakt. Jag tycker att det har blivit en väldigt låg nivå när jag bara försökt att förmedla att allt kanske inte stämmer i artikeln. Jag skulle dessutom ALDRIG stå upp för om ett barn blivit kränkt av en vuxen.
 
Jag har påpekat att det finns två sidor av myntet tidigare och jag förstår inte var jag läser lusen av de som skrivit i tråden. Och jag har skrivit att det finns kontrakt. Jag tycker att det har blivit en väldigt låg nivå när jag bara försökt att förmedla att allt kanske inte stämmer i artikeln. Jag skulle dessutom ALDRIG stå upp för om ett barn blivit kränkt av en vuxen.
Och att köparen är skitstövlar och 12-åringen får skylla sig själv.
Du stod upp för att 12-åringen blev kränkt i ditt inlägg.
 
Många fel i den här artikeln, antagligen pga att det bara är den nya ägarens röst som har blivit hörd. Fakta här är att alla i dessa personers omgivning hela tiden har vetat att hästen var dräktig och att det var säljaren som betalat språngavgift. Ett ultraljud blev gjort innan köp. Det har inte varit någon tvekan på att det var säljaren som skulle ha tillbaka fölet då det var avvant. Till saken hör att köparen har gjort sig ovän med andra i stallet och flyttade därför den dräktiga hästen. Den 12- åriga flickan är inte helt oskyldig heller, har både verbalt och handgripligen gått på andra tjejer, och det är inte bara i stallet detta händer. Så de där hotfulla sms:en har jag väldigt svårt att tänka mig att de skulle komma ifrån säljaren. Priset på hästren var kraftigt reducerat just för att hon var dräktig.

Först av allt så är flickan 12 år gammal. Beter hon sig illa tar man det med hennes föräldrar, de är ansvariga för hennes beteende ännu. Det finns inget försvar för att som vuxen skicka otrevliga sms eller på annat sätt svara med samma mynt mot en tolvåring, oavsett hur hon betett sig.

I övrigt tycker jag att det du skriver låter fullt rimligt att det skulle kunna vara så som du skriver, det finns folk till allt. Jag är förvånad över att jag inte tidigare hört om tvister där man sålt ett dräktigt sto och ska behålla fölet men köparen släpper det inte ifrån sig.
 
Först av allt så är flickan 12 år gammal. Beter hon sig illa tar man det med hennes föräldrar, de är ansvariga för hennes beteende ännu. Det finns inget försvar för att som vuxen skicka otrevliga sms eller på annat sätt svara med samma mynt mot en tolvåring, oavsett hur hon betett sig.

I övrigt tycker jag att det du skriver låter fullt rimligt att det skulle kunna vara så som du skriver, det finns folk till allt. Jag är förvånad över att jag inte tidigare hört om tvister där man sålt ett dräktigt sto och ska behålla fölet men köparen släpper det inte ifrån sig.
Håller fullkomligt med dig, man tar det med föräldrarna och det är också vad som har blivit gjort när det har hänt något kring flickan. Där är ingen vuxen som har skickat sms till henne. Hon har däremot varit inblandad i sms konversationer med andra barn och det är där som de har skrivit mindre trevliga saker till varandra, men inget hotfullt från något av hållen.
 
Håller fullkomligt med dig, man tar det med föräldrarna och det är också vad som har blivit gjort när det har hänt något kring flickan. Där är ingen vuxen som har skickat sms till henne. Hon har däremot varit inblandad i sms konversationer med andra barn och det är där som de har skrivit mindre trevliga saker till varandra, men inget hotfullt från något av hållen.
Det här låter märkligare och märkligare. Hur kan du veta vad flickan har för SMS konversationer i sin telefon?
 
Håller fullkomligt med dig, man tar det med föräldrarna och det är också vad som har blivit gjort när det har hänt något kring flickan. Där är ingen vuxen som har skickat sms till henne. Hon har däremot varit inblandad i sms konversationer med andra barn och det är där som de har skrivit mindre trevliga saker till varandra, men inget hotfullt från något av hållen.
Hur vet du att ingen vuxen skickat SMS? Hur kan man veta vad folk fått för SMS över huvudtaget? Får du kopior av alla inkommande SMS eller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp