Ägg försvinner. Hål i golvet.

Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Rätt bra att fällorna alltid klipper över nacken så det går fort.
Tyvärr är det inte alltid så "vänligt". Ofta så tar musen betet från sidan eller bakifrån och då kan i praktiken vilken kroppsdel som helst slås fast. Det har vi varit med om många gånger här. Detta gäller den typ av fällor som finns på dina bilder.
Det finns andra musfällor som är så konstruerade att musen endast kan ta sig in från rätt håll. Vi har numera endast sådana för att ta möss som kommer in i huset.

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hur hör höns? Kan du inte sätta upp en sådandär elektronisk grej som piper så att råttorna håller sig borta?
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hur hör höns? Kan du inte sätta upp en sådandär elektronisk grej som piper så att råttorna håller sig borta?

Tänkte på det också men saknar information kring deras hörsel.
Tyvärr vågar jag inte chansa bara för att... Men tanken är god.

Det största problemet är att man sen måste tro på denna uppfinning.
Tror man inte på den så tror jag att effekten är markant låg. :angel:
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Det största problemet är att man sen måste tro på denna uppfinning.
Tror man inte på den så tror jag att effekten är markant låg. :angel:
Den fungerar!! Det kan jag lova för jag hör den också!

Vi hade problem med råttor i ett stall jag stod i förut. Så sattes en sådan pipmojäng upp och vi såg aldrig en råtta eller mus mer. Vi ställde till och med fodersäckarna direkt på golvet utan att de var upptuggade!
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hörde DU ljudet? Alltså hör vi människor ljudet?

Minns när jag var runt 10år och dessa uppfinningar var helt nya, tror knappt det fanns i sverige just då.
Då frågade jag vad en bekant hade i vägguttaget. Det var en sådan. Men det hördes inget.
Ljudet skulle tydligen vara så "högt/ljust" så enbart djur med speciell hörsel kunde uppfatta ljudet.

Grejen är den att jag måste ladda fällor regelbundet nu och snart inhandla råttgift, oavsett.
Eftersom jag inte har ett råttsäkert golv. I dagarna kör jag igång värmelampa plus en "dagslampa".
Fanskapen kommer säkert att söka sig in MOT värmen nu när den drar igång, för att klara vintern.



Ja just det,, hade 2.st musfällor idag som hade smällt ihop. Korvbiten fanns inte kvar. Snabb mus eller stor råtta? Finns iaf aktivitet.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hörde DU ljudet? Alltså hör vi människor ljudet?
Vissa av oss gör det. Det har varit en tråd på Senior om det för inte alls så länge sedan faktiskt.

Jag hör det. Men det är väldigt högt. Jag hör det, men jag känner det framför allt då det spänner i huvudet när jag står i närheten av grejen.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

FLERTAL RÅTTOR OCH MÖSS FÅNGADE NU!! :D

Fångar numera 1-2.st möss per dag samt cirka 2-3.st råttor i veckan och fy vilka monster. Stora och håriga med enorma tänder.
Däremot en lite kul grej idag som inträffade när jag hittade ännu en enorm råtta.
Denna råttan låg exakt brevid en råttfälla men den hade inte slagit ihop, korvbiten satt kvar och var orörd.
Råttan ligger alltså brevid fällan och är stendöd. Kan tyvärr inte hitta några spår efter hur den dött. Har Inget råttgift i närheten av huset.

Bilder som utlovat:
(mus)


(råtta)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag tycker den där musen ser ut som en råtta i huvet.. en råttunge kanske?
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag tycker den där musen ser ut som en råtta i huvet.. en råttunge kanske?

Tycker du??
Jag sa samma sak när jag hittade den. Var faktiskt ganska stor.
Men en bekant påstod att jag hade helt fel. Är det möjligt?
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Det är ganska stor anatomisk skillnad, bla storlek på öronen i förhållande till huvudet. Svansens tjocklek osv. Lika mycket(mer) skillnad som på häst och åsna;)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Musen på bilden hade störra öron som stod rakt upp än råttan på bilden.
Musens svans var nog säkert i samma längd som råttans svans, men betydligt smalare.

Så det mer konkreta svaret kvarstår, unge till råtta eller välgödd mus? :) Skitsamma egentligen jag tog den och fanskapet är död.

Nu har jag börjat ladda med samma ölkorv som innan, den är Väldigt poppis. Men kör samtidigt färsk ost sen idag.
Inbillar mig att jag har världens napp imorgon!! :D

TYVÄRR så har jag 2.st jävelens hål inne i hönsgården(inomhus) där jag täckts med grus och upptäcker rörelse varje dag. Råttor, stora hål.
Laddar fällan som fångar levande där varje dag men fanskapen nappar aldrig, är nog för smarta.

Det enda som duger är fällorna som dödar direkt men sådant vågar man inte ladda intill höns som pickar överallt.
Tänkte på en stor glasburk men det är bara att sticka in huvudet för hönan om så är fallet.

Bild på musen vi pratar om, som eventuellt kan vara en mindre råtta. Alltså samma mus/råtta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hur ser man egentligen skillnad på en mus och en liten råtta :confused:

Mus
mus.jpg


Råtta
mus4.jpg


Större öron, större nosar.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Nej, dina bilder visar på två olika mustyper. Möss hör större öron än råttor i förhållande till resten av kroppen, och betydligt smalare svans än råttan.

Mus:
berlioz3.jpg


Råtta: (brunråtta, rattus norvegicus, den vanligast förekommande i sverige)
Anathema2.jpg
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Det är samma mus fotograferad från olika vinklar inom loppet av samma minut på mitt vardagliga köksbord. :)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Ja, jag såg det, min kommentar var till Ramona, som länkade in två musbilder och sade att den ena är en råtta...
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Ja, jag såg det, min kommentar var till Ramona, som länkade in två musbilder och sade att den ena är en råtta...
Hahahaa....hur lyckades jag liksom! Satt och googlade fram massor med bilder på råttor och så länkade jag ändå till en med en mus på!
:rofl::rofl::rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp