Ägg försvinner. Hål i golvet.

B

Bjare

Hej!

Har 14.st höns och 1.st tupp. Visst vill man ha nästan 14.st ägg per dag då?

Taket är tätt och väggarna är täta. Har även lagt cement upp mot väggarna och ut kanske 30cm. Golvet består av en stengrund som kvalar in på 170år haha. Jord, pressad och massa sten. Men jorden är packad så man kan knappt gräva i den.

Ser ibland mindre hål i golvet eller under reden på golvet. Allt från 2cm rakt över och upp till 5cm rakt över i storlek.

Har letat efter äggskal invändigt och utvändigt av ladan. Inte ett spår!!

Räv eller skator kan inte komma in. Mus/Råtta, Iller/Mård/Orm kanske?

Helt ärligt så vet jag inte, vad tror ni?
Har mycket maraner som iofs inte lägger så ofta men ändå. Detta har pågått i flera månader så det är inte pga årstiden eller någon ruvning/ruggning.

Alla hönsen är väldigt lugna allt som alltid när dom är inne samt att jag har 1.st leghorn som alltid ligger inne i sitt rede dygnet runt för att ruva. Hon är också väldigt lugn. Alla reden på golvet.

Synpunkter? :)


Psst: När börjar blommehöns lägga ägg för första gången? hehe. :D Har kommit över 2.st som är rätt unga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

14 ägg/dag av 14 hönor får man knappast ens på hönsfabrikerna. Vi får c:a 2 ägg/3 dagar under högsäsong, under den här tiden endast något enstaka.
Jag tror helt enkelt inte att dom värper så mycket som du tror.

Mus/råtta skulle kunna ta ett ägg, men knappast flera om dagen och absolut inte utan att lämna spår. Mårddjur skulle döda hönsen, så dom kan du räkna bort. Vet inte om våra ormar tar hönsägg, men om så är fallet lär inte dom heller käka flera tycken om dagen.
Grannar kanske? :angel:

Golvet går inte att gräva i och ändå ser du ibland hål i det!? Förklara gärna. Om det är små gropar du menar, så är det antagligen hönorna som varit framme.

Själv skulle jag inte placera reden på golvet.

LIA
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Tack för ditt svar.

Ja alltså golvet består av stenar som ligger otroligt tätt, 1-2-3-4cm mellan.
Det ligger ett jordlager på kanske 30cm över som är stampat sen flera år.
Eftersom det användes dagligen så blir det hårdare och hårdare,

Kan Nästan inte hugga ner spaden pga hårdheten.
- Så ja ibland hittar jag hål. Idag hittade jag ett under foderautomaten.

2.st leghorn, 4.st blomme, 8.st maran. Fick idag 4.st ägg. Känns väldigt lite.

Rekordet någonsin har varit 9.st per dag. En gång låg där bara 1.st.


Nej du kanske har rätt jag förväntar mig mer men är också förvånad.
Men jag hade alltså garanterat hittat spår efter djuren jag föreslog?

Då har vi bara orm kvar men där har jag ingen erfarenhet alls.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Är det djupa hål som skulle kunna leda ut från hönshuset?
Ormar gör väl inte hål :confused: Isf är nog råttor mest troligt.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Kan Nästan inte hugga ner spaden pga hårdheten.
- Så ja ibland hittar jag hål. Idag hittade jag ett under foderautomaten.


Då har du ju hittat spår:cool:, ett hål.Eller flera hål.

Det är säkert råtthål, att du nästan inte kan få ner spaden hindrar inte råttorna, det enda som stoppar dem är helgjuten bunker.

Och råttor tar ägg, äter upp rubbet om de vill med skal o allt och jag är övertygad om att även en enda råtta skulle kunna ta mer än ett ägg om dagen, men nu är det sällan eller faktiskt aldrig så tursamt att man bara har bekymmer med en, så om jag vore som du så skulle jag gjuta golvet.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Tack alla för svar. Lämna gärna fler synpunkter. Har ingen här hemma att sitta och spåna med haha.

OM jag nu ska lägga ett riktigt golv. Då blir det med cement. Hur tjockt lager bör jag lägga så jag kan trampa ner utan att det knäcks?
Hårt stampat jordgolv som sagt med mycket sten undertill. Har lyckats lägga tunn cement förr och fått den knäckt genom mina 120pannor.

Fick idag 5.st ägg på mina 14.st hönor. Känns fortfarande alldeles för lite. Oavsett vilken period det är. (Läs: Alltid fått lite ägg..)
Hönsen värper aldrig under natten, morgonen eller mitt på dagen. Dom ägg som kommer läggs varje dag alltid mellan 15:00-18:00. Lite kul.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hålen som finns i golvet. Lite överallt speciellt intill väggarna men även i mitten av golvet leder troligtvis utåt.
Under ladugården och ut i skogen, alltså utanför. Det är mycket sly, skog, sten och fukt. Utanför, vissa djur kanske trivs där?

Många av hålen är alldeles för små för att få ut ett ägg ens ett halvt ägg. Har hittat 2.st hål som är så stora som 2.st ägg tillsammans.
Men det finns som sagt inte mycket hål av den storleken. Självklart fyller jag dessa med stenar varje dag. Då upphör hålen som blir täckta.
Efter någon dag finns nya på andra ställen - Tycker det är ett jävla sätt av andra djur haha.

Förbannat dyrt foder och jävla dyr el i vinter som ska värma, sen har jag jobbet med fanskapen som värper. Bensinen till stugan dessutom.
- Och nu snor någon mina ägg.

Finns det något gift för råttor tex. men som är ofarligt för höns?
Har en stor råttfälla som även funkar till möss av alla dess storlekar. Fångar levande. (Ja ni vet den buren i nät som dom trillar ner i)
Har provat med köttbullar godis kakor ost t.o.m duktigt jävla lagrad prästost. Tror ni där sitter något kryp på morgonen? Icke så nicke.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Bygg ett riktigt golv så slipper du gift och annat. Det blir i längden det absolut billigaste dessutom.

Så bygger du reden som är en bit ovanför golvet, så att hönorna kommer upp en bit. Många hönor gillar inte golvet som en värpningsplats, vilket säkert också är en av anledningarna till att de värper så dåligt.

Se till att hönorna mår så bra de bara kan må så kommer äggen också att komma!
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

OM jag nu ska lägga ett riktigt golv. Då blir det med cement. Hur tjockt lager bör jag lägga så jag kan trampa ner utan att det knäcks?
Hårt stampat jordgolv som sagt med mycket sten undertill. Har lyckats lägga tunn cement förr och fått den knäckt genom mina 120pannor.

Det räcker inte att lägga på enbart cement, du måste armera också. Så det blir starkt.
Lite singel underst, ex armeringsjärn som du lyfter upp med pluppar, därefter så gjuter du.

Och angående detta:
Många av hålen är alldeles för små för att få ut ett ägg ens ett halvt ägg. Har hittat 2.st hål som är så stora som 2.st ägg tillsammans.

Om det nu är råttisar som är där så kan de faktiskt äta äggen på plats.:cool:
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Tack alla för snabba svar! :)

Tyvärr är ni alldeles för ärliga mot mig därför sanningen är inte guld att höra, hinner inget golv innan vintern haha.
Har snickrat reden av hyllor och allt jag hittat. Ska knåpa ihop riktiga iaf 1meter uppåt väggarna för att se nu när jag hinner.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Men hur ofta plockar du ägg dårå?

Om nu dina hönor alltid värper mellan 15 o 18 och du är beredd att plocka dem direkt så blir det ju inget svinn, om det nu är svinn och inte bara....försvunnaäggfantasier.:D
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Du kan trösta dig med att ett gjutet golv ändå inte skulle hindrat råttorna från att ta sig in till hönsen om det nu är de som stjäl äggen.

Fällor hade jag satsat på.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Det är stor skillnad på att stoppa råtta med gjutet golv eller inte, men klar det bästa är även murade väggar.

Så Bjare, du ska nog mura upp väggarna också.:idea:
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Men hur ofta plockar du ägg dårå?

Om nu dina hönor alltid värper mellan 15 o 18 och du är beredd att plocka dem direkt så blir det ju inget svinn, om det nu är svinn och inte bara....försvunnaäggfantasier.:D



Du missar poängen. Max 5.st ägg på 14.st höns exakt mellan 15:00-18:00.
Höns är sällan punktliga förutom när det gäller att gå in på kvällen.
Någon gång måste det värpas under andra tider, bara logiskt.
- Samtidigt som jag får en oerhört liten mängd ägg.

Alltså borde det tala för att ägg försvinner.

Jag har däremot Ett bevis på att ägg faktiskt försvinner.
Iofs enbart ett bevis men jag tycker det är värt att tänka på.

Lät 1.st ägg ligga kvar under en natt. Borta på morgonen.

Ja räven kan iaf inte ta mina höns det är säkert så säker buren annars är.
Det är dessa små utrymmen och mindre hål som är irriterande.

Förslag på "bete" till mus/rått-fällan? Inget verkar locka som jag provat.

Bild på mitt omtalade golv. Bortse från stenplattorna.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Jag har däremot Ett bevis på att ägg faktiskt försvinner.
Iofs enbart ett bevis men jag tycker det är värt att tänka på.

Lät 1.st ägg ligga kvar under en natt. Borta på morgonen.


Förslag på "bete" till mus/rått-fällan? Inget verkar locka som jag provat.

Bild på mitt omtalade golv. Bortse från stenplattorna.

:rofl:

Det där golvet ser ut som råttisars älsklingsgolv.

Och bete i din råttfälla, har du provat med...ägg?:D
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Skämt åsido, det är inte så enkelt att fånga råtta i fälla som att fånga mus, om det är råttor har du att göra med djur som har ett skarpt intellekt, risk att du blir överlistad.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Hålen som finns i golvet. Lite överallt speciellt intill väggarna men även i mitten av golvet leder troligtvis utåt.
Under ladugården och ut i skogen, alltså utanför. Det är mycket sly, skog, sten och fukt. Utanför, vissa djur kanske trivs där?

Många av hålen är alldeles för små för att få ut ett ägg ens ett halvt ägg. Har hittat 2.st hål som är så stora som 2.st ägg tillsammans.
Men det finns som sagt inte mycket hål av den storleken. Självklart fyller jag dessa med stenar varje dag. Då upphör hålen som blir täckta.
Efter någon dag finns nya på andra ställen - Tycker det är ett jävla sätt av andra djur haha.

Förbannat dyrt foder och jävla dyr el i vinter som ska värma, sen har jag jobbet med fanskapen som värper. Bensinen till stugan dessutom.
- Och nu snor någon mina ägg.

Finns det något gift för råttor tex. men som är ofarligt för höns?
Har en stor råttfälla som även funkar till möss av alla dess storlekar. Fångar levande. (Ja ni vet den buren i nät som dom trillar ner i)
Har provat med köttbullar godis kakor ost t.o.m duktigt jävla lagrad prästost. Tror ni där sitter något kryp på morgonen? Icke så nicke.

Men vilket jävla språk du använder!:eek::eek:












:cool:
Ett, skaffa reden ovan mark,
Två, gjut golvet med iaf någon cm!
Är du för tung för att plocka äggen, banta eller be en vän.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

Men vilket jävla språk du använder!:eek::eek:












:cool:
Ett, skaffa reden ovan mark,
Två, gjut golvet med iaf någon cm!
Är du för tung för att plocka äggen, banta eller be en vän.

Vad är det som är lustigt med mitt språk? Kallas klarspråk i sin enklaste form.
:rofl:

Det är en sällsynt art att vara töffe eller allmän byfåne lite på landet
och samtidigt väga under 100gränsen. Hönsgolv måste klara standardgränsen.

:banana:


Men ni har rätt. Det blir att höja upp redena för att se om det blir skillnad.
I värsta fall så är det aktuellt att se över golvet. Efter vintern.

Håller på att stycka av hönshuset invändigt för att bygga en bur till
ett par vaktlar för att samtidigt hinna klart en inne och ute -byggnad
till några ankor som gärna vill bosätta sig här inom snarast. :)


Ny historia: Tänk er en tupp som har sina dagar räknade pga sjuka.
Det blir huvudet. När jag har känslan inne för att svinga med yxan så
blir det aktuellt inom kort, frågan är då. Han är sjuk och då är det ingen
måltid i grytan som lockar. - Kan man slänga han på åkern utan huvud?
Vill inte locka hit rävarna. 300meter rör det sig om.
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

*KL*

Som andra redan sagt. Råttorna. Hönshus är rena magneten för råttor, och råttor älskar ägg.

Det är den största anledningen jag inte har höns. Jag tycker för illa om råttor för det...

Fånga etc kan du ju försöka (gift skulle jag aldrig lägga ut i ditt läge), gjut om golvet - men råttor är fenomenala ändå. Men bäst effekt får du nog genom att plocka äggen så fort som möjligt helt enkelt, och ha som redan föreslagits upphöjda reden.

Vi hade några höns som envisades med att värpa på golvet, fd produktionshöns, de fattade inte poängen med mycket, antagligen för 'förstörda' av burlivet. De äggen gick nästan ofelbart i råttmagar, fick man inte fatt på dem innan de hunnit svalna i princip var de väck. I redena hade man lite längre tid på sig att plocka äggen, men det gick ju inte låta nåt vara över natten.

Nu låg hönshuset påväg till stallet, så enkelt kika in och snatta ägg när man ändå gick förbi för att gå ner i stallet. Jag vägrade dock gå in mer efter att ha stått öga mot öga med en råttjävel :crazy:

(Vi hade betongolv, men som redan sagt, det stoppar inte en äggsugen råtta)
 
Sv: Ägg försvinner. Hål i golvet.

"någon" har redigerat det den skrivit.. :grin:

300 meter? Skämtar du eller är du dum på r******?
Du tror alltså på fullaste allvar att viltet inte kommer finna ditt hem?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp